Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Besöksboom på julafton

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Besöksboom på julafton"— Presentationens avskrift:

1 Besöksboom på julafton
Julevangeliet hos Roma

2 Tillsammans bygger vi webben för framtiden
Om svenskakyrkan.se Vid Lunds stifts kommunikationsdagar Av Ulrika Wippel Vi utgår från användarna i stället för organisationen och vi förutsätter inte att de vet hur arbetet är organiserat.

3 Tillsammans Framtiden Webben Responsivitet Servicewebb Sök
Sociala medier Webben Infoblock och faktarutor Puffbilder och inställningar

4 Tillsammans - svenskakyrkan.se
Gemensamma/nationella sidor 550 delwebbplatser 1 000 redaktörer

5 Framtiden Möjligheter för vidareutveckling
Flexibel och strukturerad it Synergi från gemensamma system

6 1

7 Framtiden – responsivitet
Extrem ökning av besök från mobiler Antalet besökare på svenskakyrkan.se som använder mobiler har ökat dramatiskt. All statistik och alla trender visar på att utvecklingen fortsätter I samma riktning. Nuvarande version av webbplatsen är krånglig att använda i mobil och läsplattor. Rykten om hur exempelvis Google ska straffa webbplatser som inte anpassar sig efter skärmstorlek florerar redan.

8

9

10 2

11 Framtiden - Servicewebb
OMG be.svenskakyrkan.se Kalender Formulär Kyrkoavgiftsuträknaren Sök församling Jourhavande präst Kartor och vägbeskrivningar

12 3

13 Framtiden - Sök Sökbeteendet har förändrats
Besökare beter sig annorlunda nu än förr och det måste bli lättare att söka sig fram till material på svenskakyrkan.se.  Enligt den digitala strategin ska medlemmarna bära kommunikationen. Allt eftersom sociala medier har ökat i vikt har små tillägg gjorts för att kunna visa detta på webbplatsen. I längden behövs ett helhetsperspektiv för att kommunicera ut detta.

14 4

15 Framtiden - Social medier
Skapar förväntningar Digitala strategin Möjligheter och utmaningar Kyrkan ska finnas där människor finns… Då behöver kyrkan bli en kyrka på webben och bäras av medlemmarna. Besökare beter sig annorlunda nu än förr och det måste bli lättare att söka sig fram till material på svenskakyrkan.se.  Enligt den digitala strategin ska medlemmarna bära kommunikationen. Allt eftersom sociala medier har ökat i vikt har små tillägg gjorts för att kunna visa detta på webbplatsen. I längden behövs ett helhetsperspektiv för att kommunicera ut detta.

16 Webben – faktaruta och infoblock
Faktarutan blev för mycket för sig själv Text Lista Bild

17

18 Webben – faktaruta och infoblock
Faktarutan blev för mycket för sig själv Text Lista Bild Infoblock Utan toppbild, ingress och möjlighet att lägga i menyn. Som standardsida eller nyhet

19

20 Webben –bilders inställningar
Bild uppladdad i sin helhet

21 Webben –bilders inställningar
Välj toppbild Förändra bilden Blå rutan Zoom

22 Webben –bilders inställningar


Ladda ner ppt "Besöksboom på julafton"

Liknande presentationer


Google-annonser