Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Unga och media ur ett genusperspektiv
2
Killar, tjejer och medier – same, same but different?
Diskussionen om hur kvinnor och män presenteras i medier har pågått i decennier, inte bara i Sverige utan även internationellt. När man tittar på frågor som rör medier och ojämställdhet handlar det både om en skev könsrepresentation, dvs. förekomsten av män respektive kvinnor, och om stereotypa skildringar av könen… … Det talas bland annat om ”Duckface” och ”Stoneface”
3
"Att göra en "duckface" är att pluta med munnen och göra sig tillgänglig för kameran, och det är en position för tjejer. För killar är idealet ett "stoneface". Då handlar det om att framstå som oberörd och samtidigt handlingskraftig.”
4
Diskussion Kände ni till uttrycken: ”Duckface” och ”Stoneface”?
Stämmer ovanstående uttryck överens även med era profilbilder och/eller selfies?
5
Man pratar också om att:
Män får oftare får uttala sig som experter eller talespersoner, liksom i egenskap av att vara politiker, företagsledare eller idrottsstjärnor. Trots att det råder nästan jämn könsfördelning på politiska poster i till exempel regering och riksdag är 70 procent av nyhetssubjekten män på politikområdet i svenska medier. Kvinnor framställs oftare än män som bärare av en personlig erfarenhet. Det är också vanligare att de får representera allmänheten. Män tenderar att skildras som aktiva, med egenskaper som beslutsamhet, styrka och mod, medan kvinnor avbildas som mer passiva. Generellt sett får kvinnor oftare representera det som är lite skojigare, annorlunda och mindre allvarligt. Bilder är också intressanta ur ett maktperspektiv. Män fotograferas inte sällan underifrån, vilket får personen att se större ut än om bilden tagits i ögonhöjd. Fotografier på kvinnor tas däremot ofta ovanifrån, vilket får den avbildade att verka mindre än hon är. Kvinnobilder anspelar också i högre grad på sexualitet och attraktionskraft. Exempelvis porträtteras kvinnor oftare liggande, eller rörandes vid sin egen kropp. Överlag kan de bilder som skildrar kvinnor ofta associeras till underordning. Det är även betydligt vanligare att fotograferade kvinnor ler eller skrattar, än att män gör det. Män porträtteras oftare med allvarlig och bekymrad min. Det är ett mönster som går igen i flera mediegenrer, exempelvis reklam och populärkultur.
6
Låt oss titta på ett par exempel
Låt oss titta på ett par exempel. De här filmerna föreställer parfymreklam. Den första för kvinnor, och den andra för män…
10
Detsamma gäller omslag på tidningsmagasin!
Samma tidning… … Men med helt olika omslag beroende på om det är en kvinna eller man
11
Upplever ni att de här stereotypa könsrollerna finns även bland er?
12
Könsroller i medieanvändning
Går det att koppla könsroller till vår medieanvändning? Låt oss göra ett litet test!
13
Alla som … tar ett steg framåt
- har en mobil på sig just nu - har kollat på sin mobil den senaste timmen - har använt en dator idag - använder mobilen till att surfa - använder mobilen till att fota - använder mobilen till att lyssna på musik - har varit inne på ett socialt nätverk minst en gång idag, typ Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter…
14
Alla som… tar ett steg bakåt
- har spelat spel på datorn mer än tre timmar den senaste veckan - har spelat spel eller på en konsol (exempelvis Xbox, PS, Wii) mer än tre timmar den senaste veckan - har tittat på film om spel på YouTube under den senaste veckan
15
Diskussion - Står killarna och tjejerna på olika ställen? Varför då? - Gör killar och tjejer olika saker online? Varför då? - Träffas killar och tjejer någonsin online? Var? - Måste man gilla spel bara för att man är kille? - Måste man gilla sociala nätverk bara för att man är tjej?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.