Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:"— Presentationens avskrift:

1 Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert charlotta.plejert@liu.se 013-28 28 12 Kurshemsida: http://www.liu.se/ikk/ssa/910g05/filarkiv_ssa2?l=sv

2 Kursen handlar om Teorier och modeller för andraspråksutveckling Psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling Tidigare och aktuell forskning inom området

3 Översikt 1.Introduktion (23/8) 2.Språk (30/8) 3.Modeller för språkinlärning (6/9) 4.Grupparbetstillfälle (13/9) 5.Redovisningstillfälle (20/9) 6.Samtal och språkinlärning 1 (27/9) 7.Samtal och språkinlärning 2 (4/10) 8.Kunskapsuppsummering (11/10) + utdelning av hemtentamen 9.Inlämning av hemtentamen (deadline 31/10 kl.24.00)

4 Kurslitteratur Abrahamsson, N. (2009) Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur Firth, A. & Wagner, J. (1997, 2007). On discourse, communication and (some) fundamental concepts in SLA research. The Modern Language Journal, 81:285- 300. Hyltenstam, K & Lindberg, I. (2013) Svenska som andraspråk; I forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur Kasper, G. (1997). ”A” stands for acquisition: A response to Firth and Wagner. The Modern Language Journal, 81:307-312. Vetenskapsrådet 2012 Rapport 5:2012. Flerspråkighet – En forskningsöversikt. http://www.vr.se/franvetenskapsradet/nyheter/nyhetsarkiv/nyheter2012/nyhete r2012/flersprakighetenforskningsoversikt.5. Ytterligare referenslitteratur (ej obligatorisk) tillkommer under kursens gång utifrån gruppens intressen och behov.

5 Hemtentamen Kursen exemineras genom en hemtentamen som delas ut vid sista undervisningstillfället 11/10. Deadline för inlämning är 31/10. Mer information om tentans upplägg och omfattning ges senare under kursen.

6 Olika typer av språkinlärning (Viberg 1987) svenska som första språk (+ ytterligare ett språk) svenska som andra språk svenska som främmande språk RESULTAT:

7 Begrepp L1 (First language – förstaspråk, infött språk) L2 (Second language – andraspråk, icke-infött språk) FL (Foreign language – främmandespråk, icke-infött språk) L3 (Third language – tredjespråk):”ett icke-infött språk som lärs eller används i en situation där personen redan har kunskaper i ett eller flera L2 vid sidan av ett eller flera L1” (Hammarberg, 2010)

8 Några mål med forskning kring andraspråksinlärning Beskriva inlärningsprocesser Förklara inlärningsprocesser Utveckla metoder för undervisning

9 Exempel på forskningsfrågor Hur lika är inlärningsprocesserna för L1 och L2? Hur är L1- och L2-inlärning likt inlärning av andra komplexa förmågor? Vilken roll spelar L1 för inlärningen av L2? Hur påverkar individuella skillnader hos inlärarna språkinlärningen? Vilken roll spelar sociala och kulturella faktorer för språkinlärningen? Vilken roll spelar grammatiska regler för språkinlärning? Hur lär man sig genom att kommunicera på andraspråket? Vilken betydelse har inlärningsstrategier? Är medveten inlärning bättre än omedveten?

10 Villkor för andraspråksinlärning Social kontext Ålder Attityder (av olika slag) Motivation Inlärningsmöjligheter (formell/informell) Det språkliga och icke-språkliga resultatet hos inläraren FörmågaPersonlighetFörkunskaper leder till visas i form av ansluter till andra individuella drag som tillhandahåller vilka förklarar inlärarens nyttjandegrad av samspelet mellan inläraren och situationen avgör Spolsky (1989: 28)


Ladda ner ppt "Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:"

Liknande presentationer


Google-annonser