Ladda ner presentationen
1
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
- Ett sätt att hantera stickrädsla Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
2
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Målsättning Att hjälpa barn och unga med injektionsrädsla att hantera sin rädsla. Att stegvis närma sig behandlingens mål, som vanligtvis är att klara av att ta ett blodprov eller få en vaccination. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
3
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Behandlingsupplägg Första kontakten Föräldrar, ofta via telefon Tar upp grad av problem Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
4
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Första besöket Förmedlar att rädslan är normal och går att göra något åt Att man inte tar sprutor etc. på lekterapin Beteendeanalys på det senaste injektionstillfället Berättar hur träningen går till, hemuppgift etc. Målsättning Startar med något förstärkningssystem Sjuksköterskan presenterar sig Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
5
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Andra besöket Funktionell beteendeanalys Sjukhuslek för mindre barn. Arbetar med bilder – händelseförlopp vid provtagning etc. Hierarki - kort för äldre barn. Klar med skattning, börjar arbeta praktiskt med ”lite svårt” Besöker sjuksköterska Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
6
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Tredje besöket Fortsatt träning/exponering/sjukhuslek, kontakt med sjuksköterska Ångest och exponeringskurva Rollspel/rollek för att hantera ”rädsla, ”motstånd” Knep att ta till vid rädsla Föräldraträning Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
7
Uppföljning och utvärdering
En månad efter avslutad behandling Genomgång av behandlingsresultat Faktorer som gör att träningen/behandlingen vidmakthålls Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
8
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Metod för yngre barn Barnet får stegvis i sin egen takt närma sig sjukhusmiljö i en situation då injektioner inte behöver tas. Stegvis exponering med hjälp av bildserie 1. Öva på docka 2. Öva på sig själv 3. Öva tillsammans med pedagog 4. Öva tillsammans med sjuksköterska Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
9
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
10
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Metod för äldre barn Praktiska och konkreta övningar Förändring av beteende och tankar kopplat till injektionsrädslan Lära om - göra på nytt sätt utan flykt och undvikande Stegvis exponering med hjälp av hierarkikort Injektionsrädslan kartläggs med hjälp av korten Barnet får sortera korten i tre kategorier med stigande svårighetsgrad, lite svårt, ganska svårt, mycket svårt Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
11
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Känsla av kontroll GOTT BEMÖTANDE TID DELAKTIGHET BILDER KUNSKAP SAMARBETE Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
12
Stickrädd - vad kan vi göra?
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
13
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Före Ta barnets rädsla på allvar utan att för den skull förstärka rädslan. Avdramatisera men ändå möta barnet med respekt. Kolla med barnet före t.ex. provtagning hur han/hon vill ha det. Förbered efter barnets mognadsålder, ej biologisk ålder- möt barnet där det är! Gör en lista tillsammans med barnet på hur han /hon vill ha det vid provtagning etc. Bildstöd med händelseförlopp. Var tydlig med vad föräldern kan hjälpa till med. Den förälder som känner sig tryggast i situationen är med och stöttar barnet. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
14
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Under Lugnt i rummet, allt framplockat och förberett Prata inte för mycket Bilder som stöd En har fokus på barnets reaktioner, en på provtagningen etc. Avledning om barnet vill ”magiska stenar” Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
15
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Efter Gör något som barnet gillar efteråt. Ge möjlighet till bearbetning en stund efter, genom samtal och/eller sjukhuslek. Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
16
Avsluta med något roligt!
Åsa Gräll, förskollärare/lekterapeut
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.