Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGerd Johansson
1
Bergs Tingslags Elektriska AB, Elektra Nät AB, Gävle Energi AB, Hamra Besparingsskog, Hofors Elverk AB, Härjeåns Nät AB, Härnösand Elnät AB, Jämtkraft Elnät AB, Ljusdal Elnät AB, Sandviken Energi Elnät AB, Sundsvall Elnät AB, Söderhamn Elnät AB, Åkab Nät & Skog, Årsunda Kraft & Belysningsförening, Österfärnebo EL Ek Förening, Övik Energi Nät AB a Felanmälansportalen Ett ICT-projekt inom Elinorr Framtaget som rekommenderat utvecklingsprojekt av ICT-gruppen våren 2014 En förutsättning för att Elinorr skall kunna vara pilot för standardiserade ärendeflöden som Elforsk delfinansierar.
2
Bergs Tingslags Elektriska AB, Elektra Nät AB, Gävle Energi AB, Hamra Besparingsskog, Hofors Elverk AB, Härjeåns Nät AB, Härnösand Elnät AB, Jämtkraft Elnät AB, Ljusdal Elnät AB, Sandviken Energi Elnät AB, Sundsvall Elnät AB, Söderhamn Elnät AB, Åkab Nät & Skog, Årsunda Kraft & Belysningsförening, Österfärnebo EL Ek Förening, Övik Energi Nät AB a Elinorr-bolagen är olika i storlek, bemanning och systemval Gemensamt är viljan att samarbeta för att hålla hög tillgänglighet på nätleveransen Några bolag har egen dygnet- runt bemannad driftcentral Några har egna ärendesystem för felanmälan Många använder inget system idag för felanmälan Målet med föreslaget utvecklingsprogram är att skapa nytta för alla Elinorr-bolagen trots olikheterna. Pilarna är aktiva länkar till hemsidor
3
Bergs Tingslags Elektriska AB, Elektra Nät AB, Gävle Energi AB, Hamra Besparingsskog, Hofors Elverk AB, Härjeåns Nät AB, Härnösand Elnät AB, Jämtkraft Elnät AB, Ljusdal Elnät AB, Sandviken Energi Elnät AB, Sundsvall Elnät AB, Söderhamn Elnät AB, Åkab Nät & Skog, Årsunda Kraft & Belysningsförening, Österfärnebo EL Ek Förening, Övik Energi Nät AB a DC24 Dygnet runt bemannad driftcentral Med möjlighet att på beredskapstid registrera ärenden för fler Elinorr-bolag än sitt eget bolag DC24 Ny gemensam lösning för felanmälansregistrering, utvecklas som en moln- tjänst Felanmälans- portal Lokala ärendehanteringssystem
4
Bergs Tingslags Elektriska AB, Elektra Nät AB, Gävle Energi AB, Hamra Besparingsskog, Hofors Elverk AB, Härjeåns Nät AB, Härnösand Elnät AB, Jämtkraft Elnät AB, Ljusdal Elnät AB, Sandviken Energi Elnät AB, Sundsvall Elnät AB, Söderhamn Elnät AB, Åkab Nät & Skog, Årsunda Kraft & Belysningsförening, Österfärnebo EL Ek Förening, Övik Energi Nät AB a DC24 Felanmälans- portal Rapporteringen lagras i felanmälanportalen, där ärendet kan uppdateras. DC24 Vakthavande registrerar ärendet i felanmälansportalen och tilldelar ärendet till jourhavande montör i lokalt bolag, och ringer montören I stället för att kunden ringer SOS- alarm så ringer kunden ett journummer på bemannad DC Jourhavande montör får direkt upp ärendet i mobil-appen innan han åker ut. Rapportering kan sedan ske på ärendet i appen när felavhjälpning är utförd Kunden får strömlöst mitt i natten Ärendet kan skickas och återföras till lokalt system via ”Standardgränssnitt”
5
Bergs Tingslags Elektriska AB, Elektra Nät AB, Gävle Energi AB, Hamra Besparingsskog, Hofors Elverk AB, Härjeåns Nät AB, Härnösand Elnät AB, Jämtkraft Elnät AB, Ljusdal Elnät AB, Sandviken Energi Elnät AB, Sundsvall Elnät AB, Söderhamn Elnät AB, Åkab Nät & Skog, Årsunda Kraft & Belysningsförening, Österfärnebo EL Ek Förening, Övik Energi Nät AB a Elforsk-finansierat pilotprojekt Syftar till att testa framtaget standardgränssnitt för ärendehantering inom processen ”Akut avhjälpande underhåll” För att detta skall vara möjligt krävs informationsflöde mellan två system. I vårt fall gäller det mellan felanmälansportalen och lokalt ärendehanteringssystem, kanske hos Jämtkraft eller Gävle Energi Beroende på hur arbetsgången är vid DC24 är kan piloten testa: –Då ärendet FÖRST registreras i lokalt ärendehanteringssystem och direkt överförs till felanmälansportalen för vidare hantering och avrapportering där. –Och/eller att genomfört och rapporterat ärende i felanmälansportalen återförs till lokalt ärendehanteringssystem för ytterligare förädling och exv kundfakturering (vid fel i kundens anläggning). Elforsk har en ”värdecheck” på 250 kkr utställd på Gridbiz som då kommer ta fram sk. API-er till felanmälanslösningen och genomföra integrationstester.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.