Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Svåra moraliska diskussionsfrågor
Några etiska dilemman Svåra moraliska diskussionsfrågor
2
Zombieapokalypsen – bara etiken finns kvar (?)
The Walking Dead har till slut blivit verklighet. En galen forskare har lyckats utveckla ett virus som ”väcker de döda till liv” med en enorm aptit för människokött. Övertygad om att utomjordingarna har tagit sig igenom hans foliehatt med sina tankeläsarstrålar bestämmer han sig för att släppa lös detta virus på mänskligheten – och han hoppas då äntligen få slut på de underliga rösterna som ekar i hans huvud. Hela länder trasas sönder och slits isär, miljarder människor dör på bara några veckor. Det är totalt kaos och överlevnad osäkert. Vad skulle ni göra för att överleva? Hur tror du människor skulle bete sig utan lagar och polis? Vilka etiska regler skulle vara bra att ha i din grupp av zombieöverlevare? Hur skulle ni behandla främlingar ni stöter på?
3
Direkt och indirekt tagande av någons liv
Dagligen dör det miljontals människor i svält, törst eller enkla sjukdomar. De gör detta för att världens resurser är orättvist fördelade och deras länder är genomfattiga. I vissa länder kan man nästan säga att företagen på plats och de skulder som finns till västvärlden skapar denna enorma förlust av människoliv. Är det någon skillnad på detta och mord? Vad är skillnaden i sådana fall? Är det värre med ett direkt tagande av någons liv än ett indirekt? Är det värre att mörda någon än att ”låta någon dö”?
4
Ett skenande tåg En smågalen filosofilärare har brutit ihop. Han hoppar på ett tåg fyllt med människor, mördar lokföraren och kör rakt mot en järnvägskorsning där han vill få tåget att spåra ut för att kunna åka över ett stup. Det är ett hundratal passagerare på tåget och ni befinner er vid växelspaken som kan leda in tåget på något av de två järnvägsspåren. Problemet är att den smågalna filosofiläraren har knutit fast en gammal snäll tant på 70 år (Ulla-Britta-Eva-Kristina Ekh) på ena spåret och två oidentifierade skolbarn i 15-årsåldern på det andra spåret. Vad gör ni? Vad finns det för olika teoretiska valmöjligheter? Kan ni använda någon teori för att lösa det? Vad finns det för problem med ert val? Skulle mer information om människorna göra skillnad?
5
Tåget fortsätter skena
En av era skolkamrater som står tillsammans med er vid järnvägsväxeln listar plötsligt ut vilka två elever som ligger på järnvägsspåret och han blir rasande. Innan ni har hunnit göra något börjar han springa mot järnvägsväxeln för att få tåget att köra över dem. Några av dina kompisar lyckas knuffa till honom, men han fortsätter ändå – och det är nog bara något väldigt drastiskt som kan stoppa honom. Vad gör ni? Vad kan det finnas för skäl till att han beter sig så? Hur långt får ni gå för att stoppa honom?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.