Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Besöksnäringens Konjunkturbarometer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Besöksnäringens Konjunkturbarometer"— Presentationens avskrift:

1 Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Konjunkturinstitutets kunkunkturindikator för utvecklingen bland företag verksamma inom den svenska besöksnäringen December 2017

2 Fakta Om konjunkturbarometern
Konjunkturinstitutet frågar varje månad svenska företag och hushåll om deras syn på ekonomin. Resultatet sammanställs i rapporten Konjunkturbarometern som ska ge snabba, kvalitativa indikationer om viktiga ekonomiska variabler. I Konjunkturbarometern redovisas så kallade konfidensindikatorer för olika branscher. Konfidensindikatorn används som ett sammantaget mått på situationen i en bransch. Visita sammanställer nedan några utvalda indikatorer för utvecklingen bland företag verksamma inom besöksnäringen*. Fördjupad information kan läsas på Konjunkturinstitutets hemsida. *Med besöksnäringen avses här företag verksamma inom hotell- och restaurangnäringen

3 Synen på konjunkturläget allt sämre bland hotellen
Sammanfattning Synen på konjunkturläget allt sämre bland hotellen Konfidensindikatorn för hotellnäringen sjönk i december. Förväntningarna på efterfrågan och på antal anställda sjönk också i december och har trendmässigt sjunkit sedan slutet på 2016. Konfidensindikatorn för restaurangnäringen ligger under det historiska genomsnittet. De trendade värdet för förväntningarna på efterfrågan och anställda steg dock, om än från en relativt låg nivå.

4 Konfidensindikatorn sjönk något i december
Hotell Konfidensindikatorn sjönk något i december Konfidensindikatorn för hotell sjönk något mellan november och december. Efter att Konfidensindikatorn för hotellnäringen steg i november sjönk den igen i december. Nivån ligger dock en bit över det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn är standardiserad, vilket innebär att medelvärdet alltid räknas om till 100. Ett värde över 100 indikerar således att värdet ligger högre än det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn för hotell och konferensanläggningar Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

5 Hotellföretagen allt mindre positiva i synen på efterfrågan
Hotellföretagens förväntningar på efterfrågan fortsatte att sjunka i december. Synen på efterfrågan är fortfarande relativt positiv i ett historiskt perspektiv. Det trendade värdet har dock successivt sjunkit sedan slutet på 2016. Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntad efterfrågan på företagets tjänster på hotell och konferensanläggningar de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

6 förväntningar på antalet anställda sjunker
Hotell förväntningar på antalet anställda sjunker Förväntningarna på antalet anställda inom hotellnäringen sjönk mellan november och december. Det trendade värdet har sjunkit varje månad det sista året. Nivån ligger dock fortsatt kvar på en hög nivå historiskt sett. Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntan på antalet anställda på hotell och konferensanläggningar de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

7 Konfidensindikatorn i restaurangnäringen steg i december
Konfidensindikatorn för restaurang steg relativt kraftigt i december, från 92,9 i november till 98,0. Restaurangnäringens samlade syn på konjunkturen ligger i december något under det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn är standardiserad, vilket innebär att medelvärdet alltid räknas om till 100. Ett värde över 100 indikerar således att värdet ligger högre än det historiska medelvärdet. Konfidensindikatorn för restaurangnäringen Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

8 förväntningar på efterfrågan steg i december
Restaurang förväntningar på efterfrågan steg i december Restaurangföretagens förväntningar på efterfrågan på företagens tjänster steg något mellan november och december. Det trendade värdet fortsätter därmed att stiga, vilket det gjort det sista halvåret. Värdet är dock fortfarande på en relativt låg nivå i ett historiskt perspektiv Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntad efterfrågan på företagets tjänster inom restaurangnäringen de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita

9 Negativ utvecklingen av synen på antal anställda i december
Restaurang Negativ utvecklingen av synen på antal anställda i december Restaurangföretagens förväntningar på utvecklingen av antalet anställda försämrades i december. Det är dock fortfarande större andel restaurangföretag som tror på fler anställda på tre månaders sikt än det motsatta. Det trendade värdet planade ut i december. Nivån är relativt normal sett ur ett historiskt perspektiv. Nettotal är skillnaden i andel mellan de företag som har svarat positivt respektive negativt. Ett värde över 0 indikerar positiva förväntningar för branschen i stort. Förväntan på antalet anställda inom restaurangnäringen de närmaste tre månaderna Källa: Konjunkturinstitutet, bearbetning Visita


Ladda ner ppt "Besöksnäringens Konjunkturbarometer"

Liknande presentationer


Google-annonser