Ladda ner presentationen
1
Ingemar Karlsson Jan-Åke Rispling LC Askersund LC Karlsborg
Framtidsgruppen Ingemar Karlsson Jan-Åke Rispling LC Askersund LC Karlsborg
2
Framtidsutredning, RM 2010-2011
3
Konkurrenter omvärldsanalys Intern analys Hur mår Organisationen
UPPDRAG från GR 2015 Lions framtid förändringar Konkurrenter omvärldsanalys Intern analys Hur mår Organisationen Framtid Förslag till förändringar -17,8 Miljarder -415 med 90-konton Ytterligare ca 60 Seriösa organisationer Medlemstapp Minskad ekonomi Kostnadsökningar - Vi syns för lite i media - Bristande Lionskunskaper - För få gemensamma insamlingar
4
Stärka Lionskunskapen Varför slutar så många ??
Gemensam hemsida Organisation Distriktsindelning Stärka Lionskunskapen Varför slutar så många ?? Varför svårt med rekrytering ?? De glömda barnen 1 5 milj. De glömda barnen 2 milj. Kampanj-medel för Riksaktiviteter från ”Pengapåsen Pg Swish Bilda PR-grupp Översyn av PR-plan
5
Framtiden Men först en tillbakablick
Stärka Vi-känslan Synliggöra Lions vi ser ljust på Nu Framtiden Stärka Lions Varumärke Men först en tillbakablick
6
Redovisning Grupparbete
GR 3, sammanställning 1. Vad är det som gjort att vår org. stått stilla, när andra internationella org. gått starkt framåt ? Vi måste: Stärka Vi-känslan, Öka PR, ge återkopplingar, satsa på ungdom och kvinnor. 2.Vad ser gruppen som det starkaste argumentet att förändra, för att vi ska nå framgång ? Vi måste: Öka PR, genomföra en attitydförändring, tänka nytt, använda sociala medier. Vi måste: Öka PR, skaffa medel till PR, driva utveckling, visa uppskattning, synliggöra. 3.Ge fem förslag på idéer, som gruppen tror skulle ge både org. Och medlemmarna en kick ? 4. Utbildar vi ihjäl oss, för att vara en hjälporg. och därför tappar tråden, eller ? 5. Ni vet att vi under många år tappar medlemmar, är det p.g.a. för byråkratisk org. Eller är det p.g.a. tid i dagens samhälle ? Idéer för framtiden? Vi måste: Förbättra Lionskunskap, engagera och stärka ZO roll, förenkla infoutbudet Vi måste: Öka PR, synliggöra, förenkla organisationen, engagera och välkomna
7
Redovisning Grupparbete
GR 3, sammanställning 6. Hur kan Lions bli den org. som är först på plan med insamlingsaktiviteter vid uppkommen katastrof. Vi måste: Öka PR, öka samarbete med MSB, utnyttja sociala medier, ha bra slogans, skaffa swisshnummer. 7. Är det dags att slakta den heliga kon ” allt går fram” ? Ja, men förklara och beskriva.* Vi måste: Attrahera, engagera, trivas, våga bjuda in och se nya ”marker”. 8. Hur vill du stärka Vi-känslan i Lions ? 9. Vad tycker du om Lions mandatperioder ? 10. Vilken nivå tycker du att vi borde ligga på i insamlingar ? Lokalt borde det vara flexibelt. Distrikt, svårt att få bemanning på längre tider. Svårt att svara på då vi egentligen inte vet hur mycket vi samlar in totalt, men vi borde fördubbla insamlingssumman
8
På topp 1985 18000 Medlems-utveckling Nu under 11000 ??
9
130 MILJONER
10
Detta är två exempel på varför vi är med i Lions,
plus 1,4 miljoner medlemmar i 209 länder
11
Varför ny Distriktsindelning
Är detta nödvändigt……
12
Ekonomiska skäl Större distrikt ger bättre ekonomi
genom samordningseffekter Fler är med och bidrager till distriktskostnader -Frigöra kapital för att utreda a/ varför slutar så många b/ varför är det svårt att bemanna olika poster
13
Anpassa organisationen till dagens medlemsantal.
Organisatoriska skäl Anpassa organisationen till dagens medlemsantal. Större zoner och distrikt ger möjlighet till större rekryteringsunderlag ( VZO, ZO, 2 VDG, GMT, GLT)
14
Samtliga distrikt måste vara fullvärdiga med minst 1250
Demokratiska skäl Samtliga distrikt måste vara fullvärdiga med minst 1250 medlemmar för att fullt ut kunna vara med och påverka i demokratisk ordning.
15
Positiva effekter Tidigare distrikt Ger möjlighet till nya kontakter
Därmed nya influenser Tips och råd om aktiviteter Utbyta erfarenheter Stötta och hjälpa varandra Klubbar med mindre antal medlemmar kan få tips om större klubbars framgångsrecept. Nytt distrikt ZON ZON Tidigare distrikt
16
141 LC under 20 medlemmar Samtliga distrikt fullvärdiga N 67 LC, 1515 M 91 LC, 1869 Storstad 82 LC, 1859 V 81 LC, 2062 Ö 62 LC, 1812 S 67 LC, 1858
17
Gummisnoddsprincipen
6 Distrikt är grunden Men: Gummisnoddsprincipen Föreslagna gränser är inte statiska. Berörda DG med sitt team diskuterar, föreslår och kommer överens. Ett omfattande arbete väntar, men det skall göras av dom som kan distriktet
18
Tidsförhållande RM 2017 2018-2019 2017-2018 Genomförande av Beslut om
förändring av distrikt Tillsättande av Genomförande- kommitté Genomförande av Distriktsindelning Under året
19
Sammanfattning Vi har mycket att vara stolta över och värna om Men ! :
Medlemsantalet minskar år efter år och priserna bara ökar, sammantaget blir rörelsekapitalet mindre och mindre i takt med detta. Vi måste Synliggöra Lions – Stärka Lions Varumärke och stärks vi-känslan i organisationen. Vi måste omorganisera och utnyttja samordningseffekter. därmed frigöra medel för att angripa dom utmaningar vi har. - Vi måste minska spretigheten i organisationen och göra rätt saker. Vi måste vara positiva och se möjligheter nu och i framtiden.
20
Ta fram handlingsplaner
Vår Utmaning Vända trenden New Mountains To climb UTVECKLA Ta fram handlingsplaner Göra rätt saker Utreda problemområde Frigöra kapital Omorganisation Minska utgifter
21
FRÅGESTUND
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.