Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Att vara eller att icke vara… Instruktör
CVK instruktörsmöte Annika Englund
2
Instruktören Ni är viktiga! Ni gör skillnad! Var stolt över Er kunskap!
3
Instruktören Kaskadprincipen
4
Instruktörens roll Före kurs
5
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material)
6
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs
7
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs (Leda kursen, vara behjälplig för kursdeltagarna, stötta och var konstruktiv)
8
Instruktörens roll Under kurs Standardiserad utbildning - Gå efter kursbeskrivning - Riktlinjer ska följas - Utbildningen kvalitetssäkrad - Resultatet blir förutsägbart oberoende av vem som utbildar
9
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs (Leda kursen, vara behjälplig för kursdeltagarna, stötta och var konstruktiv) Efter kurs
10
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs (Leda kursen, vara behjälplig för kursdeltagarna, stötta och var konstruktiv) Efter kurs (Rengöring av material och lokal, rapportering, planera för repetitionsutbildning)
11
Hur lär vuxna?
12
Hur lär vuxna? Kan man lära ”gamla hundar” att sitta?
13
Hur lär vuxna?
14
Hur lär vuxna? Utbildningens relevans Lärandemål Praktiskt få öva
Viktiga faktorer som spelar roll i vuxnas lärande: Motivation Erfarenhet Utbildningens relevans Lärandemål Praktiskt få öva
15
Aktivt lärande Utgångspunkt: Deltagarna väl förberedda
Skapa ett positivt och tryggt inlärningsklimat Begränsad gruppstorlek
16
Aktivt lärande Utgångspunkt: Deltagarna väl förberedda
Skapa ett positivt och tryggt inlärningsklimat Begränsad gruppstorlek Ställ frågor om ämnesinnehållet Föreläs inte
17
Kritik/Feedback
18
Kritik/Feedback Positiv kritik - Konstruktiv kritik
Positiv förstärkning viktigt Besked att vissa saker behöver göras annorlunda Värna om kvalitet
19
Kritik/Feedback Positiv kritik - Konstruktiv kritik
Kommentera sitt eget agerande OCH, inte men ”Fånga ballonger”
20
Kritik/Feedback Använd: Jag Vi Vad var din upplevelse av…
2 saker som du gjorde bra Var det något du velat gjort annorlunda? Vad vill du bli bättre på? Använd EJ: Varför Hur kändes… Alltid Aldrig Man
21
Användningsfasen Vad tar du med dig härifrån? Och hur ska du göra det?
Hur skulle du vilja använda det på din egen avdelning? Take home message
22
Klurigheter Hur hantera frågor från kursdeltagarna?
Tveksam inför beslutet att godkänna någon? Utbilda arbetskamrater Fler…?
23
Tips på bra instruktör
24
Retorik
25
Retorik Mörker, döden, höjder och... att tala inför publik.
Det är några av människans största rädslor.
26
Retorik Retorik är läran om talekonsten (i teorin) och om vältalighet
(i praktiken). Aristoteles ethos = trovärdighet logos = det logiska resonemanget, argumentationen Pathos = vädjandet till människors känslor
27
Retorik Retorik är läran om talekonsten (i teorin) och om vältalighet
(i praktiken). Aristoteles ethos = trovärdighet logos = det logiska resonemanget, argumentationen Pathos = vädjandet till människors känslor För att kunna övertyga dina åhörare på ett trovärdigt sätt behövs balans mellan dessa.
28
Råd till blivande instruktör
Var förberedd och närvarande Var påläst Stimulera deltagarna till aktivitet Titta på kursdeltagarna, ögonkontakt och tala högt Hitta din egen stil, var dig själv Håll tider – sluta i tid
29
Lycka till! Källhänvisning:
DIMS (Danish Institute of Medical Simulation) Svenska rådet för hjärt-lungräddning Arbetarskyddsnämnden, Lärarhandledning Psykologiguiden
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.