Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medier, påverkan och makt ^. Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medier, påverkan och makt ^. Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till."— Presentationens avskrift:

1 Medier, påverkan och makt ^

2 Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” ”Passivt” identifiera sig (t ex offer/förövare) ”Passivt” identifiera sig (t ex offer/förövare) Aktivt identifiera sig (tv-spel mm) Aktivt identifiera sig (tv-spel mm) Leka med rollfigurer, karaktärer eller personligheter (Internet, tv-spel eller andra medier) Leka med rollfigurer, karaktärer eller personligheter (Internet, tv-spel eller andra medier) Ljuga? Ljuga? Får vi förståelse för den Andre genom medierna? Får vi förståelse för den Andre genom medierna?

3 Vi ser som medierna ser! ?

4 Makt och medier Individen vs media Media vs individen Vem har makt över vem?

5 Mediernas makt (historik) Allsmäktiga medier (-1940) Allsmäktiga medier (-1940) - Utgick mycket från ”stimulans-respons” (t ex injektionsteorier, subliminal påverkan) Passiv mottagare: Vanmäktiga medier (ca 1940-1970) Vanmäktiga medier (ca 1940-1970) - Medier = ingen större påverkan, tvåstegshypotesen, användarforskning (”uses and gratifikation”) Aktiv mottagare Mäktiga medier (1970-) Mäktiga medier (1970-) Maktfrågor, kulturstudier, dagordningsfunktion och tolkningsteorier. Tolkande mottagare

6 Retorik Talekonst (vältalighet) Talekonst (vältalighet) Språklig utsmyckning Språklig utsmyckning - Övertyga? - Vilseleda? - Manipulera? - Övertala? - Påverka? - - ? - ”Vem försöker övertyga vem? Om vad? Med vilka medel?”

7 Retorik tre klassiska ”genrer” Det juridiska talet Det juridiska talet anklaga och försvara: vädja till förnuft och känslor Det påvisande talet Det påvisande talet - Lovtal, hyllningar, men även väcka fruktan/skräck för att sedan skapa hopp och förståelse Rådgivande (politiska) talet Rådgivande (politiska) talet - Prisa, fördöma och övertyga: skapa känsla av enighet och gemenskap, se det kloka i beslut mm (lovtal)

8 Retorikens fem faser 1. Inventio = samla material; frågeställningar, vinklingar mm 2. Disposito = ordna, strukturera materialet 3. Elocutio = språkbehandla, stil, rytm mm 4. Memoria = Förbereda 5. (Actio/pronuntiatio) = mimiken, uttal, gester mm

9 Den retoriska dispositionen Den retoriska dispositionen 1. Exordium – inledning (anslag): väcka intresse 2. Narratio – orientering (presentation): en bakgrund, berättelse presenteras 3. Propositio – tes, förslag (konflikt): ett yrkande 4. Argumentatio – bevis och bekräftelse: argumentera för saken 5. Conclusio – kort resumé (avtoning) Avslut

10 Retorik Medel för att övertyga ETHOSSkapa förtroende ETHOSSkapa förtroende LOGOSFakta – tydligt resonemang LOGOSFakta – tydligt resonemang PATHOS väcka känslor och engagemang hos åhörarna (engagemang) PATHOS väcka känslor och engagemang hos åhörarna (engagemang) - Utsmyckning (ornatus): ordval, språkliga figurer, metaforer, metonymer mm

11 Olika metoder Delectare – väcka sympati, roa, behaga Delectare – väcka sympati, roa, behaga Docere – undervisa, upplysa Docere – undervisa, upplysa Movere – beveka, entusiasmera Movere – beveka, entusiasmera Agitare – medvetandegöra, väcka Agitare – medvetandegöra, väcka

12 Mediernas auktoritet Definierar Definierar - Vad som är viktigt - Vem som är viktig - Hur något ligger till eller någonting är - Varför något… (förklarande, beskrivande) Etik och moral? Etik och moral?

13 Medier och makt Vem har makten (sändare- mottagare) Vem har makten (sändare- mottagare) ”Pennan mäktigare än svärdet” ”Pennan mäktigare än svärdet” Ligger makten i mediet själv (inre kontext) eller är det något utanför (yttre kontext) Ligger makten i mediet själv (inre kontext) eller är det något utanför (yttre kontext) Påverkan – påverkningsbarhet Påverkan – påverkningsbarhet Medier = den tredje statsmakten Medier = den tredje statsmakten Vem äger medierna Vem äger medierna - Moguler och konglomerat

14 Var ligger makten - (mass)media, mottagare, kontrollanter W.A.S.P W.A.S.P DEWMs (LWEMs) DEWMs (LWEMs) Hegemoni Hegemoni Stereotyper (etnicitet etc) Stereotyper (etnicitet etc) Politiker Politiker Konspiratoriska teorier Konspiratoriska teorier Mediemoguler Mediemoguler Ideologier och/eller lobbyister Ideologier och/eller lobbyister Akademiker Akademiker Journalister Journalister ”Konstnärer/esteter” ”Konstnärer/esteter” Entreprenörer Entreprenörer (läsaren?) (läsaren?)

15 Tidningsartikel Rubrik (”anslag”) Rubrik (”anslag”) Ingress (”anslag, presentation”) Ingress (”anslag, presentation”) Brödtext (”dramaturgisk uppbyggnad”) Brödtext (”dramaturgisk uppbyggnad”) Ev. Bild med bildtext (text bild i växelverkan) Ev. Bild med bildtext (text bild i växelverkan) - Hur påverkar berättandet verklighetsbilden? - Hur värdera nyheten?

16 Nyjournalism Scenisk uppbyggnad Scenisk uppbyggnad Dialog Dialog Tredje person, allvetande berättare Tredje person, allvetande berättare Symboliska detaljer Symboliska detaljer

17 Berättandets excess Metaforer/liknelser Metaforer/liknelser Identifikation Identifikation Propaganda (det dolda, det lögnaktiga och det påverkande) Propaganda (det dolda, det lögnaktiga och det påverkande) Intertextualitet Intertextualitet - t ex citat, parafraser, allusioner, ”sterotypiserande”, plagiat och citat ”Kontextualisering” ”Kontextualisering” - t ex inre och yttre kontext, - t ex inre och yttre kontext, - Sändarkontext och mottagarkontext (”brus”) - Sändarkontext och mottagarkontext (”brus”) - mediekontext - mediekontext Subkulturella tecken, koder och symboler Subkulturella tecken, koder och symboler Stil: - t ex avantgarde eller postmodernt Stil: - t ex avantgarde eller postmodernt Hypertext och interaktivitet Hypertext och interaktivitet

18 Metaforer Spelmetafor – maktspel, sitta med triumf på hand, göra ett utspel etc. Spelmetafor – maktspel, sitta med triumf på hand, göra ett utspel etc. Idrottsmetafor – 1-0, gå en rond, vinst, motståndare etc. Idrottsmetafor – 1-0, gå en rond, vinst, motståndare etc. Krigsmetafor – mobilisera, gå till attack, konflikt, slagfält, kämpa etc. Krigsmetafor – mobilisera, gå till attack, konflikt, slagfält, kämpa etc. Klockmetafor –vrida tillbacka klockan etc. Klockmetafor –vrida tillbacka klockan etc. Transportmetafor –i backspegeln, ryggsäck, spåra ur etc. Transportmetafor –i backspegeln, ryggsäck, spåra ur etc.


Ladda ner ppt "Medier, påverkan och makt ^. Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” Medier tillåter och/eller bjuder in till."

Liknande presentationer


Google-annonser