Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)
- nytt index efter reviderad enkät 2015

2 Ny medarbetarenkät Medarbetarenkäten är ett av kartläggningsverktygen vi har för att kunna planera och utveckla såväl verksamhet som arbetsmiljö. Med resultatet som underlag för dialog och analys ska chefer och medarbetare tillsammans arbeta fram åtgärder. Sedan förra medarbetarenkäten, 2014, har det gjorts en översyn av enkätfrågorna. Detta innebär bland annat färre, och delvis andra, frågor i Medarbetarenkäten 2015 jämfört med tidigare enkäter. Indexen HME (Hållbart medarbetarengagemang), KomI (Kommunikationsindex) och NMI (Nöjd medarbetarindex) finns kvar även i det nya enkätformuläret. Däremot så kommer frågorna i KomI alltså att vara något annorlunda jämfört med tidigare mätningar.

3 Så är enkäten utformad Medarbetarenkäten är indelad i frågeområden (index) som knyter an till Göteborgs Stads medarbetar- och arbetsmiljöpolicy och stadens förhållningssätt.

4 Nytt kommunikationsindex (KomI)
”Nya” KomI bildas av indexen: Kommunikationsklimat Organisatoriskt tillit - Ledarskap (delvis). De frågor som rör hur min närmaste chef motiverar och engagerar mig, kommunicerar uppdrag och mål samt ger mig återkoppling på mina prestationer.

5 Nytt kommunikationsindex (KomI)
Kommunikationsklimat I vår grupp/enhet/avdelning uppmuntras delaktighet i mål och verksamhetsplanering I vår grupp/enhet/avdelning tas idéer och synpunkter tillvara I vår grupp/enhet/avdelning är vi bra på att kommunicera på ett begripligt sätt Organisatorisk tillit Min förvaltnings/bolagsledning litar på att vi utför vårt arbete som vi ska Min förvaltnings/bolagsledning fångar upp viktigt information från medarbetarna Jag litar på den information som kommer från förvaltnings/bolagsledningen Jag känner väl till min förvaltnings/bolags vision och mål Ledarskap, din närmaste chef Min närmaste chef motiverar och engagerar mig Min närmaste chef är bra på att kommunicera verks.uppdrag och mål Min närmaste chef ger mig bra återkoppling på mina prestationer

6 Varför dessa delindex? I största möjliga mån behålla jämförbarheten från tidigare index, delindex Kommunikationsklimat är helt detsamma. Utformningen av nya enkäten är dock i vissa delar helt annorlunda och frågor har tagits bort, respektive tillkommit. Vi har valt att hålla delindex så intakta som möjligt, och för ökad tydlighet minska överlappning av de olika indexen HME och KomI. Kommunikationsindex (KomI) kompletterar då Hållbart Medarbetarengagemang (HME). Delindex Organisatorisk tillit är helt nytt i enkäten men rymmer viktiga frågor om kommunikation och förtroende från/till högsta ledning/förvaltningsledning. Med våra tre delindex fångar vi kommunikativa aspekter inom gruppen, i förhållande till närmaste chef men också i förhållande till ledningen.

7 Syfte med KomI Kommunikationsindexet (KomI) ska liksom hela medarbetarenkäten leda till att medarbetare och chefer arbetar för att utveckla och förbättra sina resultat KomI är en indikator på hur kommunikationen internt i organisationen fungerar och hur den bidrar till delaktighet, engagemang och meningsskapande. KomI från medarbetarenkäten 2015 kommer att fungera som en nollmätning för de interna kommunikationsmålen i det kommande Program för kommunikation. KomI fungerar främst som ett strategiskt underlag för vilket stöd, utbildningar och resurser som behövs för att stödja verksamheter och chefer att leda effektivare. På gruppnivå kan ni analysera svaren inom de olika områdena och jobba med förbättringsåtgärder. KomI kommer också att fungera som ett underlag för utveckling av intern kommunikation i ett hela stadenperspektiv.

8 Tidigare kommunikationsindex (KomI)

9 KONTAKT: Kommunikationsavdelningen Stadsledningskontoret, Göteborgs Stad Helen Sedström


Ladda ner ppt "Kommunikationsindex i medarbetarenkäten (KomI)"

Liknande presentationer


Google-annonser