Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Konsumenträtt Germaine Hillerström.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Konsumenträtt Germaine Hillerström."— Presentationens avskrift:

1 Konsumenträtt Germaine Hillerström

2 Konsumenträtt Konsumentköplag (1990:932) Konsumentkreditlag (1992:830)
Distans- och hemsförsäljningslag (2005:59) Konsumenttjänstlag (1985:716)

3 Tekniska begrepp Dröjsmål Varans avlämnande Risk för varan

4 Säljarens dröjsmål Köparen kan enligt 10 § KKL: Hålla inne betalningen
Kräva att köpet fullgörs Häva köpet (krävs reklamation) Kräva skadestånd (krävs reklamation)

5 Felet måste föreligga när varan avlämnas
”Sexmånadersgaranti” (20 a §) Efter sexmånadersperioden skall konsumenten kunna visa att felet fanns då varan avlämnades

6 Reklamation vid fel i varan
Meddelande om felet inom skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet (23 §) Inom två månader

7 Reklamationstid (23 §) För varor som konsumenten köpt före 1 april 2005 gäller två års reklamationstid För varor som konsumenten köpt efter 1 april 2005 gäller tre års reklamationstid Undantag 24 §

8 Påföljder vid fel på varan
Kräva avhjälpande Kräva omleverans Kräva prisavdrag Kräva ersättning för att avhjälpa felet Häva köpet Kräva skadestånd Hålla inne betalningen

9 Vid köparens dröjsmål (39 § KKL) får säljaren:
Hålla inne varan Kräva betalning Häva köpet Kräva skadestånd


Ladda ner ppt "Konsumenträtt Germaine Hillerström."

Liknande presentationer


Google-annonser