Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKarin Larsson
1
Ekonomi II Prissättning
2
Samhällskunskap 1bEkonomi II2 Pris Priset på en vara som säljs på en marknad bestäms av köparens efterfrågan och säljarens utbud. På en fri marknad är det frivilligt att köpa och sälja, så ingen kommer att köpa eller sälja om de inte menar att bytet är fördelaktigt för dem.
3
Samhällskunskap 1bEkonomi II3 Efterfrågan Efterfrågan (E) är den mängd varor som köparna är beredda att köpa vid ett visst pris. Efterfrågan är avtagande, ju högre priset på varan är desto lägre är efterfrågan.
4
Samhällskunskap 1bEkonomi II4 Utbud Utbudet (U) är den mängd varor som säljaren är beredd att sälja vid ett visst pris. Utbudet är stigande, ju högre priset är desto större är utbudet.
5
Samhällskunskap 1bEkonomi II5 Jämviktspriset Jämviktspriset är det pris där utbudet och efterfrågan är lika stort. Vid jämviktspriset (p*) får alla som vill ha varan till det utbjudna priset möjlighet att köpa varan och alla som vill sälja varan till det utbjudna priset får göra det.
6
Samhällskunskap 1bEkonomi II6 Jämviktspris Antal Pris Utbud Efterfrågan q* P* Jämviktspris
7
Samhällskunskap 1bEkonomi II7 Jämviktspris II Antal Pris Utbud Efterfrågan q* P* Jämviktspris 1 2 4 3
8
Samhällskunskap 1bEkonomi II8 Priset > jämviktspris Antal Pris Utbud Efterfrågan q* P* Jämviktspris p1 e1u1 Utbudsöverskott/Efterfrågeunderskott
9
Samhällskunskap 1bEkonomi II9 Priset < jämviktspris Antal Pris Utbud Efterfrågan q* P* Jämviktspris p2 u2e2 Utbudsunderskott/Efterfrågeöverskott
10
Samhällskunskap 1bEkonomi II10 Prisavvikelse i perfekt konkurrens Antal Pris Utbud Efterfrågan q* P* Jämviktspris p1 e1u1 Utbudsöverskott/Efterfrågeunderskott
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.