Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avNiklas Berg
1
Kartläggning av huvudmännens styr- och ledningsdokument avseende hälsofrämjande hälso- och sjukvård En exempelsamling - 2016 Milan Knezevic Presentation vid HFS-nätverkets presidiemöte och årsmöte den16 mars 2016 Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
2
Projektdirektivet Kartläggning och exempelsamling av befintliga styr- och ledningsdokument, som mål och budgetdokumentet, uppdrag, avtal, överenskommelse hos svenska landsting och övriga medlemmar avseende ledning och styrning av hälsofrämjande hälso- och sjukvård för 2016 inom följande områden: Prevention, med fokus på levnadsvanor utifrån Nationella riktlinjer Personcentrerad vård och hälsofrämjande förhållningssätt med fokus på möten/bemötanden Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
3
Huvudmål Huvudmålet med uppdraget är att ta fram ett uppdaterat och utökat underlag för erfarenhetsutbyte och vidareutveckling av styr- och ledningsdokument i synnerhet och styr- och ledningsprocessen i allmänhet. Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
4
Enkätfrågor: 1.Tobak 1.1.Tobak allmänt 1.2.Tobak specifikt 2.Alkohol 2.1.Alkohol allmänt 2.2.Alkohol specifikt 3.Mat 3.1.Mat allmänt 3.2.Mat specifikt 4.Fysisk aktivitet 4.1.Fysisk aktivitet allmänt 4.2.Fysisk aktivitet specifikt 5.Hälsofrämjande förhållningssätt i mötet med patienten och personcentrerad vård: 5.1.Vårdgivaren utvecklar, utformar vårdtjänster och vårdprocesser i syfte att systematiskt tillämpa hälsofrämjande förhållningssätt i mötet med patienten och därmed stärka människors upplevda välbefinnande, förbättra motståndskraft och läkeförmåga 5.2.Vårdgivaren utvecklar, utformar vårdtjänster och vårdprocesser i aktivt samarbete med patienter i syfte att systematiskt tillämpa personcentrerad vård Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
5
1.Landstinget Blekinge 2.Landstinget i Kalmar län 3.Landstinget i Uppsala län/AS 4.Landstinget i Värmland 5.Landstinget Sörmland 6.Landstinget Västernorrland 7.Landstinget Västmanland 8.Norrbottens läns landsting 9.Region Gotland 10.Region Gävleborg 11.Region Halland 12.Region Jämtland Härjedalen 13.Region Jönköpings län 14.Region Kronoberg 15.Region Skåne 16.Region Örebro län 17.Region Östergötland 18.Stockholms läns landsting 19.Västerbottens läns landsting 20.Västra Götalandsregionen 21.Capio Närsjukvård 22.Capio Lunby Närsjukhus Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
6
Kontaktpersoner som besvarat enkäten, antal samt befattning och roll i HFS-nätverket Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
7
1.1. Tobak allm ä nt Uppdrag: Uppdragstext/avtalstext/text fr å n motsvarande styrdokument Uppf ö ljningsm å tt M å lv ä rde Dokument/datak ä lla Ers ä ttning Kommentar Genomf ö rande: Å tg ä rder Dokument/datak ä lla Kommentar Resultat: Kommentar Frågornas mall Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
8
Fördelningen av de inkomna svaren per respektive grupp och enkätfråga, kartläggning 2016 respektive 2012, i procent av alla deltagare.
9
Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Antal deltagare som svarat att det finns extra ersättning till vårdgivarna för respektive fråga, kartläggning 2016 respektive 2012.
10
Några observationer 1: Uppdragstexterna i styrdokumenten för de fyra levnadsvanorna är oftast allmänt formulerade medan texter avseende hälsofrämjande förhållningssätt respektive personcentrerad vård är specifika (med ett undantag). Texternas omfattning och detaljeringsnivå är högst varierande, allt från en kort mening till flera sidor långa uppdragstexter samt hänvisningar till policydokument. Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
11
Indikatormåttens omfattning och exakthet är lika varierande, (från en konkret variabel exempelvis ”andel patienter som har fått frågan om livsstil” till frågor om ”allmänt hälsotillstånd”). Målvärden utrycks huvudsakligen på tre sätt: som absoluta procenttal (”90 %”), som relativa uttryck (”högre än 2015”) som strukturmått (”i drift”) Några observationer 2: Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
12
Extra ersättningar till vårdgivarna förekommer i högre utsträckning för samtliga levnadsvanorna (tobak specifikt är oförändrad) sedan förra kartläggningen. Extra ersättning förekommer på två olika sätt: som struktur-, prestations- eller resultatrelaterad ersättning som extra medel i form av särskild satsning/ projektfinansiering där en extraresurs ersätt utöver den ordinarie verksamhetsersättning Några observationer 3: Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
13
Rapporten kommer snart att vara tillgänglig på HFS-nätverkets hemsida Ett antal webbinarier/seminarier planeras via temagruppen Uppdrag-Uppföljning och synkroniseras med presentationen av övriga aktuella enkäter och rapporter: –2016-års medlemsenkät samt –Externa datakällor Fortsättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
14
Tack Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) kontakt: iInfoHfsnatverket@regionostergotland.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.