Ladda ner presentationen
1
Sampers användardag 20 september 2016
Ruttval och CBA i Väst Sampers användardag 20 september 2016
2
VASS – Effektivering av ruttval och CBA i Väst
Syftet med detta projekt är att effektivera beräkningen i Västmodellen, så att körtiden förkortas utan att kostnad- nyttoberäkningens (CBA) stabilitet försämras. Jens West, Carl-Henrik Sandbreck (Sweco) Martina Trupina, Olivier Canella (WSP) Leonid Engelson, PO Lindberg (KTH)
3
Efterfråge-beräkning
Sampers Väst West, Börjesson, Engelson 2016 ”Accuracy of the Gothenburg congestion charges forecast” Efterfråge-beräkning Nätutläggning Efterfrågematriser Betala / inte betala Ruttval Restidsmatriser
4
Sampers Väst x80 x30 x30 x10 x10 x10 x10 Sampers Utbudsberäkning
Initiering Bilass start FM, LT Path-based assignment Beräkning tidsvärdeströskel Iterering av bilutbud x3 Regional prognoskörning Bilass FM, LT Regional analys Beräkna länkflöden Bilass FM, LT, EM Indata till Samkalk x10 x80 x10 x10 x30 x10 x30
5
Nuvarande körtid av modellen
En bilass tar ca 2-3 timmar Första path-based assignment tar minuter Följande nio tar minuter vardera Detta upprepas 11 gånger för en utbud+analys = timmar Efterfrågeberäkning (10-20 timmar) tillkommer
6
Övervägda metoder MSA eller på annat sätt färre iterationer för att snabba upp konvergensen på befintlig algoritm I varje iteration av nätutläggningen testas en ny uppdelning av betalande och ickebetalande samtidigt som ruttvalet itereras (Leurent 1993) Dubbelt nät där det ena innehåller tullänkarna och det andra inte, så valet av rutt och betala/inte betala kan itereras parallellt En variant på metod 3 är att använda PToll i Emme 4 Michael Florians förslag om att återgå till fasta tidsvärdesklasser och utöver det ha olika geografiska klasser Lägga in OD-par i periferin i en separat klass som endast läggs ut på nätet en gång
7
Slutligen testad metod
Antalet betalande nollas i OD-par där skillnad i generaliserad kostnad är noll Varmstart av betalande/ickebetalande och rutter i förmiddags- och lågtrafikutläggningen Eftermiddagen läggs bara ut en gång, så där är varmstart inte relevant En kallstartad path-based assignment tar minuter att köra medan en varmstartad tar endast minuter Antalet iterationer i det hierarkiska ruttvalet trappas upp stegvis från 2 till 10 Konvergenskriteriet innefattar bara Göteborgsområdet
8
Modifieringar x40 x30 x30 x2 x5 x5 x8 x10 x10 Sampers Utbudsberäkning
Initiering Bilass start FM, LT Path-based assignment Beräkning tidsvärdeströskel Iterering av bilutbud x3 Regional prognoskörning Bilass FM, LT Regional analys Beräkna länkflöden Bilass FM, LT, EM Indata till Samkalk x2 x40 x5 x5 x8 x10 x30 x10 x30
9
Ny körtid Kallstartad path-based assignment (30-60 min) behöver bara köras tre gånger totalt Särskilt viktigt för 2040 och 2060 Totalt tar nu alla bilass i en utbud+analys timmar i stället för Jämförbart med SAMM Med en bra dator kan alltså en hel utbud+analys köras på ett dygn Ännu snabbare med ny efterfrågemodell Genom att minska antalet utläggningar ytterligare går det förmodligen att kapa ytterligare två timmar
10
Test: Marieholmsförbindelsen
11
Test: Marieholmsförbindelsen, Göteborg
12
Test: Marieholmsförbindelsen, Karlstad
13
Slutsatser Ny metod funkar och kan användas i analyser
6 – 12 timmar snabbare Ruttvalet och Samkalk (externa effekter) är lite svajigt Kan antagligen avhjälpas med Emme 4.2 (SOLA) i sista utläggningssteget
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.