Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Aktieskola.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Aktieskola.se."— Presentationens avskrift:

1 Aktieskola.se

2 Definition av analysverktyg
Fundamental analys: Baseras på ekonomisk statistik och ekonomiska fakta. Grunden för konjunkturbedömning och företagsvärdering. Tekniska analys: Baseras på historiska kursrörelser för att definiera trender och formationer. Dessa trender och formationer används sedan för att bedöma framtida rörelser. Manus: Förklara skillnaden mellan fundamental och teknisk analys.

3 ”Normal” Beslutsprocess
Externa analyser Dagspress Handlare Mäklare Television Rapporter Fackpress Manus: Bilden visar hur mycket information som kan behövas läsas och analyseras vid användning av fundamental analys. Gå igenom de olika beslutsunderlagen först Förklara till sist risk (vilken risk vill kunden ta) och likviditet (hur mycket kapital har kunden) Teknisk analys Omvärld Risk Likviditet

4 Ny beslutsprocess Handlare Beslut Risk Likviditet Teknisk analys
Manus: Om man använder TA i sin mest extrema form, dvs utan en fundamental vy eller externa influenser, kommer man att bara ta hänsyn till risk och likviditet. Övrig analys och information antas synas i priset på aktien. Det är trendbrott, stöd och motstånd samt formationer som avgör om man skall köpa eller sälja. Teknisk analys

5 Teknisk Analys Vad bestämmer marknadens riktning ? Fundamental Analys
Psykologi Manus: Dessa tre faktorer bestämmer marknadens riktning. Fundamental analys – dominerande och grunden för analys i allmänhet Teknisk analys – Många stora aktörer använder TA och kan därmed påverka marknaden väsentligt. Speciellt bland traders på banker och försäkringsbolag. Psykologi – Finns alltid i bakgrunden och svår att bedöma. Varför skall alla in genom samma dörr ibland och varför skall alla ut genom samma dörr ibland?

6 Teknisk Analys Vilka använder TA ? Fonder Försäkringsbolag
Banker, svenska som utländska Tradingavdelningar i företag

7 Seglar du utan sjökort?

8 Teknisk Analys

9 Grunder Trender Identifiera trenden Stöd Motstånd Formationer
Trendbrott Accelererande trender Mäter pulsen

10 Olika diagramtyper Linjediagram Stapeldiagram Candlestick

11 Linjediagram

12 Stapeldiagram

13 Trender Positiv trend = högre bottnar + högre toppar
Negativ trend = Lägre bottnar + lägre toppar

14 NEGATIV TREND = lägre toppar + lägre bottnar

15 POSITIV TREND = Högre toppar + Högre bottnar

16 Kanaler och trender Parallell till trendlinjer skapar kanalen
Vi behöver tre punkter för att dra trendlinjen Uppåtriktad trendkanal Nedåtriktad trendkanal Manus: Förklara hur trendkanaler byggs upp.

17 Uppåtriktad trendkanal

18 Nedåtriktad trendkanal

19 Stöd Horisontell linje Binder ihop flera bottnar på samma nivå
Skall brytas uppifrån ” Studsmatta ”

20 STÖDLINJE

21 Motstånd Horisontell linje
Binder ihop flera bottnar eller toppar på samma nivå och flera rekyltoppar i en trend Skall brytas underifrån och uppåt ” Tak ”

22 Motståndslinje

23 Motstånd blir stöd När vi bryter en motståndslinje förvandlas denna till en stödlinje ”Tak” förvandlas till ” studsmatta ”

24 Motståndslinje blir stödlinje

25 Motståndslinje blir stödlinje

26 Formationer Symmetrisk triangel Rätvinklig triangel Rektangel Flagga
Vimpel (Kil) Bryter i trendens riktning

27 SYMMETRISK TRIANGEL

28 SYMMETRISK TRIANGEL

29 RÄTVINKLIG TRIANGEL

30 RÄTVINKLIG TRIANGEL

31 REKTANGEL

32 FLAGGA

33 FLAGGA

34 VIMPEL

35 FORMATIONER som skall bryta i trendens riktning

36 Köp och Säljsignaler Utbrott vid trendlinje Utbrott vid stöd
Utbrott vid motstånd Utbrott vid formationer

37 Köpsignal vid trendlinjen

38 Köpsignal vid trendlinjen

39 Köpsignal vid trendlinjen

40 Köpsignal vid motståndslinjen

41 Säljsignal vid stödlinjen

42 Säljsignal vid stödlinjen

43 Säljsignal vid stödlinjen

44 Hur stor blir rörelsen? Rektangel - Mät höjden på rektangeln
Från utbrott blir rörelsen lika stor som rektangeln är hög Triangel Mät höjden på triangeln lika stor som triangeln

45 PRISOBJEKTIV

46 PRISOBJEKTIV

47 PRISOBJEKTIV

48 Momentum indikatorer - oscillatorer
Stochastics RSI - Relative Strength Index Dessa kan beskrivas som pulsmätare Hög puls = Överköpt = Sälj Låg puls = Översåld = Köp

49 Trendföljande indikatorer
Glidande medelvärde - viktad/enkelt Enkelt = 10dgrs glidande medelvärde = summan av de 10 senaste periodernas värde/10 /10 Dag 2 = osv /10 Två glidande medeltal med olika längd ger bra köp och säljsignaler

50 GLIDANDE MEDELVÄRDE

51 Momentum indikatorer Oscillatorer
Stochastics RSI - Relative Strength Index Dessa kan beskrivas som pulsmätare Hög puls = Överköpt = Sälj Låg puls = Översåld = Köp

52 Momentum 10 dgrs momentum
= senaste betalkursen - senaste betalkurs 10 perioder tillbaka i tiden Vi ser tydligt när en aktie är överköpt eller översåld

53 MOMENTUM

54 Stochastics Två grafer - %K och %D
14 perioders %K = (senaste betalkursen- lägsta betalkursen de senaste 14 perioderna)/(högsta betalkursen de senaste 14 perioderna-lägsta betalkursen de senaste 14 perioderna) 14 perioders %D= glidande medeltal på %K

55 Stochastics forts Skala 0-100
Senaste betalkurs i relation till högsta resp lägsta kursen för den period vi valt att studera Stigande trend - senaste betalkursen stänger närmare högsta än lägsta kurs för dagen Vikande trend - senaste betalkurs stänger närmare dagens lägsta kurs Signal när linjerna bryter varandra

56 STOCHASTIC

57 RSI 14 dgrs RSI = 100-[100/(1+(U/N))]
U= Medelvärde på senaste betalkursen under de perioder som aktien stängt upp de senaste 14 perioderna N= Medelvärdet på senaste betalkursen under de perioder som aktien stängt ned de senaste 14 perioderna

58 RSI forts Skala Om värdet är 100 har aktien stängt upp de senaste 14 perioderna = Överköpt Om värdet är 0 har aktien stängt ned de senaste 14 perioderna = Översåld Nivåer : > 70 överköpt = sälj < 30 översåld = köp

59 RSI forts Vi använder två tidsperioder ex 7 + 14 dgr
När dessa två bryter varandra får vi köp och säljsignaler

60 RSI

61 SÅ HÄR LÄSER VI DIAGRAMMET

62 Sjökort OMX Veckodiagram


Ladda ner ppt "Aktieskola.se."

Liknande presentationer


Google-annonser