Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
KÄLLKRITIK En metod
2
TÄNK KÄLLKRITISKT! Avsändaren ? Är källan tillförlitlig?
Vad vill källan? Fakta eller åsikt? Rimligt? Kan detta verkligen stämma? Är källan tillförlitlig? Mottagaren
3
Är källan äkta? Är källan det den utger sig för att vara?
4
Verkar det rimligt? The tree octopus
5
www.whitehouse.com www.whitehouse.gov www.whitehouse.net
Låt dig inte luras!
6
Vem står bakom källan? Vem är upphovsman? Är det någon som kan ämnet?
Är det någon du känner till och litar på? Vem är ansvarig utgivare om sådan finns?
7
Vad vill källan? Vad har källan för innehåll och vilket är syftet med att presentera detta innehåll? Känns informationen trovärdig?
8
Är innehållet vinklat? Ens eller fleras åsikter?
Ett eller flera perspektiv?
9
Hur presenteras informationen?
Vätenskaplit... ? Är det du läser välskrivet eller är det slarvigt och fullt av stavfel? Är det lätt att få en överblick över innehållet? Om det gäller en text så titta gärna efter om det finns referenser / en källförteckning som styrker informationen.
10
Vem är målgrupp? Riktar sig källan/informationen till allmänheten, till en speciell yrkesgrupp, till personer med ett visst intresse, till en viss åldersgrupp?
11
Hur aktuell är informationen?
Hur gammalt är materialet? När skrevs det? När gjordes uttalandet? När togs fotot? Se efter hur gammal informationen är. 1987
12
De källkritiska kriterierna
Sammanfattningsvis kan man säga att en god källa bör uppfylla så många som möjligt av följande kriterier: Det framgår tydligt vem som är avsändare. Det går att ta reda på information om författaren/avsändaren. Det finns kontaktuppgifter - det går att ringa, maila, eventuellt besöka. Informationen är aktuell och det framgår när den uppdaterades senast (internet) Källans syfte är tydlig - organisationer som vill påverka är oftast tydliga med detta. En källa som ger sig ut för att inte vilja påverka mottagaren men har propagandasyfte kallas “tendensiös” - syftet är att manipulera. Det framgår tydligt varifrån källan har fått sin information - källan ska alltså redovisa sina informationskällor. Det går att hitta samma information på andra platser som inte är direkt kopplade till källan. Detta stärker källans trovärdighet! Perspektiv - Olika perspektiv presenteras i källan, läsaren kan lättare skapa sig en egen uppfattning. Textens stilnivå – Texten är välskriven och bearbetad.
13
Råd vid val av källa på Internet:
Välj källor som redovisar så många av följande punkter som möjligt: • Namnet på författaren • Författarens/informatörens titel, yrke eller position • Författarens/informatörens organisationstillhörighet • Datum när sidan gjordes och eventuella versioner eller uppdateringar • Författarens/informatörens personliga data (adress, telefon etc) • Referenser • Avsikten med informationen • Målgrupp för informationen
14
Råd vid val av skriftlig källa (T ex böcker, uppslagsverk, tidskrifter)
• Namnet på författaren • Författarens/informatörens titel, yrke eller position • hur aktuell är informationen - Utgivningsår eller uppdateringar • Författarens/informatörens personliga data (adress, telefon etc) • Referenser • Avsikten med informationen • Målgrupp för informationen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.