Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Reklam.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Reklam."— Presentationens avskrift:

1 Reklam

2 Vad är reklam? Ett sätt att marknadsföra sin vara eller tjänst. Man vill använda reklam för att få folk att vilja köpa det man vill sälja. Ordet reklam härstammar från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså att ropa högt gång på gång. Reklam finns t.ex. i tidningar, på tv, i radio, i affärer, på internet, i samhället på t.ex. bussar/tåg eller stolpar, reklamblad,

3 Vad vill reklamen? Locka oss till att köpa saker
Skapa ”nya” köpbehov hos oss konsumenter Få oss att köpa sådant vi inte ”planerat”, så kallade impulsköp.

4 Konsumentinformation
Information innebär att man får kännedom om någonting t.ex. när affären stänger eller hur det fungerar att vaccinera sig Ger oss mer fakta eller mer kunskap om någonting Reklam är information som har som syfte att övertala eller påverka oss människor

5 Reklam eller konsumentinformation?

6 Vem riktar sig reklamen till?
Reklam inriktar sig mot en viss ”typ” av människor Exempel på målgrupp kan t.ex. vara - Pensionärer - Studenter - Föräldrar - Ungdomar - Killar - Tjejer

7 Vem riktar sig reklamen till?
6A

8 Genus Samma produkt men olika design på reklam när det riktas mot män respektive kvinnor. Varför? 6B

9 Hur tänker man när man skapar reklam?
Skapar känsla för varan/tjänsten (mysigt, glatt, coolt..) Väcker uppmärksamhet (wow titta där!) Skapar intresse, får dig nyfiken (det kanske jag skulle testa?) Längtan efter produkten (snart kommer nya Iphone!) Handla såklart!

10 Reklam och humor Exempelvis ICA reklamerna

11 Sponsorer Ett vanligt sätt att göra reklam för sin vara eller tjänst är att använda en känd person. Personen ska gärna vara någon med hög status hos den målgruppen man riktar sig till.

12 Vad är skillnaden mellan konsumentinformation och reklam?
Konsumentinformation ger oss mer fakta eller kunskap om någonting. Reklam är information som har som syfte att övertala eller påverka oss människor. Frågor att ställa: Tjänar någon pengar på texten? Om ja= reklam Kan någon ta skada av att INTE läsa texten? Om ja= Konsumentinformation Färgglatt/roligt= Ofta reklam Mer text än bild= Ofta konsumentinformation

13 Varför väljer du att köpa de saker du köper?


Ladda ner ppt "Reklam."

Liknande presentationer


Google-annonser