Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur jobbar vi med eleverna i praktiken?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur jobbar vi med eleverna i praktiken?"— Presentationens avskrift:

1 Hur jobbar vi med eleverna i praktiken?
Fysprofiler på RIG Hur jobbar vi med eleverna i praktiken?

2 RIG - talang- och elitutveckling
Långsiktigt mål: RIG Amerikansk Fotboll ska erbjuda talangfulla ungdomar en högkvalitativ verksamhet så att en optimal idrottslig utveckling kan uppnås i kombination med gymnasiestudier. Verksamheten vid RIG ska vara en hörnsten i SAFF:s prestationsutvecklingsprogram och ett direkt samband mellan landslagen och RIG-verksamheten ska kunna avläsas. Eleverna ska i varje årskurs nå internationell elitnivå på sin position

3 RIG - talang- och elitutveckling
Kortsiktiga mål: A. Idrottsliga mål 80-100% av eleverna vid RIG ska ingå i trupperna vid ungdoms- & juniorlandskamper samt Internationella Mästerskap för dessa landslag B. Studiemål Samtliga elever ska efter slutförd gymnasieutbildning ha uppnått grundläggande högskolebehörighet.

4 Bakgrund Så kan vi få fram de fysiska kravprofilerna.
Det går inte att ha en allmän kravprofil för fotbollsdelen då arbetet skiljer sig beroende på spelsystem och coachfilosofi. Men Genom att generalisera arbetet på fotbollsplanen ur ett, Biomekaniskt Fysiologiskt perspektiv Så kan vi få fram de fysiska kravprofilerna.

5 Hur fungerar det rent fysiskt
Styrka Power Speed

6 Hur fungerar det rent fysiskt
Styrka Förmågan att med hjälp av muskelkontraktion motstå eller övervinna yttre kraft.

7 Hur fungerar det rent fysiskt
Power Effekt – dvs ett mått på hur mycket kraft du kan utveckla på så kort tid som möjligt

8 Hur fungerar det rent fysiskt
Speed Hur snabbt du kan förflytta din kropp från punkt A till punkt B

9 Med Andra ord… Att vara stark betyder inte att du AUTOMATISKT är explosiv, utan det innebär att du har en FÖRUTSÄTTNING för att bli explosiv. För att bli explosiv måste du träna explosivt. Samma gäller Power och Speed.

10 Med Andra ord… STYRKAN bestämmer hur EXPLOSIV du kan bli
Din POWER bestämmer hur snabb du kan bli. Vill man bli SNABB måste man först bli stark, sen explosiv sen snabb. Stark och explosiv räknas i RELATION till din kroppsvikt eftersom det är den du ska FLYTTA när du ska vara snabb.

11 Att bygga en fotbollsspelare
Det handlar det om att skapa en atlet som kan utföra ett: mångsidigt, högexplosivt och snabbt arbete som bygger på öppna beslut. Idrottaren måste kunna stå emot och få fart på sin egen kropp som ökar i kraft vid riktningsförändringar eller vid kontakt med annan spelare.

12 Att bygga en fotbollsspelare
Genom att bygga en atletisk bas får vi en idrottare som kan hantera ett MÅNGSIDIGT arbete, och snabbt lär sig utföra de specifika tekniker hans position kräver. Vår sport består av specialister, men bryter man ner arbetet på planen är det lika komplext som mångsidigt.

13 Att bygga en fotbollsspelare
Förståelsen av varje specifik fysisk egenskaps vikt i kravprofilen Generellt kan alla positioner på fotbollsplanen delas in i fyra olika positionsgrupper 1 - OL & DL 2 - ILB, TE, FB, QB 3 - OLB, HB, QB 4 - DB & WR Varje grupps arbete på planen ser olika ut, vilket ger OLIKA kravprofiler. Grupp 1 delas även in i två subgrupper, grupp (+)1 och grupp 1. Där (+) gruppen är för individer som väger mer än 120kg i kroppsvikt.

14 Att bygga en fotbollsspelare
Vid en kroppsvikt som överstiger 120 kg är det väldigt svårt att bibehålla en styrka i relation till kroppsvikten. För att kunna skapa en VISUELL kravprofil har alla fysiska krav räknats om till ett poängsystem baserat på varje fysisk egenskaps värde för just den positionsgruppen. T ex är linjär sprintsnabbhet inte en lika viktigt fysisk egenskap för grupp 1 som den är för grupp 4. Alltså sjunker värdet på det kravet i profilen för grupp 1.

15 Att bygga en fotbollsspelare
OL & DL Atletpoäng: 110 p

16 Att bygga en fotbollsspelare
ILB, TE, FB, QB Atletpoäng: 125 p

17 Att bygga en fotbollsspelare
OLB, HB, QB Atletpoäng: 137,5 p

18 Att bygga en fotbollsspelare
DB & WR Atletpoäng: 110 p

19 Att bygga en fotbollsspelare
Av alla gruppers atletpoäng kan man se att de verkliga specialisterna är grupp 1 och 4, där grupp 1 är specialiserade mot styrka och power medan grupp 4 är specialiserade mot koordination (hopp) och speed.

20 Att bygga en fotbollsspelare
Grupp 2 och 3 är mångsysslare som måste kunna vara bra på många saker. Tuffaste jobbet har grupp 3, spelaren måste kunna springa långa sträckor i hög fart, jobba med riktningsförändring och vara en allmän atlet. Grupp 3 är också den grupp som jobbar med att täcka stora ytor i spelet samtidigt som de måste kunna spela ett fysiskt spel nära bollen och LOS.

21 Kondition och rörlighet
Kondition är en ganska svår nöt att knäcka i amerikansk fotboll då arbetsintervallet kan variera mellan ca 3-18 spel per serie. Varje spels varaktighet är ca sekunder med en vila på ca sekunder. Vilan mellan serier beror helt på andra lagets framgång i offensiven. Därför brukas två olika tester för att mäta uthållighet:

22 Kondition och rörlighet
Test yard shuttle 12 x 25 yard sprint (idioten), där testet skall göras på mindre än 1 minut för att bli godkänd. Test /50/60 yard sprints, 2 x 10 sprints med 30 sekunders vila mellan sprints och 3 minuters vila mellan set. Grupp A - OL och DL, 2 x 10 sprints á 40 yard - på 6 sekunder Grupp B - LB, TE, FB, QB, springer 2 x 10 sprints á 50 yard - på 7 sekunder Grupp C - DB, WR, HB. 2 x 10 sprints á 60 yard - på 8 sekunder.

23 Kondition och rörlighet
Over Head Squat (OHS) och Single Leg Raise (SLR). OHS testar rörlighet i fotled, knäled, höftled, bröstrygg och bröstmuskulatur. Den testar även koordination och funktion i alla dessa leder. SLR testar rörlighet i hamstrings och gluteus och även till viss del styrka i höftböjaren. Precis som OHS testar SLR även koordination och funktion i hamstrings, gluteus och höftböjare.

24 MAP På RIG använder vi ”MAP – 1080” testet visar rörligheten led för led och sammanställer sedan hela rörelsemönster vid böj-, vrid- och sträckrörelser i flera ledsegment.

25 MAP

26 MAP

27 MAP

28 MAP

29 Vecka 36 - 2014 Squat (kg) Bench (kg) Clean (kg) Broad Jump (m)
CMJa (cm) L-Drill (s) 10 yds (s) 40 yds (s) Kroppsvikt Resultat 80 2,60 47 7,54 1,76 5,21 90,1 Poäng -9,6 -17,4 4,7 6,7 3,3 11,5 7,1 3,8 Krav 20 17 15

30 Vecka

31 Vecka 40 - 2016 Squat (kg) Bench (kg) Clean (kg) Broad Jump (m)
Squat (kg) Bench (kg) Clean (kg) Broad Jump (m) CMJa (cm) L-Drill (s) 10 yds (s) 40 yds (s) Kropps vikt Resultat 200 85 130 2,78 67 7,34 1,68 5,00 99,7 Poäng 20,1 5,4 12,7 16,7 13,6 10,1 7,9 Krav 20 15


Ladda ner ppt "Hur jobbar vi med eleverna i praktiken?"

Liknande presentationer


Google-annonser