Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad gör vi med nyheter? 2015-12-17. Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad gör vi med nyheter? 2015-12-17. Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,"— Presentationens avskrift:

1 Vad gör vi med nyheter? 2015-12-17

2 Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter, kalendarium) Nyhet på Lnu.se Nyhetstips (mail till journalister) Pressmeddelande / Pressinbjudan (meltwater) Sociala medier, facebook, twitter med flera. Pressträff

3 Hur sprider vi en nyhet? Och vem gör vad ? Skriva en nyhet. Det kan alla göra, kommunikatörer, forskare, externa eller andra involverade. Beslut om att skicka ut en nyhet. Kolla med pressansvariga Publicera nyhet på medarbetare och Lnu.se. Behörighet och Sunt förnuft. Skicka presstips. (mail) Kolla med pressansvariga. Skicka från press@lnu.se Skicka pressinbjudan eller pressmeddelande. Pressansvariga genom Meltwater. Distributionslista. Riksmedia, lokalt, interna, facktidningar, ämneskategorier. Kedja för spridning - Meltwater - Lnu.se – Expertsvar – Sociala medier.

4 Utformning pressmeddelande Datum Pressmeddelande Rubrik. Kort, koncis, intressant Ingress. Förklarande och sammanfattande. Viktigaste först Aldrig längre än en A4, med luft! Gärna citat. Ett par tre stycken lagom. Markeras med pratminus. Mobil till tillgängliga kontaktpersoner ev mail, bifogade gärna bild. Gärna länkar till artiklar, filer och bilder med mera. Gärna en engelsk språkversion

5 Layout för pressmeddelande Logga Pressmeddelande 17 december 2015 Rubrik - fet Ingress - fet - Pratminus Bröd Mer information –fet Länk till avhandlingar, bilder, webbplatser med mera Kontaktinformation – fet Namn, Mobiltelefonnummer (titel ofta i texten)

6 Utformning av pressinbjudan Att tänka på - När? Var? Varför? Vem? Syfte? Vem är bjuden? Vilka kommer att närvara? Kontaktperson? Material inför pressträff eller för medskick efteråt. Kanal? Måste vara med i pressinbjudan Tid Plats Syfte Kontaktpersoner

7 Pressträff - presskonferens Inte utan goda skäl. Om fler aktörer är involverade än universitetet. Mindre informella inbjudningar genom presstips eller personlig kontakt är att föredra. Vid pressträff Presentera anledningen Presentera närvarande och berätta upplägg Samtliga på podiet säger något Frågestund, fototillfälle och intervjuerbjudande. Att tänka på Upplägg, plats, ev förtäring, klädsel, pins, roll-up, presentation, material att skicka med, kontaktuppgifter, öppna upp för frågor, att deltagarna är synkade.

8 Pressinbjudan övrigt Förelsningar Seminarium Temadagar Konferenser Med mera…..

9 Exempel pressträff

10 Omvärldsbevakning Källor Tidningar och andra medier Meltwater News och Meltwater buzz, Övrigt Expertsvar Internationell press Frågor från media Diariet

11 Kontaktinformation för pressfrågor Forskning och Utbildning Jonas Tenje, 070 308 40 75 Statsintegrerade universitetet, Ledningsfrågor och Kris Åsa Dahlin, Christina Dahlgren stöttar Åsa tills hon blir varm i kläderna. Sektionscheferna och kommunikationschefen är naturligtvis också ofta engagerade i, och initierar pressfrågor. E-post: press@lnu.se

12 Skicka pressmeddelande i Meltwater Gå till Meltwater.com logga in i nNews Användarnamn: press@lnu.se Lösen: xxxxx Klicka på flik ”Presskontakter” Välj Distribution och sedan Ny Distribution

13 Pressmeddelande utformning Välj Pressmeddelande mall Linnéuniversitetet Skriv Pressmeddelande alt Pressinbjudan Dagens datum enligt: 14 april 2016 Ta pressmeddelande från orginalfil (typ word) och radera formatering i word Klipp in texten inklusive rubrik i textfältet. Rubrik strl 24 i Välj textstorlek 14, ingress ska vara fet. Det går att förhandsgranska pressmeddelandet men formatet blir ofta lite tokigt.

14 Sändlistor / presslistor I Meltwater kan vi skapa nya sändlistor och redigera befintliga. Nyhetsvärdet avgör spridningsgrad. Kalmar / Kronoberg Facktidningar Riksmedia Internt Vi använder även Meltwater för nyhetstips men tänk på att vara noggrann att skriva att det är ett nyhetstips. För all information vi skickar pm, pressinbjudan och tips ange en kontaktperson.

15 Alla våra kanaler Lnu.se Medarbetare Expertsvar Facebook Twitter Partners och berörda

16 Omvärldsbevakning genom Meltwater Omvärldsbevakningen i Meltwater ligger under agenter Det går också bra att söka artiklar i Meltwater. Sedan kan man kolla om det finns journalister som regelbundet skriver inom ett visst område och utnyttja detta strategiskt.

17


Ladda ner ppt "Vad gör vi med nyheter? 2015-12-17. Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,"

Liknande presentationer


Google-annonser