Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Annonsering av anställningar via Reachmee

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Annonsering av anställningar via Reachmee"— Presentationens avskrift:

1 Annonsering av anställningar via Reachmee
Dan Åkhagen Augusti 2017, version 0.8

2 Agenda Systemet, SLU och Roller (vem är vem i systemet)
Flöde (översiktligt, från start till mål) Att starta sitt projekt (namn, typ, deltagare) Att göra sin annons (fasta rubriker, språk) Att få chefsgodkännande Att få den publicera (kvalitetskontroll, omplacering, kanalval) Att söka ett jobb Kandidathantering i Reachmee

3 Reachmee + SLU Detta system SKA användas för att annonsera anställningar och utbildningsplatser. Detta system KAN användas för att förenkla rekryteringshanteringen. Ansvar och uppgifter ligger kvar där de ligger idag. Reachmee kommer att vara kopplat till Public360.

4 Ett öppet system Allt arbete är definierat av mallar, men du kan alltid ändra. Om du håller dig i mittfåran kommer du lyckas bra!

5 Alla är vi SLU-are! Rätt att starta projekt Bjuda in deltagare
Skriva annonser Skicka för rekryteringsgodkännande Skicka för publiceringsgodkännande Undantag: HR-specialister, registratorer, fakultetshandläggare

6 Flöde i Reachmee Start Bjuda in deltagare Annons v1
Rekryterings-godkännande från din chef Annons v2 Annons-godkännande från HR Publicering inkl SLUid (HR) Kandidat-hantering Avslut

7 Nytt projekt! Välj rätt typ Sätt namnet rätt!
Start Nytt projekt! Välj rätt typ Generell anställning eller doktorand Sätt namnet rätt! 565 forskare Anna Hansson = orgid + titel + projektägare Bjud in dina deltagare från början Fundera på vilka som ska vara med

8 Välj rätt typ Generell rekrytering SLU använder du för alla typer av anställningar som annonseras av institution förutom doktorander. Allt från TA till forskare. När du väljer en mall följer automatiskt rätt flöde, annonsmall och ansökningsmall med!

9 Orgid + titel + ditt namn
Namnen i systemet ska ställas upp enligt följande; Kostnadsställe 3 siffror, titel, namn på handläggare. Diarienummer kan lämnas med XXXX så kan du komplettera det senare, eller så gör din HR-specialist det inför publicering. En kommentar för din egen skull gör det enklare att särskilja rekryteringarna. Vad som blir rubrik på platsannonsen bestäms senare!

10 Klassificering och placering
Framförallt frågorna kring var (i landet) och placering (i organisationen) är viktiga att de blir riktiga.

11 Bjuda in deltagare Bjud in deltagare Se till att bjuda in minst en deltagare ytterligare till ditt projekt, för att minska sårbarheten. Det står dig fritt att bjuda in så många som du vill. Tänkt till en gång på behörighetsnivån, så att rekryterande chef tex har befogenhet att prioritera OCH att se andras prioritering. Men kanske kan någon ytterligare bjudas in för en second opinion, och som då inte ska se dina funderingar? (I dagsläget använder vi inte kandidattester alls, så du kan bortse från dessa bockar). OBS! För att kunna bjuda in någon till ditt projekt behöver personen ha loggat in i Reachmee EN GÅNG, först då skapas användaren.

12 Annonsen Här sätter du den riktiga annonsrubriken
Annons v1 Annonsen Här sätter du den riktiga annonsrubriken Innehåller fasta underrubriker, låt dessa vara! Engelska hanteras separat i steg 2 Var noga med kvalifikationerna! Tänk på att skriva en lockande annons

13 Alla annonser ska finnas på svenska, så gör klart den svenska först
Alla annonser ska finnas på svenska, så gör klart den svenska först. Skriv en rubrik som är både rättvisande och intressant, att bara skriva Forskare är lite väl enkelt, du kan gärna komplettera med en inriktning. Introtext används inte av SLU.

14 Att jobba med annonsmallen
Mycket mer öppen än tidigare Svenska först, engelska i steg två LÅT STÅ! Rubrikerna ska vara kvar

15 Den första märkliga raden är en variabel som automatiskt kommer att läsa in institutionens namn, låt den vara. Rubrikerna i annonsen är de som vi har bestämt ska vara där, och de är desamma som i dagens system. Fyll på text efter tycke och smak. Avsnittet om Arbetsuppgifter är en av de viktigaste för den som ska söka jobbet. Avsnittet Kvalifikationer är ett av de viktigaste för oss, som ska matcha de sökande mot annonsen!

16 Rubrikerna ska vara kvar, men välj det alternativ som stämmer med den anställning du ska annonsera. Det finns möjlighet att lägga till lokala fackliga kontaktpersoner om så önskas, annars följer alltid denna länk med som leder till en sida på medarbetarwebben med en kontaktperson per arbetstagarorganisation och ort!

17 Lägg till kontaktpersoner
Klicka på knappen för att lägga till andra kontaktpersoner. Om du ska vara kontaktperson själv finns det en snabblänk.

18 kontaktpersoner Kontaktpersoner läggs till ”för hand” och har ingen koppling till projektdeltagarna. Välj att lägga till i favoriter så att du lätt kan söka fram hen när du gör en annan annons!

19 Spara! Alla annonser ska avslutas med SLUs generella avslutningstext. När du är klar med annonsen klickar du på spara. Du kan ändra annonsen senare fram tills publiceringsförfrågan.

20 Rekryteringsgodkännade
Rekryterings-godkännande från din chef Rekryteringsgodkännade Detta handlar om att vi ska ha ett aktivt beslut på ATT en anställning ska utannonseras, inte ett godkännande av annonstext. Det är ett måste-steg för att kunna gå vidare till publicering.

21 Skriv in mottagaren. Rätt att anställa och således godkänna rekrytering har i grunden prefekt (och stf) men det kan ha delegerats inom institutionen. Se bara till att du känner dig trygg med den som ger sitt godkännande till att anställningen annonseras.

22 Såhär ser mailet ut som kommer till den som ska godkänna annonseringen
Såhär ser mailet ut som kommer till den som ska godkänna annonseringen. Via länken kommer mottagaren in i systemet och godkänna eller avslå. Alternativ 3 ser vi ingen tillämpning för på SLU.

23 Annons v2 Lägga till engelska Enkel dialogruta för att skapa den engelska varianten.

24 Precis samma som för den svenska, skriv rubrik och lägg in din engelska text. Spara!

25 Annons-godkännande från HR
Klicka på skicka till granskning. Annonsen går då till institutionens HR-specialist via e-post.

26 Vad gör HR? Varje tisdag (senast) kollar vi önskade rekryteringar mot SLUs övertaligheter och företrädesrätter för att se eventuella omplaceringsmöjligheter. Vi kollar att svenska alltid finns Vi ”snabbläser” annonsen för att kolla text mm. OCH så läser vi kvalifikationerna noga! Sen sätter vi datumen och publicerar vi i rätt kanaler

27 Kanaler SLU.SE: https://epitest-ext.slu.se/om-slu/lediga-tjanster/
Intra: Forskarutbildning: kurser/forskarutbildning/nya-doktorander-sokes/ (Engelsk och svensk version finns för SLU.se och Forskarutbildning) Och Platsbanken! Här är direktlänkar till de testplatser för annonser från Reachmee INNAN vi går skarpt.

28 Att söka ett jobb

29 Kandidathantering

30

31 Vad är bra för dig som rekryterar
Kandidathanteringen är systemet hjärta! Alla ansökningar kan läsas omgående Du kan skicka meddelande till alla kandidater (om tex förseningar) Alla ansökningar och annonser kopplas automatiskt ihop med Public360


Ladda ner ppt "Annonsering av anställningar via Reachmee"

Liknande presentationer


Google-annonser