Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
AAC in daily life AKKtiv ComAlong AKKtiv ComAlong
Det här tillfället handlar om att dela med sig av goda exempel på hur kommunikationen kan fungerar i det dagliga livet. Som kursledare har du en viktig roll i att uppmuntra föräldrarna att se vad de faktiskt gör som fungerar. AKKtiv ComAlong
2
How do children learn spoken communication?
We talk to the children – in different activities and situations Language immersion AKKtiv ComAlong AKKtiv KomIgång kursledarutbildning 2
3
Model and give the child an AAC immersion
Sign, ”point-talk”, use low- and hightech - in different activities and situations Pictures/symbols need to be where the child is – accessible to us and the child The immersion must go on for long – compare with typical children kupaći još Betona omgivningens roll. Prata med kursdeltagarna om att vara förebilder. Det är vanligt att när man börjar använda AKK så glömmer man den kroppsnära AKK som ni pratade om vid förra kurstillfället. Det är viktigt att fortsätta använda sin kropp, mimik, föremål i omgivningen etc. Låt barnets ”AKK-bada” länge: Påminn kursdeltagarna om att det tar tid för ett barn att lära sig prata och det tar tid att lära sig ett nytt kommunikationssätt. AKKtiv ComAlong
4
AAC-learning should be motivating and joyful
Accept experimenting and ”AAC-babbling” Do not demand eye contact or that the child should focus on you during communication Communicate when you are having fun, then it will be fun to communicate! Upptäckarlusta och AKK-joller: vi menar med detta att bita på bilderna, trycka tusen gånger i rad på pratapparaten, fladdra med bildkartan, osv. Jämför med det ”normala” barnets tidiga joller, etc. Kommunicera med AKK om sådant som barnet är intresserat av och förstår Nedanstående är för sig som kursledare: ”Kräv inte ögonkontakt” – ögonkontakt är viktigt och de flesta barn ger bra (om än snabb) ögonkontakt i lustfyllda situationer. Det är inte fel att locka barnen till ögonkontakt, men det finns en risk att genom att alltid kräva ögonkontakt kan man få precis motsatt effekt. AKKtiv ComAlong
5
Why do we communicate? Get attention Request Make choices
Get information and learn Inform and narrate Comment Joke Express opinions Ask questions To reflect, organize, imagine and plan- direct and communicate with ourselves! Ge konkreta exempel på de olika funktionerna ovan AKKtiv ComAlong
6
Hierarchy of symbols Signals and symbols from concrete to abstract
object Signals and symbols from concrete to abstract Concrete and transparent symbols are learned faster Abstract symbols can be used more generally No need to choose - use the available symbols, no problem mixing! photo Drawn Coloured picture Drawn black/white picture Graphic symbols Förklara att symbolerna/signalerna går från konkreta till abstrakta Prata om: Konkreta signaler (föremål, foto, nil-bild) kan vara tydliga i en specifik situation, men svåra att generalisera ingen språklig potential Prata om när man väljer vad och varför Prata om att man kan blanda! Olika symboler i olika situationer och/eller för olika begrepp. Utvecklingsnivå, ålder och syn!! Ibland behövs konkreta bilder/tecken i början – sedan mer utbyggda och abstrakta symboler Obs! Hierarkin visar vilka symboler som var lättast att tolka när man gjorde en undersökning. Det innebär inte att alla barn lär sig symboler i den här ordningen. Symboler lärs in i situationer som är förståeliga och motiverande och som ger framgång i kommunikation med andra. text AKKtiv ComAlong
7
Vocabulary Core vocabulary: words we use in most communication situations – about 200 Fringe vocabulary: words that are more specific for the activity or situation you communicate in – several thousands each day! Ge exempel, påminn upplägget på Kompiskartorna.. Har ni PODD-böcker ta ram och visa dem. Läs mer på Sök på youtube på Podd Communication för att se filmexempel Lista över engelkspråkliga barns Core vokabulary AKKtiv ComAlong
8
The child’s vocabulary…
Should consist of both core and fringe words Can be covered using different modes, methods and aids Prata om att använda olika kommunikationssätt i olika situationer, bli konkret så att deltagarna förstår behovet av multimodal kommunikation. Kräv inte ja/nej med karta om de finns som tydliga signaler på andra sätt. Snabbaste vägen! BERÄTTA AKKtiv ComAlong
9
The vocabulary should…
Be motivating Age-appropriate Adapted to the child’s language level Have good chances to be used successfully Stimulate social interaction Provide opportunity for development - access to words not yet mastered Ge denna plåten tid! Diskutera de olika punkterna ”Ge framgång”: ge tydlig effekt hos mottagaren Kom ihåg att koppla detta både till bild, teckenvokabulär och även talande hjälpmedel Prata om att man bör koppla val av vokabulär till barnets erfarenheter och intresse Tänk på hur vi gör med barn utan funktionsnedsättning vi använder fler ord och svårare ord än vad de kan. AKKtiv ComAlong
10
Some good ideas Cooperate with the child and peers
Use your imagination - try to put yourself “in the child’s shoes” How do peers talk? Study the child's everyday environment? How do the child participate in different activities? What vocabulary is needed to increase participation and social interaction? Talk to the staff with AAC-knowledge – use web-resources. Start with ready-made applications if available Exempel: översta punkten. Barn som nått utvecklingssteget Symbolkombination kan vara med och bestämma vilka ord som ska finnas i pratapparaten eller kartan. AKKtiv ComAlong
11
Dont forget to think about…
Possibility to start and stop Protest Repair misunderstandings Ask questions Introduce oneself – and communication Humour and fun!!! ”presentera sig på sitt kommunikationssätt”: nämn kommunikationspass, vilket gör detta möjligt att presentera sig även för den som är på tidig utvecklingsnivå AKKtiv ComAlong
12
Children develop language and identity interacting with children
Try to arrange meetings/contact with other children who use AAC Teach other children/students in the environment to use AAC and responsive strategies AKKtiv ComAlong
13
Language and communication is culture
We have to create a culture where AAC is naturally included, and be an active part Difficult but important! Man kan nämna begreppet ”kommunikativ miljö” och tillgänglighet, att kommunikationen sker på ett tillgängligt sätt för individen i alla miljöer. AKKtiv ComAlong
14
Assignment Think about a situation for example "play with water". Which words would motivate your child to communicate in this situation? Om ni hinner: Gör en tankekarta (mindmap) tillsammans med föräldrarna. Nedanstående text är för dig som kursledare: OBS kan var svårt för vissa föräldrar från andra länder där man inte pratar med varandra när man badar. Ett alternativ är att ni byter ut bilden mot något annat t ex en sandlåda. AKKtiv ComAlong AKKtiv KomIgång kursledarutbildning 14
15
Home assignment 6 The two last sessions, we’ve talked a lot about AAC.
Choose a play activity that you and your child enjoy. Think about how the communication during playtime can be developed with AAC and what words you and your child need to use. Next time, we will create and adjust AAC material to your activity. Our family will try AAC in this play activity:_____________________ This vocabulary is needed in the play activity:__________________ We want to use the following AAC: (one or several):_____________ Object Manual sign Picture VOCA AKKtiv ComAlong
16
AKKtiv ComAlong
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.