Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGun Andersson
1
Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare
2
Bakgrund och syfte
3
Biståndshandläggning med rambeslut
Rambeslut är exempelvis då ett beslut om hemtjänst anges i ett visst antal timmar utan att närmare precisera vad beslutet innebär. Tiden sätter ramar för arbetet. Rambeslut har länge ansetts som rättsosäkert eftersom den enskilde inte kan hävda sin rätt till en viss specifik insats. Handläggare ska vid rambeslut försäkra sig om att ”den enskilde har förstått beslutet och har möjlighet till delaktighet och inflytande i verkställigheten samt att han eller hon är tillfreds med resultatet. Rambeslut måste utvärderas”. ”Salutogen handläggning”, Westlund och Duckert, HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
4
Syftet med modellen UH Individnivå - huvudsyfte - del av handläggningen Säkerställa att den enskildes behov tillgodoses – att rambeslutet inte blir rättsosäkert. Hantering av missnöje. Handläggare och chefer ska ta ansvar om den enskilde är missnöjd och vidta åtgärder. Bonus gruppnivå - avidentifierad statistik möjlig Tydliggör för chefer och medarbetare vilka områden som brukarna är nöjda respektive mindre nöjda med – en grund för verksamhetsuppföljning och utveckling på varje enhet. Regelbundna avstämningar till Kommunstyrelsen – ökar ex. den enskildes självbestämmande gällande att bestämma VAD som utförs? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
5
Följa upp och utvärdera
6
Följa upp och utvärdera
Ur vägledning för hemtjänst: Alla beslut om hemtjänst ska följas upp och utvärderas av handläggaren på tre olika sätt. Säkerställa genomförandeplan Uppföljning om beslutet är anpassat till den enskildes behov Utvärdering för att säkerställa brukarnyttan HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
7
Utvärdera Riktlinje: Handläggaren har ansvar för att brukarnyttan utvärderas, d.v.s. att säkerställa att den enskildes behov tillgodosetts. Att utvärdering sker är av stor vikt för att säkra den enskildes rättssäkerhet i förhållande till rambeslutet. Utdrag ur vägledning: Göteborgs Stad har valt att använda sig av rambeslut och det är därför av särskild vikt att handläggaren försäkrar sig om att den enskilde har förstått beslutet och har möjlighet till självbestämmande och inflytande i verkställigheten samt att hen är tillfreds med resultatet. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
8
Socialtjänstprocessen
HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
9
HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
10
Beslut på mindre än 3 månader
Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Ev. UH När den enskilde kan ha en uppfattning Följa upp – ny ansökan? 3 mån HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
11
Säkerställa genom-förandeplan
Beslut på 6 månader Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Följa upp + UH 3 mån Följa upp – ny ansökan? 6 mån HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
12
Säkerställa genom-förandeplan
Beslut på 1 år Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Följa upp + UH 3 mån Följa upp – ny ansökan? 1 år 3 mån år HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
13
Säkerställa genom-förandeplan
Beslut på 3 år Fatta beslut Säkerställa genom-förandeplan 2 veckor Följa upp + UH 3 mån 1 år 2 år Följa upp – ny ansökan? 3 år HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
14
Sammanfattning Görs på individnivå för att säkerställa att behoven tillgodoses UH är ett verktyg som används som en del av handläggarens ansvar att följa upp beslutet Resultatet av UH är en upprättad handling och därmed en del av den enskildes journal Resultatet av UH ska sparas ner och överföras till Treserva Genom registrering i dioevidence möjliggörs att aggregera resultat av alla enskildas utvärdering HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
15
Modellen UH
16
Vad ska utvärderas med UH?
Hemtjänstbeslut för alla personer oavsett ålder * Vi skiljer inte ram och ev. insatsbeslut om hemtjänst Modellen som ska användas kallas UH - utvärdering av hemtjänst * Modellen används inte för avlösning, ledsagning, boendestöd osv. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
17
Vad består UH av? 11 bakgrundsfrågor som besvaras av handläggaren (ex. utförare, ålder, kön) 7 värderingsfrågor (samt 2 bakgrundsfrågor till kontinuitet) som besvaras av den enskilde alt. anhörig eller legal företrädare (ex. nöjd/missnöjd med kontinuitet, utförande, självbestämmande) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
18
Vem ställer frågorna? Handläggaren är ansvarig för uppföljning av sitt beslut om hemtjänst Handläggaren ställer frågorna inom ramen för sitt uppföljningsansvar Om handläggarens relation till den enskilde kan påverka svar i positiv el negativ riktning – ta upp med chef om att byta intervjuare HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
19
Vem ska svara? Handläggare besvarar alltid bakgrundsfrågorna
Den enskilde besvarar värderingsfrågorna Anhörig eller legal företrädare besvarar värderingsfrågorna om den enskilde inte vill eller kan Anhörig eller legal företrädare besvarar värderingsfrågorna utifrån sin värdering av hemtjänsten Förutsätter att det är en anhörig eller legal företrädare som kan ha en uppfattning/kännedom om den enskildes hemtjänst Om den enskilde inte vill/kan svara/inte utser anhörig/inte har legal företrädare – registrera enbart bakgrundsfrågorna HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
20
Den enskilde medverkar själv Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna
1. personligt möte med den enskilde 2. telefon-intervju med den enskilde Den enskilde väljer att inte svara – utser en anhörig Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna Den enskilde utser en anhörig Dokumentera samtycke 1. personligt möte med den anhörige 2. telefon-intervju med den anhörige Den enskilde kan inte medverka, nedsatt beslutsförmåga Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna Legal före-trädare finns 1. personligt möte med före-trädaren 2. telefon-intervju med före-trädaren Den enskilde väljer att inte svara, utser ingen anhörig, legal företrädare finns inte Handläggaren svarar på bakgrunds-frågorna 1. personligt möte med den enskilde med den enskilde HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
21
Hur ställs frågorna? I dialogintervju – inte skicka hem frågorna för besvarande Frågorna ställs i första hand vid ett personligt möte med den enskilde alt anhörig/legal företrädare I andra hand i telefonintervju med den enskilde alt anhörig/legal företrädare HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
22
Om intervjun Läs frågorna före intervjun
Anpassa frågorna till den enskilde om det behövs Se till att det är en ostörd miljö för dialogintervjun Använd tolk om det behövs (ej medarbetare från hemtjänsten) Förklara syftet med att den enskilde får möjlighet att utvärdera och att du vill kontakta utföraren om den enskilde är missnöjd Använd stöddokument för att förklara skattningsskalorna Ev träna på att presentera utvärderingens syfte (finns stödtext i anvisningarna) och på att ställa frågorna. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
23
När ska utvärdering göras?
Senast tre månader från det att beslutet fattades och därefter minst en gång per år (om beslutet är längre än ett år) Riktmärke är att utvärderingen ska ske när den enskilde kan tänkas ha en uppfattning om hemtjänsten Dvs utvärdera när det utifrån ev. uppföljningsrutiner i din stadsdel är lämpligt HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
24
Värderingsfrågor Åtgärder vid missnöje
25
Bakgrundsfrågor (handläggare)
Stadsdel Typ av uppföljning (inom tre månader, årligen) Typ av beslut (ram eller insatsbeslut) Uppföljningsår Utförare av hemtjänst (resurskatalog inlagd) Kön Ålder Tid med hemtjänst Genomförandeplan el inte Huvudskäl till hemtjänst ( psykisk, fysisk funktionsnedsättning, social skäl, annat) Den enskilde el anhörig/legal företrädare svarat HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
26
Värderingsfrågor (den enskilde el. annan)
Nio frågor (sju värderingsfrågor) Subjektiv uppfattning Två skattningsskalor med 5 betygssteg Betyg 1-2 = underkänt, 3-5 = godkänt HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
27
Värdera kontinuitet Hur ofta får du besök av hemtjänsten?
Hur många olika personer från hemtjänsten har du fått besök av den senaste månaden? Hur nöjd eller missnöjd är du med det antal personer som kommit till dig den senaste månaden? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
28
Värdera självbestämmande
Är du med och bestämmer VAD som ska göras hos dig? (Besvaras inte vid insatsbeslut) T.ex. vad som ska göras vid besöket/hos dig under veckan enligt genomförandeplanen. T.ex vad som är viktigt för dig vid besöket. Är du med och bestämmer HUR hjälpen ska utföras? Ex vad du gör själv, vad personalen ska göra, vad du och personalen ev. ska göra tillsammans, på vilket sätt vill du få hjälp med att duscha, hur du vill att städningen utförs. Är du med och bestämmer NÄR hjälpen ska utföras? T.ex. städning varannan vecka istället för var tredje vecka, fm, em, veckodag. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
29
Värdera tid, bemötande och hemtjänst
Har personalen tillräckligt med tid till de uppgifter som de ska göra hos dig? Hur nöjd eller missnöjd är du med personalens bemötande? Hur nöjd eller missnöjd (övergripande) är du med den hemtjänst du får? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
30
Om den enskilde är missnöjd
Ett riktmärke är när den enskilde skattat betygsteg 1 - 2 Med syfte att den enskilde ska bli nöjd och få sina behov tillgodosedda: Steg 1: kontakta utförare Steg 2: ansvarig handläggare och utförare har ansvar för att tillsammans analysera den enskildes missnöje och utifrån respektives ansvar vidta lämpliga åtgärder Steg 3: om den enskilde skattat betygssteg 1 - ta ställning till om du som handläggare även ska rapportera avvikelse Dokumentera! Ex på åtgärd för handläggare skulle kunna vara har jag varit tillräckligt tydlig i mitt uppdrag till utföraren? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
31
Avvikelse o missförhållande
Om den enskilde berättar saker av allvarlig natur, förklara att informationen kommer att hanteras inom ramen för avvikelsehantering och Lex Sarah HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN
32
Charlotte Nyberg Strategi/projektledare införa rambeslut och IBIC Attraktiv Hemtjänst
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.