Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAmanda Abrahamsson
1
KLOCKAN När startar den och när stannar den?
2
Matchklocka och spelklocka vad är vad och hur fungerar de? Matchklocka Klockan som anger matchens längd. Rullar eller står still beroende på situation. Spelklocka 40 eller 25 sekunder för Lag A att sätta bollen i spel beroende på hur förra spelet slutade Spelklockan ställs alltid på 40 sekunder utom vid lag- eller domartimeouts (25 sek).
3
Bollinjespel ”vanliga spel” Klockan startas beroende på hur den stannas Springspel som slutar inne på plan och inte ger Lag A första försök Matchklockan fortsätter rulla Spelklockan (40 sek) startas direkt när spelet är över.
4
Bollinjespel Springspel utanför sidlinjen: Stanna matchklockan när spelaren är över sidlinjen och spelet är över Spelklockan (40 sek) startas direkt när spelet är över. Matchklockan startar på HDs signal ”veva klockan” Undantag: mindre än 2 minuter kvar av 2:a eller 4:e kvarten (”2 minuters mekanik”)
5
Bollinjespel Springspel som resulterar i 1:a försök för Lag A: Stanna matchklockan när spelet är över och linjen att nå har passerats Spelklockan (40 sek) startas direkt när spelet är över Matchklockan startar på HDs signal ”veva klockan”
6
Bollinjespel – 4th down 4:e försök för Lag A, samt turnovers (fumble/interception): Första försök för Lag A eller B Matchklocka och spelklocka startar beroende på vilket lag som har första försök. Första försök för Lag A: Spelklocka 40 sekunder (om inte mätning gjorts, dvs domartimeout - 25 sek) matchklockan startar på HDs signal ”veva klockan” Första försök för Lag B: Spelklocka 25 sekunder på klarsignal matchklockan startar på bollstarten
7
Bollinjespel – Passningar Mottagen passning - samma mekanik som springspel Ej mottagen passning - stanna matchklockan när den rör vid marken eller vad som helst utanför planen Spelklockan (40 sek) startar direkt när spelet är över Matchklockan startar på bollstarten vid nästa spel
8
2-minutersmekanik Med mindre än 2 minuter kvar av 2:a eller 4:e kvarten: ALLA spel utanför sidlinjen – STANNA ALLTID MATCHKLOCKAN Matchklockan startar på bollstarten Inga ändringar i övrigt
9
TIMEOUTER Lagtimeout (av spelare på plan eller HC på sidlinjen): Stanna klockan så fort som möjligt 90 sekunder inklusive spelklockan (25 sekunder) Matchklockan startas på bollstarten Spelklockan (25 sek) startas på klarsignalen
10
Timeouter Domartimeout (straffutmätning, skador): Matchklockan har samma status som före timeouten: Rullade klockan - startas på klarsignalen Stod klockan stilla - startas på bollstarten Spelklockan (25 sek) startas på klarsignalen Efter en timeout för Lag B skada ställs spelklockan till 40 sekunder
11
Sparkspel Matchklockan stannar ALLTID efter ett sparkspel, oavsett hur det slutar.
12
Bollinjespark Samma klockmekanik som vanliga bollinjespel FÖRUTOM Om sparken landar på marken och ingen Lag B-spelare vill returnera den, förklaras bollen död och matchklockan stoppas ELLER Bollen går orörd in Lag B:s målområde – touchback, stanna matchklockan Bollen går orörd ut över sidlinjen – stanna matchklockan
13
Sparkmålsförsök Samma klockmekanik som vanliga bollinjespel FÖRUTOM Spelet dör när bollen passerar genom målstolparna eller rör vid vad som helst utanför planen Om sparken landar på spelplanen eller i målområdet framför målstolparna så gäller samma mekanik som vid en punt
14
Frispark/Avspark Spelklockan startar på klarsignalen Matchklockan startar på beröring av bollen Om bollen går orörd utanför sidlinjen eller in i endzone: ”stanna klockan” för att visa att spelet är över (även om matchklockan faktiskt aldrig startat) Spelklockan (25 sek) startar på klarsignal Matchklockan startar på bollstarten
15
Poäng Matchlockan stannar ALLTID när något lag gör poäng. Nästa spel efter TD är extrapoängsförsök- endast 25 sek spelklocka, ingen matchklocka Efter Safety: Frispark Om poäng ogiltigförklars och försöket spelas om startar Spelklockan (25 sek) på klarsignal, Matchlockan på bollstarten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.