Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Grönflaggarbete på Stralsund och Naturförskolan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Grönflaggarbete på Stralsund och Naturförskolan"— Presentationens avskrift:

1 Grönflaggarbete på Stralsund och Naturförskolan
Grön Flagg representanterna tillsammans med Barnrådet spelar en viktig roll i att driva Grön Flagg-arbetet framåt. Grön Flagg representanter (pedagogerna) samlar upp idéer och tankar kring hur barn och pedagoger vill utveckla verksamheten. Barnrådet för fram vad de vill förbättra och tycker är viktigt.

2 Grön Flagg Grön Flagg är den svenska delen av Eco-Schools – ett pedagogiskt verktyg och en miljöcertifiering – som finns i över 50 länder runt om i världen. Idag är över svenska skolor och förskolor anslutna till Grön Flagg, vilket gör det till det största nätverket för skolor och förskolor inom hållbar utveckling i Sverige.

3 Stralsund och Naturförskolan
Arbetet i Grön Flagg sker cykliskt i perioder om ungefär ett till två år. I början av varje period väljer förskolan ut tre områden som de vill förbättra och utveckla. Varje område kopplas till ett av Grön Flaggs sex teman: Klimat och energi Konsumtion Kretslopp Livsstil och hälsa Närmiljö Vattenresurser Just nu arbetar vi med: Konsumtion Kretslopp Livsstil och hälsa

4 Kretsloppet Att använda årstidsväxlingar som grund för barns lärande är ett utmärkt sätt att förmedla till barnen att allt hänger samman, att vi är en del i ett större sammanhang. Det kan vara nyckeln till en framtida hållbar utveckling att vi blir mera rädda om naturen och tänker på hur vi lever i vårt konsumtionssamhälle. Kopplingen till de fyra elementen jord, eld, luft och vatten sker också naturligt när man utgår från våra årstider. Hösten betyder att luften är klar. Vackra färger, fina goda svampar. Vinter betyder kontraster, eldens värme, snön och isens kyla.

5 Kretsloppet Vi känner trygghet och tillförsikt i det faktum att naturen ständigt återkommer med sina årstider, men med variationer som ger ständiga utmaningar för såväl barn som vuxna i förskolan. Det är lika spännande varje höst att veta att vi ska få ta del av verksamhetsårets nya upplevelser och få nya erfarenheter som leder oss till kunskaper. Våren är solens och de varma vindarnas återkomst. Nu kan vi börja odla. Sommar betyder värme och vatten. Nu kan vi undersöka bäcken igen.

6 Kretsloppet Komposten är början och slutet i trädgården. Det är spännande att på nära håll iaktta livet i den. Hur det fungerar får barnen lära sig när vi lägger lite äppelskruttar, och en och annan gammal morot på hög. Och så blir det jord, riktigt fin tjock näringsrik jord. Barnen tycker att komposten är intressant. Där jobbar både maskar och gråsuggor.

7 Kretsloppet Maskkompost inomhus:
Barnen får lära sig att det finns olika kretslopp i naturen. De lär sig förstå vad masken gör i jorden och varför det är bra. Barnen ville förstås mäta hur långa maskarna var!

8 Kretsloppet Vi källsorterar våra sopor och har återkommande städdag under året De större barnen sorterar vid förskolans miljöbodar. Ibland kommer Renhållar- Nallen på besök, för att hämta skräpet. Senare i vår har vi planerat att göra ett studiebesök för de äldre barnen på återvinningsstationen för att se vad som händer med våra sopor.

9 Kretsloppet Vi följer nedbrytningsprocessen:
Vi spikar fast en konservburk, ett bananskal, en toarulle, en brödskiva och en plastpåse på en planka som vi gräver ner i jorden. Spännande att se vad som händer. Detta blir väldigt konkret för barnen.

10 Kretsloppet Odla: I barn-rådet enas barnen om vad man ska odla.
Vi odlar både det som ser vackert ut och det som är gott. Här sätter vi potatis, olika sorters lökväxter, solrosor kryddor m.m.

11 Kretsloppet Potatisen är klar:
Flera av barnen vet att man gör chips av potatis, men inte riktigt hur det går till. Spännande att få lära sig processen och goda blev dem.

12 Livsstil och hälsa Vi har nu satt igång vårt arbete med Grön Flagg område Livsstil och hälsa För att uppnå detta så ska vi: Skapa lugn i gruppen genom någon form av massage eller stillhetsövning minst en gång i veckan. Vi skapar också förutsättningar för mindre grupper så ofta vi kan.

13 Livsstil och hälsa Kompismassage:
Övningarna innehåller beröring, reflektion, stillhet och rörelse. Det får barnen att känna sig trygga, få god självkänsla och uppleva hur de ingår i en gemenskap.

14 Livsstil och hälsa Hjärtestunder ingår i ”Grön flagg”, livsstil och hälsa Det innebär bl.a. att vi arbetar med empati och hur vi ska värna om djur, natur och varandra. ”Veckans kompis” Vårt syfte med Veckans kompis är: Att sätta ett barn i taget i centrum. Att barnen får känna att de är betydelsefulla. Att lära barnen hur de ska vara mot varandra. Att lyfta fram goda exempel/förebilder. Att på ett positivt sätt lyfta fram barnens olikheter. När vi arbetar med Veckans kompis arbetar vi aktivt med normer och värden enligt läroplanen. 14

15 Livsstil och hälsa Veckans kompis
Kamraternas kommentarer om vad Elsa är bra på: Hon är bra på att vara min kompis. Hon är bra på att cykla på 2 hjuling. Hon är snäll och jag tycker om Elsa. Elsa är bra på att cykla. Elsa kan sitta fint i samlingen. Jag gillar Elsa när hon leker med cyklarna. Hon är bra på att läsa en bok. Jag tycker om Elsa för att hon är glad. Elsa: Det kändes fantastiskt att höra vad barnen tyckte om mig. • Förskolan ska ansvara för • att varje barn får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde ” (Lpfö98/10 s.8)”

16 Livsstil och hälsa Rörelse:
Den fysiska aktiviteten tillsammans med en utvecklande pedagogisk miljö stimulerar barnens tanke och språkutveckling och ger förutsättningar för en god hälsa.

17 Konsumtion Mål: . Minska vårt matavfall. Synliggöra maten vi lägger
på våra tallrikar . Vi samtalar och reflekterar om hur mycket mat vi slänger. Lägger vi upp för mycket mat på vår tallrik?

18 Konsumtion Barnen lär sig tidigt att papper kommer från träd och det
är ett väldigt slöseri när de förbrukas i onödan. För att spara ritpapper är det båda sidorna som gäller. Vi har gjort ritböcker till barnen så blir det inte lika mycket spill.

19 Konsumtion Återanvändning:
Vi återanvänder olika saker som byggmaterial till vår bygg och ateljé. Korkar att skriva alfabetet på. Mjölkartonger att så i, m.m. I slutet av varje år kommer vi att lämna kvarglömda kläder till någon som bättre behöver dem.

20 Hållbar utveckling På Stralsund och Naturförskolan
Vi tror på barnen. Vi tror att handlingskraft och framtidstro hos nästa generation krävs för att kunna anta de stora utmaningar vi står inför. På Stralsund och Naturförskolan skall alla barn bli sedda, känna sig välkomna och ”få bli sitt allra bästa”


Ladda ner ppt "Grönflaggarbete på Stralsund och Naturförskolan"

Liknande presentationer


Google-annonser