Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Konsumenträtt Germaine Hillerström
2
Konsumenträtt Konsumentköplag (1990:932) Konsumentkreditlag (1992:830)
Distans- och hemsförsäljningslag (2005:59) Konsumenttjänstlag (1985:716)
3
Tekniska begrepp Dröjsmål Varans avlämnande Risk för varan
4
Säljarens dröjsmål Köparen kan enligt 10 § KKL: Hålla inne betalningen
Kräva att köpet fullgörs Häva köpet (krävs reklamation) Kräva skadestånd (krävs reklamation)
5
Felet måste föreligga när varan avlämnas
”Sexmånadersgaranti” (20 a §) Efter sexmånadersperioden skall konsumenten kunna visa att felet fanns då varan avlämnades
6
Reklamation vid fel i varan
Meddelande om felet inom skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet (23 §) Inom två månader
7
Reklamationstid (23 §) För varor som konsumenten köpt före 1 april 2005 gäller två års reklamationstid För varor som konsumenten köpt efter 1 april 2005 gäller tre års reklamationstid Undantag 24 §
8
Påföljder vid fel på varan
Kräva avhjälpande Kräva omleverans Kräva prisavdrag Kräva ersättning för att avhjälpa felet Häva köpet Kräva skadestånd Hålla inne betalningen
9
Vid köparens dröjsmål (39 § KKL) får säljaren:
Hålla inne varan Kräva betalning Häva köpet Kräva skadestånd
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.