Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring."— Presentationens avskrift:

1 SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Var tittar du när du passar bollen? Jag tittar på bollen, med och motspelare innan jag slår bollen. Detta för att få en så bra slagen passning som möjligt och att mottagaren får möjlighet att ta emot bollen. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 2 barn per boll 10 x 5 m A passar bollen till B som tar emot bollen. B passar bollen till a som tar emot bollen. Skillnad att passa någon som är stillastående jämfört med en som har fart. Hur förenklar man genom att orientera sig innan man tagit emot passningen. 1.Barnen passa bollen samtidigt som de är i rörelse. 2.Större yta och flera par som rör sig inom samma yta. MV tr MV

2 SvFFs ”Arbetsmodell” A2.2SÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du för att veta vart du ska passa? Jag tittar upp innan jag får bollen. När kan du passa? När jag har kontroll på bollen och ser att medspelaren är beredd. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 5 barn, spelplan 12 x 8 meter Spel 4 mot 1 Byt försvarsspelare Tävling. Hur många passningar kan laget göra Återkoppla till vad, varför och hur. Direktpass 5 mot 2 Byta positioner, blåsa av och barnen blundar för att berätta var boll och spelare befinner sig. MV tr MV

3 SvFFs ”Arbetsmodell” A2.3FÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur sätter du ner stödjebenets fot precis innan du passar? Jag låter foten på stödjebenet peka dit jag ska passa. Hur gör du för att få kraft i passningen? Först pendlar jag bakåt med benet och sedan framåt med hög (anpassad) fart. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 5 barn, 15 x 15 meter, bollar koner. A passar bollen till B som tar emot bollen och passar till C. C tar emot bollen och passar till D osv. Barnen följer bollen efter passning. Byt passningsriktning Hur står man när man tar emot bollen? Om man har en motståndare i närheten hur använder man sin egen kropp? Hur kan man försvåra för motsåndaren så han ej vet vilken sida som han ska markera? Valfri att passa till MV tr MV A B C D E

4 SvFFs ”Arbetsmodell” A2.4SÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du för att veta vart du ska passa? Jag tittar upp innan jag får bollen. När kan du passa? När jag har kontroll på bollen och ser att medspelaren är beredd. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget Passa boll mot medspelare eller på fri yta 10 barn, 30 x 20 meter med två mål. Spel 3 mot 3 med målvakter + 2 spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. Byt uppgifter och (målvakter). Skriv text här Mindre yta. X antal tillslag MV tr MV Mv

5 SvFFs ”Arbetsmodell” A2.5FÖ3 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur står man när man ska ta emot boll? Så att man har axlarna riktade mot bollhållaren eller i den riktning där bollen kommer att slås. Hur gör man för att veta vart man ska passa? Tittar upp innan man tar emot bollen för att orientera sig var med och motståndare befinner sig. Anfallsspel. Speluppbyggnad - passa Behålla bollen inom laget 3 barn, yta 15 x 5 m, bollar och koner A passar B som passar tillbaka till A. B förflyttar sig framåt. A slår en passning mellan koner som B tar emot och spelar vidare till C. C tar med sig bollen till A’s position. B tar C position och A tar B. Skriv text här Passiva försvarare Tävling för att se hur många godkända varv på tid. Ledare står vid koner för att avgöra att passningar är OK. MV tr MV A B C

6 SvFFs ”Arbetsmodell” A4.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att motspelaren ska tro att du själv tänker dribbla förbi? Jag utmanar motspelaren. När passar du bollen till medspelaren? Vid rätt tillfälle: inte för tidigt – då kan försvararen bryta väggens passning till mig. Inte för sent – då kan försvararen bryta min passning till väggen. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 barn, yta 30 x 20 meter, bollar och koner A och B utmanar konerna, tänkta motspelare, och passar till väggspelarna C och D. Väggspelarna passar direkt till A och B som spelar vidare till E och F. E och F passar till väggspelarna och så vidare. Byt uppgifter Återkoppla till vad, varför och hur. Ersätt konerna med passiva motståndare MV tr MV A B C D E F

7 SvFFs ”Arbetsmodell” A4.2SÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad ska du göra så att du kan få en passning från bollhållaren? Jag ska göra mig spelbar. Hur ska du stå med kroppen när bollhållaren passar? Jag ska stå halvt rättvänd mot bollhållaren så att jag direkt kan spela bollen i anfallsriktningen framför bollhållaren Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 7 barn, spelplan 25 x 20 meter med två mål, bollar, koner och västar Spel 2 mot 2 med målvakter och en spelare som alltid tillhör det bollhållande laget. För att mål ska räknas måste det anfallande laget först göra ett väggspel. Byt uppgifter och (målvakt). Skillnader väggspel stillastående eller i fart. Mindre yta MV tr MV

8 SvFFs ”Arbetsmodell” A4.3FÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: När passar du bollen till medspelaren? Vid rätt tillfälle: inte för tidigt – då kan försvararen bryta väggens passning till mig. Inte för sent – då kan försvararen bryta min passning till väggen. Vad gör du direkt efter att du passat till väggen? Jag ökar farten så att jag snabbt kan få passningen från väggen. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 spelare, 30 x 20 meter, bollar, koner, västar. Dela in barnen i 2 grupper – 5 anfallsspelare och 3 försvarsspelare. Anfallsspelarna har 2 bollar tillsammans. Bollhållarna utmanar en försvarsspelare och spelar vägg med en medspelare. Byt uppgifter. Återkoppla till vad, varför och hur. Skriv text här MV tr MV

9 SvFFs ”Arbetsmodell” A4.4SÖ2 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Hur gör du så att motspelaren ska tro att du själv tänker dribbla förbi? Jag utmanar motspelaren. När passar du bollen till medspelaren? Vid rätt tillfälle: inte för tidigt – då kan försvararen bryta väggens passning till mig. Inte för sent – då kan försvararen bryta min passning till väggen. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 barn, spelplan 30 x 20 meter med 2 mål, bollar koner och västar. Spel 3 mot 3 med målvakter. Regler: 1 poäng för mål 1 poäng för väggspel. 3 poäng för mål direkt efter väggspel. Hur fungerade det med att göra sig spelbar? Kroppsspråk, tecken rop? Antal tillslag, minska yta öka antal barn. MV tr MV

10 SvFFs ”Arbetsmodell” A4.5FÖ3 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring av ovanstående övning: Vad ska du göra så att du kan få en passning från bollhållaren? Jag ska göra mig spelbar. Hur ska du stå med kroppen när bollhållaren passar? Jag ska stå halvt rättvänd mot bollhållaren så att jag direkt kan spela bollen i anfallsriktningen framför bollhållaren. Anfallsspel. Komma till avslut – väggspel. Passera motspelare med hjälp av medspelare 8 barn, 2 mål, avstånd 30 meter, bollar och västar. Bollhållaren i lag A får hjälp av en medspelare för väggspel eller kan passera själv och skjuta. Efter avslutat anfall startar lag B. Bollhållaren blir försvarsspelare när andra laget anfaller. Väggen ställer sig sist i sitt lags led. Försvarsspelaren blir vägg när hans lag startar anfall. Återkoppla till vad, varför och hur. Lagen tävlar om vilket lag som gör flest mål under en viss tid. MV tr MV AA A B B B


Ladda ner ppt "SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring."

Liknande presentationer


Google-annonser