Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Experiences from a real Living Lab environment: Botnia Living Lab

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Experiences from a real Living Lab environment: Botnia Living Lab"— Presentationens avskrift:

1 Experiences from a real Living Lab environment: Botnia Living Lab
Annika Sällström – CDT/Botnia Living Lab

2 Living Labs – the conceptual idea
Key components A Living Lab is a system for building future economy in which real-life user-centric research and innovation will be a normal co-creation technique for new products, services and societal infrastructure. A Living Lab offers services which enables the users to take active part in research and innovation.

3 Organisation and how it all started:
A need: The E-street project The organisation – a PPP 1. Research and business innovation centre: Centre for Distance-spanning Technology 2. Research: Universities in Luleå and Umeå 3. Industry: Ericsson and Telia Sonera 4. SME: Internet Bay(> 50 SME`s) 5. Public: Municipalities and County Administrative Boards of Norr- and Västerbotten 6. The pilot-community – 6000 persons

4 2 1 3,9 4 5 6 7,8 10 11 12 13 15 14 16 18 17 19

5 Decide and Disseminate
The Botnia process Results: New Products and services New knowledge New relations Discovery and Dream Needs Eliciting Needs Prioritizing Decide and Disseminate Concept Valuation Design and Develop Concept Design En enkel bild över hur du kan gå till väga är denna! Kanske har du en idé som du vill ta till marknaden. Istället för att rusa åstad och utveckla den direkt – gör en enkel enkät och kolla av om din målgrupp upplever behov av din produkt, och i så fall under vilka omständigheter dom kan tänka sig att använda den. Sedan kanske du går vidare och utvecklar en prototyp, som kan testas med målgruppen, för att senare förfinas/justeras och återigen testas. Detta arbetssätt är ju i grunden ganska enkelt, men förvånansvärt sällan använt. Vi kan hjälpa dig att göra det till en verklighet. Och det behöver inte bli dyrt. I verkligheten kan du räkna med att spara pengar! För att inte tala om tryggheten i att veta att din produkt/idé verkligen är efterfrågad! Dina finansiärer lär bli lättare att övertyga efter genomfört test! Prototype Test and Evaluation Prototype Development

6 More than 50 30 full-scale projects and 50 end-user
Some of our cases Permission Marketing  Basketball in the mobile phone Rural ICT InfoCamp SMART – e-participation…… The student of the future eFamily Gameline-Supafly InTime Reminder InfoSearch Wearable computers P800 test More than full-scale projects and 50 end-user investigations Vi har kreerat några exempel, där vi låtit teknikerna härja fritt. Det första är en dator i bilen. Vi har ju sedan lång tid haft bilradio, så varför inte ha en bildator också? Användbar?

7 Case: E-family Pre- commercial Presence Awareness Coordination
Prototype Concept Needfinding with families: Investigation on communication patterns within families Concept development – Demonstrator/early mock-up Recruitment of 12 test families – Real-life test of a prototype Evaluation: questionnaires, logging, interviews Analysis: business and testresults Idea En enkel bild över hur du kan gå till väga är denna! Kanske har du en idé som du vill ta till marknaden. Istället för att rusa åstad och utveckla den direkt – gör en enkel enkät och kolla av om din målgrupp upplever behov av din produkt, och i så fall under vilka omständigheter dom kan tänka sig att använda den. Sedan kanske du går vidare och utvecklar en prototyp, som kan testas med målgruppen, för att senare förfinas/justeras och återigen testas. Detta arbetssätt är ju i grunden ganska enkelt, men förvånansvärt sällan använt. Vi kan hjälpa dig att göra det till en verklighet. Och det behöver inte bli dyrt. I verkligheten kan du räkna med att spara pengar! För att inte tala om tryggheten i att veta att din produkt/idé verkligen är efterfrågad! Dina finansiärer lär bli lättare att övertyga efter genomfört test!

8 Case: Inforoad -> Arrive Intime
Concept R&D Real life Test I Business idea R&D Concept Real life Test II En enkel bild över hur du kan gå till väga är denna! Kanske har du en idé som du vill ta till marknaden. Istället för att rusa åstad och utveckla den direkt – gör en enkel enkät och kolla av om din målgrupp upplever behov av din produkt, och i så fall under vilka omständigheter dom kan tänka sig att använda den. Sedan kanske du går vidare och utvecklar en prototyp, som kan testas med målgruppen, för att senare förfinas/justeras och återigen testas. Detta arbetssätt är ju i grunden ganska enkelt, men förvånansvärt sällan använt. Vi kan hjälpa dig att göra det till en verklighet. Och det behöver inte bli dyrt. I verkligheten kan du räkna med att spara pengar! För att inte tala om tryggheten i att veta att din produkt/idé verkligen är efterfrågad! Dina finansiärer lär bli lättare att övertyga efter genomfört test! Mobile Service development Pre-Market test Market introduction

9 Our user-community 6000 persons
In a co-creative way

10 Tools to support easy deployment of user involvement

11 Evaluation methodology
Evaluations and consulting in co-operation with researchers at Luleå University of Technology Interaction design Economics Communication tech Psychology Utvärderingen är viktig! Ett flertal olika aspekter på ditt prov kan behöva belysas. Exempel är: Användbarhet – Är produkten användbar? Gör den avsedd nytta? Användarbeteende – Hur beter sig användarna? I vilka situationer används produkten? Betalningsvilja – Vad är man som användare beredd betala för produkten/ tjänsten? Trafikmönster – Hur ser trafiken i näten ut då produkten används? Lastsituationer? Nöjdhet – I allmänhet, hur nöjd är användaren med produkten/tjänsten? Utvärderingarna kan ske med ett flertal olika metoder, allt efter mål, syfte och förutsättningar. Exempelvis, enkäter, djupintervjuer, mätningar, observationer etc. Evaluation methodology Marketing

12 Regional resources of interest
Process industry environments Hospitals and primary care centers Co-operation with telecom companies Our own TV channel – new media Large WLAN penetration in city centers Extensive roll-out of fixed broadband with high penetrations. Mobile service platforms

13 Roadmap of the European Network of Living Labs
In parallell: The Swedish and Nordic Network of Living Labs Read more at:


Ladda ner ppt "Experiences from a real Living Lab environment: Botnia Living Lab"

Liknande presentationer


Google-annonser