Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Etiska regler för press, radio och tv
2
Pressetiska regler Etik = sed
1920-talet: Internationella Journalistfederationen – yrkesregler. 1960-talet: Svenska Journalistförbundet – yrkeskodex. Pressetiska reglerna: hänsyn till enskilda människor + mediernas anseende.
3
Pressetiska regler Överenskommelse mellan: Svenska Journalistförbundet
Publicistklubben Sveriges Tidsskrifter Tidningsutgivarna Tre huvudgrupper: publicitetsregler, yrkesregler och riktlinjer mot textreklam.
4
Publicitetsregler Ge korrekta nyheter. Var generös med bemötanden.
Respektera den personliga integriteten. Var varsam med bilder. Hör båda sidor. Var försiktig med namn.
5
Yrkesregler Journalistens integritet. Anskaffning av material.
6
Riktlinjer mot textreklam
Förslag som kräver en motprestation. Löften om publicering. Information från myndigheter, forskare, PR-byråer, lobbyister, företag och organisationer. Jämförelse av produkter. Artiklar om t.ex. organisationer. Försäljning av egna varor + samarrangemang.
7
PO och PON Allmänhetens Pressombudsman (PO).
Pressens Opinionsnämnd (PON). Exempel på fall: Hot från störande elev Felaktigt utpekad som åtalad Bild på barn
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.