Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

The UN Convention on the Rights of the Child / Barnkonventionen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "The UN Convention on the Rights of the Child / Barnkonventionen"— Presentationens avskrift:

1 The UN Convention on the Rights of the Child / Barnkonventionen
Article 2 (non-discrimination) The Convention applies to every child without discrimination, whatever theirethnicity, gender, religion, language, abilities or any other status, whatever they think or say, whatever their family background. Article 3 (best interests of the child) The best interests of the child must be a top priority in all decisions and actions that affect children. Article 6 (life, survival and development) Every child has the right to life. Governments must do all they can to ensure that children survive and develop to their full potential. Article 12 (respect for the views of the child) Every child has the right to express their views, feelings and wishes in all matters affecting them, and to have their views considered and taken seriously. This right applies at all times, for example during immigration proceedings, housing decisions or the child’s day-to-day home life.

2 The workshop focus on the work with children who experienced domestic violence Presentation: Ragnhild Åkerstedt, Bachelor degree in behavioral & social science & gender studies, consultant BIIA – Family theraphist Nora municipality 28 of March 2017, Skövde 4 Themes in workshop Attachment, attachment theory / Anknytning Trauma Violence, child abuse / Våld What can we do / Detta kan vi göra ..

3 Attachment / anknytning
The internal emotional relationship between the child and caring person / den inre känslomässiga relationen mellan barnet & omsorgspersonen The purpose of the attachment / syftet med anknytning Get their physical and psychological needs satiesfied / få sina fysiska & psykologiska behov tillfredsställda

4 Interplay / Samspel How caring person reacts, responds to the child, is central to the whole personality development: Self-perception, Ability to manage emotions, mentally and physically, Ability to read other people's feelings / Hur omsorgspersonen reagerar, responderar till barnet, är centralt för hela personlighetsutvecklingen: Självuppfattning, Förmåga att hantera känslor, psykiskt & fysiskt, Förmåga att läsa av andra personers känslor The attachment developing in different directions, depending on how the interaction between children and caring person looks, comes before words, before the child developed their verbal ability. / Anknytningen utvecklas i olika riktningar beroende på hur samspelet mellan barn & omsorgsperson ser ut. kommer innan orden, innan barnet utvecklat sin verbala förmåga.

5 Left brain /vänster hjärnhalva
Cognitive functions: storing knowledge, words, numbers, facts. The child can keep the facts and various memories and experiences. Begin to compare and plan ahead. / Kognitiva funktioner: lagrar kunskaper, ord siffror, fakta. Barnet kan hålla kvar fakta & olika minnen & erfarenheter. Börja kunna jämföra & planera framåt. The more developed the right brain, the easier to develop the left. / Ju mer utvecklad den högra hjärnhalvan är, desto lättare utvecklas den vänstra. Right Brain / höger hjärnhalva Preverbal aspects of communication: voice, body language, facial expressions / Preverbala aspekter av kommunikation: röstläge, kroppsspråk, ansiktsuttryck The centers of emotion and social understanding. Important for the child to participate in the emotional communication. / Centra för känslor & socialförståelse. Viktigt för att barnet ska kunna delta i den emotionella kommunikationen.

6 Attachment theory, John Bowlby (1907 - 1990)
Human beings are social creatures who need other people to survive. Extension is an instinctive and automatic, biologically built for survival. / Människan en socialvarelse som behöver andra människor för att överleva. Anknytning är ett instinktivt & automatiskt, biologiskt inbyggt för överlevnad. Internal working models: a reflection of what the child experienced in contact with the parents. Each new relationship and the situation examined in relation to the internal working models. This way, the quality of their content and to influence the child's future relationship development and attitude towards the outside world. / Inre arbetsmodeller: en spegling av vad barnet upplevt i kontakt med föräldrarna. Varje ny relation & situation prövas mot de inre arbetsmodellerna. På så sätt kommer de deras kvalité & innehåll att påverka barnets framtida relationsutveckling & förhållningssätt gentemot omvärlden.

7 For the child, in order to develop and explore, the need for a secure, safe place
Base / bas conservation and proximity, basic survival behavior / beskydd & närhet, grundläggande överlevnadsbeteende Safe haven/ trygg hamn develop curiosity, develop their own I functions, basic survival behavior / utvecklar nyfikenheten, utvecklar egna jag funktioner, grundläggande överlevnadsbeteende Depending on how the parents handle these opposing aspects: to be both safe base and a harbour to return to - child develops attachment patterns to their parents. / Beroende på hur föräldrarna hanterar dessa motsatta aspekter: både vara trygg bas & en hamn att återvända till - utvecklar barnet anknytningsmönster till föräldrarna. Attachment pattern, a reflection of what the child been involved in the contact with the parents. It is a thermostat that turns off when the child feels secure and allows curious exploration of the world. / Anknytningsmönster en reflektion av vad barnet varit med om i kontakten med föräldrarna. Är en termostat som slår av när barnet känner sig tryggt & möjliggör nyfiket utforskande av världen

8 Secure attachment, (in Sweden 60%) The child turns to the parent for comfort and security, know that this is where it gets it, experience it is allowed to show their feelings. Trygg anknytning, i Sverige ca 60 % Barnet vänder sig till föräldern för tröst & trygghet, vet att det är där den får det, erfarenhet att den tillåts att visa sina känslor. Insecure but organized related The child seeking comfort and security but can not receive, experience does not always get the closeness that it needs, avoidance, ambivalent Otrygg men organiserad anknytning Barnet söker tröst & trygghet men kan inte ta emot, erfarenhet av att inte alltid få den närhet som den behöver, undvikande, ambivalent Disorganized attachment, in Sweden, about 10-15% of abused children 80% The person, who will stand for comfort and security is what constitutes the threat. Chaos, the child can not receive comfort & nor has the ability to calm himself. Chaotic and inconsistent internal working models that interfere with their ability to connect with others. Performance that close relationships are associated with danger, that they are not worthy of protection or care Desorganiserad anknytning, i Sverige ca 10 – 15 %, av våldsutsatta barn 80 % Den som ska stå för tröst & trygghet är den som utgör hotet. Kaos, barnet kan inte ta emot tröst & har heller inte förmåga att lugna sig själv. Kaotiska & osammanhängande inre arbetsmodeller som stör deras förmåga till kontakt med andra. Föreställning om att nära relationer är förknippat med fara, att de inte är värda skydd eller omsorg

9 Three different forms of disorganized attachment, occurs at the end of preschool age / Tre olika former av desorganiserad anknytning, uppträder i slutet av förskoleåldern Punitive - aggressiv- afraid: trust only themselves and the security they can get by controlling their environment / Bestraffande – aggressiv – rädd : Litar bara på sig själva & den trygghet de kan få genom att kontrollera sin omgivning Compulsive ministering (parentifiering): When parents only look to themselves in situations that activate the child-related behavior, the child must "swap" with the parent to get close, often in families with abuse, violence / Tvångsmässigt omvårdande (parentifiering): Då föräldrarna bara ser till sig själva i situationer som aktiverar barnets anknytningsbeteende måste barnet ”byta plats” med föräldern för att få närhet. Ofta i familjer med missbruk, våld Compulsive docility: Suppresses own feelings and needs as parents would otherwise become angry & repels. Adapts to parental mood, Docile and good / Tvångsmässig foglighet: Undertrycker egna känslor & behov eftersom föräldrar annars blir arga & stöter bort. Anpassar sig till föräldrarnas sinnesstämning, Fogliga & duktiga

10 Guilt and shame / Skuld & skam
Victims blame themselves The abuser blames the victim: describes himself as a victim: Provoked = assault Seduced = sexual assault Disobeyed orders = soldier who participated in the massacre of civilians Offer skuldbelägger sig själv Förövaren skuldbelägger offret: beskriver sig själv som offer: Provocerad = misshandel Förförd = sexuella övergrepp Lydde order = soldat som deltagit i massaker på civila

11 ”Secure, Insecure, Avoidant Ambivalent Attachment in Mothers Babies”
3,38 minutes

12 Trauma A very frightening experience that surpasses what we could have imagined happening. Trauma triggers various physical and mental reactions. / En mycket skrämmande upplevelse som överträffar det man kunnat föreställa sig ska hända. Trauma utlöser olika fysiska & psykiska reaktioner. Consequences what event affecting the child depends on how negative life events are handled by the child and family. Boys greater externalizing symptoms, extroverted, aggressive Girls greater internalizing symptoms: stomach aches, headaches, depression low self-esteem difference if the perpetrator is someone with or without significance for the child. because the child can not help but connect with caring person, a biological disposition. reactions of frightened children in scary event. Freeze, Fight or flight. The child is affected to different degrees depending on how adults respond. Only a frightened child can be traumatized. / Barnet påverkas i olika grad beroende på hur vuxna reagerar. Endast ett vettskrämt barn kan bli traumatiserat.

13 Individual events/Enstaka händelser: Accident / Olycka
Type I Individual events/Enstaka händelser: Accident / Olycka Sudden death / Plötsligt dödsfall Rape / Våldtäkt Violence / Våld Type II When the child is involved in a series of traumatic events/ Då barnet är med om en serie traumatiska händelser: War / krig Precarious residential area with a lot of violence (feeling / risk of violence when going out) / Otryggt bostadsområde med mycket våld (känsla/risk av våld när man går ut) Repeated violence occasions, abuse, violence in the home/ Upprepade våldstillfällen, misshandel, våldshandlingari hemmet Sexual abuse / Sexuella övergrepp

14 PTSD Children most vulnerable at 10 years of age when they reached a certain maturity, capacity for abstract thinking. More research is needed in this area. / Barn mest sårbara vid 10-års åldern då de uppnått viss mognad, förmåga till abstrakt tänkande. Behövs mer forskning på området. Health Factors / friskfaktorer Strong physique, good cognitive skills, social skills (benevolence evokes in adults), secure adults: options to parents strongly associated with the child's ability to master difficult situations./ Stark fysik, god kognitiv förmåga, social kompetens (väcker välvilja hos vuxna), trygga vuxna: alternativ till föräldrar starkt samband med barnets förmåga att bemästra svåra situationer. Conversely, the child's vulnerability increases. / Omvänt: barnets utsatthet ökar.

15 Symptoms Repetitive intrusive recollections, flashbacks, nightmares: do not specifically about trauma event, repetitive play / Återupprepande påträngande minnesbilder, flash backs, mardrömmar: behöver inte handla specifikt om traumahändelsen, återupprepande lek Increased tension / Förhöjt spänningstillstånd Irritability / Irritabilitet Restlessness / Rastlöshet Concentration difficulties / Koncentrationssvårigheter Difficulties to relax and fall asleep / Svårigheter att slappna av eller somna in Avoidance symptoms / Undvikande symtom memory disorders / Minnesstörningar tendency to isolate themselves from the outside world / Tendens att isolera sig från omvärlden Acting out / Utåtagerande Introvert – passiv

16 Symptoms of different developmental ages, 1-3 years Intense enabled related behavior / Intensivt aktiverat anknytningsbeteende Screaming, rushing to sponsor and clings Strong concern about the sponsor is not in the direct / immediate vicinity, terrified if he goes to another room. Apparent clinginess Want to sleep together with attachment person at night Want bodily contact Reluctance to go out and play Food & sleep disorders (loss of appetite, night terrors, pavor nocturnus) Extension system is chronically turned on, calm down only temporarily S Stark oro om anknytningspersonen inte befinner sig i direkt/omedelbar närhet, skräckslagen om denne går till annat rum. Tydlig klängighet Vill sova hos anknytningspersonen på natten Vill ha kroppskontakt Ovilja att gå ut & leka Mat & sovrubbningar (aptitförlust, nattskräck, pavor nocturnus) Anknytningssystemet är kroniskt påslaget, lugnar sig bara tillfälligt

17 Symtoms 3 – 6 years To be near the sponsor/attachment person
Lack of interest in play, if play is often play alone & repetitive game engineers central events in what have happened or feelings Disturbed positive opinion: frightening powers, magic, fantasies about the dangers Vill vara i närheten av anknytningspersonen Ointresse för lek, om lek ofta ensamlek & återupprepande lek som iscensätter centrala händelser i förloppet eller känslor Störd realitetsuppfattning: skrämmande krafter, magi, fantasier om faror

18 Symtoms 7-12 years The mental traumatisation off the parts of the brain; = cognitive processing learning disabilities Increased tension Restlessness Worries Irritability Aggressiveness, eruption Disturbed peer relationships Lack of peers Friendships marked by violence: bullying, being bullied Excessive interest in violence Den psykiska traumatiseringen stänger av delar av hjärnan; kognitiva bearbetningen = inlärningssvårigheter Förhöjt spänning Rastlöshet Oro Irritabilitet Aggressivitet, utbrott Störda kamratrelationer Brist på kamrater Kamratrelationer präglade av våld: mobbar, blir mobbad Överdrivet intresse för våld

19 Traumatized children seek out TV, watching a lot, happy violence, lowers temporary child's anxiety level. Adults use alcohol, other "anesthetic" Contact Disorder Pulling away, hard to even connect with someone Distance Loose, who indiscriminately, undifferentiated seeking contact Dissociation As the event & feel are not connected. Scary / dangerous event = fearless Afraid / terror = harmless situation Be kidnapped by their emotions. The emotions control instead of logical thinking. Traumatiserade barn söker sig till Tv, mycket tittande, gärna våld, Sänker tillfälligt barnets ångestnivå. Vuxna använder alkohol, andra ”bedövningsmedel” Kontaktstörning Drar sig undan, svårt att över huvudtaget knyta an till någon Distanslösa, som urskiljningslöst, odifferentierat söker kontakt Dissociation Då händelse & känsla inte hänger ihop. Skrämmande/farlig händelse = orädd Rädd/skräckslagen = ofarlig situation Bli kidnappad av sina känslor. Känslorna styr istället för logiskt tänkande.

20 Violence / våld Girls are at greater risk of being subjected to sexual abuse / Flickor löper större risk för att utsättas för sexuella övergrepp Boys are at greater risk of being subjected to assault/ill-treatment Pojkar löper större risk för att utsättas för misshandel In Sweden: every twenty children have ever experienced violence at home, one in ten children have repeatedly experienced violence by relatives. About 3-4 children in each class / I Sverige: Vart tjugonde barn har någon gång upplevt våld hemma, vart tionde barn har upprepade gånger upplevt våld av närstående. Ca 3 – 4 barn i varje klass

21 Disabled children Children with chronic illness or disabilities are 88% more likely to be exposed to physical abuse in the family compared to children without disabilities, according to a paper published in Acta Paediatrica (medical journal). The risk of both physical abuse, witnessing violence between adults in the home is even higher and amounts to 154% compared to their school mates. Funktionshindrade barn Barn med långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning löper 88 % större risk för att utsättas for fysisk misshandel i familjen i jämförelse med barn utan funktionsnedsättning, enligt en artikel publicerad i Acta Paediatrica. Risken att utsättas för både fysisk misshandel och att bevittna våld mellan vuxna i hemmet är ännu högre och uppgår till 154 % jämfört med sina friska skolkamrater.

22 HBTQ- / LGBT a diversity of sexuality and gender identity-based cultures. It may be used to refer to anyone who is non-heterosexual or non-cisgender, instead of exclusively to people who are lesbian, gay, bisexual, or transgender. Young HBTQ-/LGBT people are overrepresented in the statistics in terms of exposure to violence and threats of peers. Places like schools and homes more often perceived as an unsafe place of these young people. According to the BRÅ, The Swedish National Council for Crime Prevention (Brottsförebyggande rådet - Brå) statistics on hate crimes from 2012, the number of hate crimes identified lesbian, gay, bisexual and straight phobic subjects committed in school increased from lying between 7-10 percent in to 12 percent in Among the complaints in 2012 concerning violations school noted several cases of stickers and posters with homophobic messages. At just over half the reported homosexuality, bisexuality and heterosexuality phobic hate crimes in 2012 was the perpetrator unknown to the victim. In 10 percent of cases, the perpetrator is a school friend.

23 “Toddlers regulate their behavior to avoid making adults angry“
2, 4 minutes ”The bobo doll experiment”, ,35 minutes

24 This helps Help & support to reflect on what they actually did, what they could have done, what they were unable to do so it will be easier for the child to get a realistic idea about what happened and to manage emotions for the future Available parents who can take responsibility for their own behavior and the child's feelings By giving the child the opportunity to different ways to express themselves and talk about what happened Older children: Date Stamp events - putting them on a timeline, becomes graspable, falls within the framework of life events, otherwise a diffuse fear / discomfort If we are able to process an event that scares and worries so you need to understand what happened. Hjälp & stöd att reflektera kring vad de faktiskt gjorde, vad de skulle ha kunnat göra, vad de inte hade möjlighet att göra så blir det lättare för barnet att få en realistisk uppfattning om vad som hände & att hantera känslor inför framtiden Tillgängliga föräldrar som kan ta ansvar för sitt eget beteende & för barnets känslor Genom att ge barnet möjlighet att på olika sätt uttrycka sig & tala om det som hänt Större barn: Datumstämpla händelser – sätta dem på en tidslinje, blir greppbara, hamnar inom ramen för livshändelser, annars en diffus skräck/obehagskänsla Om man ska kunna bearbeta en händelse som skrämmer & oroar så behöver man förstå vad som hänt. Important that the perpetrator is brought to justice for their actions. Is not enough that we adults say to the child that there is no debt. Unfortunately and sadly not common for the abuser admits or are held accountable for their actions

25 Help - the opposite effect
Do not silence the event Denial, avoid talking about it Pretend it never happened The imagination is often worse than reality, children blame themselves for not ... so did not ... Inte tysta ner händelsen Förnekelse, undvika att prata om det Låtsas som om det inte hänt Fantasin ofta värre än verkligheten, barn skuldbelägger sig själva om inte… så hade inte…

26 The traumatized play Not pleasurable Not stress relief Is voltage maintenance Just as post traumatic memories Posttraumatic games increases rather than relieves the symptoms Abused children's play Rarely open producing of the game in trauma often chaotic or bizarre in nature (often in children with disorganized attachment) disjointed, jumbled, rarely any "red line" Jumps, will not rest Den traumatiserade leken Inte lustfylld Inte spänningslösande Är spänningsupprätthållande Precis som de posttraumatiska minnena Posttraumatiska lekar snarare ökar än lindrar symtomen Misshandlade barns lek Sällan öppet framställande av trauma i leken Oftare kaotisk eller bisarr karaktär (ofta hos barn med desorganiserad anknytning) Osammanhängande, rörig, sällan någon ”röd tråd” Hoppar, kommer inte till ro

27 Young children, children with language
Större barn, barn med språk Att rita en bild av en traumatisk händelse: externalisering: urskiljning av traumat från det egna jaget. Blir ett objekt utanför barnet istället för ett minne som är en del av barnets upplevelse av sig själv. Underlättar för barnet att berätta & hantera de känslor som väcks Mindre barn, barn utan språk Brist på ord & begrepp på vad de upplevt innebär att minnet av upplevelsen lagras i det implicita minnessystemet istället för det explicita. Betyder att de inte kan prata om det de upplevt. Young children, children with language To draw a picture of a traumatic event: externalization: discernment of the trauma of the self. Becomes an object outside of the child instead of a memory that is part of the child's experience of himself. Easier for the child to tell you and deal with the emotions brought Small children, children without language Lack of words and concepts on what they experienced means that the memory of the experience is stored in the implicit memory system rather than the explicit. Does that mean they can not talk about what they experienced.

28 Some examples of Methods used in Sweden
TRAPPAN / Staircase method - is a model for crisis talks with children who have experienced violence in their family. It was developed by Save the Children in the late 1990s. Child talks are part of the social services and organizations greater work with abused families. A precondition for talks is that the child's safety and security are taken into account. * Contact * Reconstruction * Knowledge Lekarbete / Play therapy – the pedagogy reflects a positive and dynamic outlook. It is an educational initiative in preschool, school and other activities for children and students in need of special support

29 Nordic-Baltic Collaboration in Creating Innovative Training Programme for Adult Educators To Work with Perpetrators, Women and Children who Suffered from Domestic Violence, Project partners: Folkeuniversitetet, Norge Solstafir, Island ZISPB, Litauen BIIA resoursce centre

30 Extra material about Honor Oppression

31 Married against one’s will https://www. youtube. com/watch
In order for children and young people to have access to their basic rights, access to bodily integrity, the ability to shape and influence their lives, decide on their own body, sexuality and reproduction, the right to live with whoever wants and a life free from violence And oppression. That children should have the right to be children. In order for this to be possible, everyone in the vicinity of children and young people needs knowledge of living conditions that some children and young people live under, as well as knowledge about how to help these children and young people.

32 Female genital mutilation an informational video for children and young people


Ladda ner ppt "The UN Convention on the Rights of the Child / Barnkonventionen"

Liknande presentationer


Google-annonser