Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

No more drama - Continuous SAST Q1, 2015, Therése Janlén Ressel.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "No more drama - Continuous SAST Q1, 2015, Therése Janlén Ressel."— Presentationens avskrift:

1 No more drama - Continuous Delivery @Kambi SAST Q1, 2015, Therése Janlén Ressel

2 Time to market

3 No drama releases = continuous delivery?

4 Vad tar ni med er härifrån?

5 “The old days” Fasen vad jobbigt detta är!!! Jag är osäker på om detta funkar i prod Nu har jag hållt på med denhär miljön i en vecka!

6 o Nästan allt gjordes manuellt o Integration gjordes väldigt sent o Test utfördes sent o Ingen kontroll över konfiguration o Stora releaser (batcher med features) o Releaserna hanterades bara av Operations Varför är det så svårt att releasa ofta? Problemet

7 Förändringens tider Kan vi minska ”Time to Market”? Vi behöver stöd från ledningen! Måste det svara så svårt??

8 o Konfiguration inte hanterad på ett bra sätt o Databaser är hanterade manuellt o All testning görs manuellt Vad spenderar vi tid på?

9 Att sänka vattennivån Scratch databas

10 Merge hell Nivån sjunker ännu mer

11 –Processen att releasa och deploya mjukvara måste gå att repetera om och om igen och vara pålitlig –Automatisera allt! –Om något är jobbigt eller svårt så gör det ofta –Versionshantera allting –Klart betyder att det är releasat –Bygg in kvalitet –Alla har ansvar för release processen –Kontinuerligt förbättring 8 principer för continuous delivery

12 Demo Plan Demo Retro Release Tests

13 1/h 1/dag

14 Ingen mer dramatik? Utvecklingsprocessen Deplyment pipeline Arkitektur

15 –Exprimenterat med release cykeln, release vid varje gång en feature är klar –Vill få bort nertiden vid release Framtiden?

16 Tack! therese.ressel@kambi.com

17 Therése Janlén Ressel Development Lead at Kambi Sports Solutions therese.ressel@kambi.com Illustratör: Jimmy Janlén


Ladda ner ppt "No more drama - Continuous SAST Q1, 2015, Therése Janlén Ressel."

Liknande presentationer


Google-annonser