Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur"— Presentationens avskrift:

1 Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Reviderad i januari 2017

2 Innehåll Medieinslag om skyddad natur Fokus: inslag om länsstyrelser
Fokus: inslag om Naturvårdsverket Fokus: enskilda sökord Regionaliserade pressmeddelanden

3 Kraftigt ökat mediegenomslag om skyddad natur under 2016
Totalt sett drygt 4900 medieinslag om sökorden naturreservat, nationalparker, Natura 2000 och skyddad natur under år Det är nära nog en dubblering jämfört med 2015. Den störst enskilda ökningen står Natura 2000 för som mer än dubblerar sin stapel från I snitt ca 400 inslag i månaden under 2016 jämfört med cirka 220 inslag/mån under 2015. Specificerad information om mediesammanställningen: De sökord som använts i mediesammanställningen är naturreservat*, nationalpark*, Natura 2000 samt ”skyddad natur”. Sökningarna har gjorts med analysverktyget Opoint. Siffrorna i mediesammanställningen för år 2016 baseras på sökningar som genomförts 20 oktober samt 2-3 januari för perioden 1/ / Siffrorna rörande år 2015 omfattar 1/1-31/

4 Över tusen inslag om länsstyrelser och skyddad natur
Resultatet av sammanställningen av nyheter om skyddad natur och länsstyrelser visar att för de fyra valda sökorden (naturreservat, nationalpark och ”skyddad natur”) förekom länsstyrelser oftare i medieinslag år 2016 än 2015. Månadssnittet rörande antal inslag ligger på 110 träffar. Jämförelse mellan år 2016 och 2015: Totalt sett förekom länsstyrelse* och de fyra sökorden i cirka 70 st färre medieinslag år 2016 än år 2015, det beror framför allt på många fler medieinslag om Natura 2000 år 2015 (1036) jämfört med år 2016 (721). Länsstyrelser förkommer i cirka 1300 medieinslag år ~ 110 inslag/månad. Natura 2000 förekommer oftast, följt av naturreservat.

5 Medieinslag om länsstyrelser och skyddad natur per månad
Natura 2000 förekom oftare i media 2016 än 2015 totalt sett. Men både länsstyrelser och Naturvårdsverket förekom mer sällan i inslagen år 2016 jämfört med år 2015. Inslag om tumlarna förekom framför allt i april, men även följande månader. Inslag om nationalparkernas dag förekom i maj. Inslagen om närheten till skyddad natur förekom framför allt i augusti, men även i september. Naturvårdsverket har tagit fram två regionaliserade underlag till pressmeddelanden i april. Övriga regionaliserade underlag togs fram i juni och augusti. Därutöver har Naturvårdsverket som en del av kommunikationssatsningen skyddad natur tagit fram egna pressaktiviteter i maj och september. Nyheter om nationalparkernas dag, tumlare samt närheten till skyddad natur i topp år Flest medieinslag fanns i september.

6 Inslag om länsstyrelser med stort genomslag
Källor: April: Maj: Juni: Augusti: December:

7 Positiva medieinslag där länsstyrelser förekommer
Källor: Mars: April: April: Maj: Ev använda Fulufjället fortsätter att locka besökare, Mora Tidning, 11 januari 2016

8 Positiva medieinslag där länsstyrelser förekommer
Källor: Augusti: Augusti: Augusti: September: Ev använda Fulufjället fortsätter att locka besökare, Mora Tidning, 11 januari 2016

9 Negativa medieinslag där länsstyrelser förekommer
Källor: Mars: Juni: Juli: September: Få negativa inslag där länsstyrelser förekommer

10 Neutrala medieinslag där länsstyrelser förekommer
Urvalen kommer främst från de medier med störst spridning (circulation) i mediesammanställningen Källor: Januari: Januari: Juli:

11 Hundratals inslag om Naturvårdsverket på temat skyddad natur
Det var ingen nyhet som stod ut maj år 2016, som var den månad med flest inslag om Naturvårdsverket och Naturreservat. Tumlare var den enskilda nyhet som förekom i flest inslag under år 2016. Jämförelse mellan år 2016 och 2015: Totalt sett förekom Naturvårdsverket* och de fyra sökorden i mer än hälften så många medieinslag år 2016 som år 2015. Ökningen 2015 härleds från träffarna på Naturvårdsverket och Natura Lika många medieinslag förekom inte 2016 även om Natura 2000 fortsatt är den vanligaste träffen. Natura 2000 förkommer oftast, följt av naturreservat och nationalparker. Cirka 40 inslag/månad. Flest inslag om tumlare.

12 Inslag om Naturvårdsverket med stort genomslag år 2016
Källa: Det är få inslag som får spridning i flera medier. Här är några exempel på inslag där Naturvårdsverket och något av de fyra sökorden förekommer som fått stor spridning April: Augusti: November:

13 Positiva medieinslag där Naturvårdsverket förekommer
Februari: April: Maj: SVT Jönköping: Maj: November:

14 Negativa medieinslag där Naturvårdsverket förekommer
Källor: Mars: April: Maj: November:

15 Neutrala medieinslag där Naturvårdsverket förekommer
Källor Maj: Maj: Oktober:

16 Fler medieinslag om Natura 2000 totalt sett
Natura 2000 förekom oftare i media 2016 än 2015. Både länsstyrelser och Naturvårdsverket förekom mer sällan i inslagen om Natura 2000 i år jämfört med förra året. Men, länsstyrelser och Naturvårdsverket förkommer mer sällan i medieinslagen om Natura 2000 år 2016 jämfört med år 2015.

17 Nära dubblering av inslag om naturreservat under 2016
2016 har vi funnit över 1300 (1333) st medieinslag om naturreservat. Det är betydligt fler än 2015 då vi hittade ca 700 (702) st. Det motsvarar en ökning av inslag om naturreservat under 2016 på 85 % jämfört med 2015. Fler medieinslag handlar om naturreservat och länsstyrelser år 2016 (466) än år 2015 (290). Naturvårdsverket förekommer i fler medieinslag 2016 (99) än 2015 (68). Länsstyrelser omnämns oftare än Naturvårdsverket i sammanhanget. År 2016 fanns flest inslag om naturreservat och länsstyrelse i september. Nya naturreservat i flera län var den mest omskrivna nyheten.

18 Fler inslag om nationalparker totalt sett
År 2016 förekommer länsstyrelser dubbelt så ofta i medieinslagen om nationalparker (121) än 2015 (61). Naturvårdsverket förekommer ungefär hälften så ofta i medieinslagen om nationalparker år 2016 (59) som år 2015 (105).

19 Inslag om ”skyddad natur” ökar, fortsatt få inslag
Under 2016 förekom inslag som handlar om skyddad natur oftare i medier än under 2015 (52 inslag jmf m 29). Länsstyrelser förekom oftare än Naturvårdsverket i inslagen i år. Antalen träffar på inslag om ”skyddad natur” är fortfarande få relativt andra sökord. Skyddad natur förekommer mer sällan i media än övriga undersökta sökord.

20 Underlag till regionaliserade pressmeddelanden från
Naturvårdsverket (inslag i parentes) Nya projekt bjuder nyanlända till naturen (32 inslag) Nationalparkerna lockar fler än Gröna Lund (9 inslag) Barn i Sverige bor nära grönområden (6 inslag) Många har nära till skyddad natur (41 inslag) Länkar: April: 32 medieinslag samt 5 inslag med länkar till länsstyrelsernas/Naturvårdsverkets pressutskick April: 9 medieinslag samt 4 inslag med länkar till länsstyrelsernas pressutskick Juni: 6 medieinslag samt 6 inslag med länkar till länsstyrelsernas pressutskick Augusti: 41 medieinslag samt 13 inslag med länkar till länsstyrelsernas pressutskick Därutöver har Naturvårdsverket som en del av kommunikationssatsningen skyddad natur genomfört pressaktiviteter i maj om nationalparkernas dag och september om en SIFO-undersökning. Dessa pressaktiviteter har inte regionaliserats.

21 Exempel på inslag om projekt som bjuder nyanlända till naturen
Källor: se mediesammanställningarna som Naturvårdsverket har

22 Exempel på inslag om barns närhet till grönområden
Källor: se mediesammanställningarna som Naturvårdsverket har

23 Exempel på inslag om närhet till skyddad natur
Källor: se mediesammanställningarna som Naturvårdsverket har

24


Ladda ner ppt "Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur"

Liknande presentationer


Google-annonser