Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEmilia Vikström
1
Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet Pulsträning
2
Omedelbara effekter
3
Långsiktiga effekter BDNF Brain-derived neurotrophic factor Signalprotein Ökar tillväxt av både synapser samt hjärnceller Påverkar kognitiva förmågor såsom minne och inlärning
4
LÅNGSIKTIGA EFFEKTER Akademiska Ökad läsförståelse Bättre språkinlärning Förbättrade matematikresultat Psyko- sociala Motivation Stressreducering Vi-känsla Känsla av att man mår bättre av detta Ökad närvaro Fysiska Mer elastisk hjärna Fler hjärnceller Snabbare kopplingar i hjärnan (synapser) Hälsa Uthållighet Styrka Smidighet
5
HUR NÅR VI DIT? 3 pulspass i veckan (utöver idrotten) där eleverna är i ”zonen” (65% – och uppåt av maxpuls) i minst 20 minuter. Många inslag av koordinationsträning Tid för ombyte och förflyttning – undvik stress. Frukt direkt efter aktiviteten (rekommendation) Brainbreaks för att ”friska upp” hjärnverksamheten under dagen
6
FRAMGÅNGSFAKTORER Rektor måste ”äga” processen Pulsutrustning Realtidsvisning av varje elevs puls Kollegiet ska vara med. Positiva föräldrar Hög prioritet i schemaläggning. Regelbunden feedback till elever. Synliggjord utveckling på individnivå. Frekvent elevkontakt. Pulspass innan viktiga teoretiska prov, ex. NP
7
Hjärnans ”öppna fönster” OMEDELBARA EFFEKTER JÄMFÖRGRUPP GAV 50% AV GRUPPEN UPP EFTER 15 MINUTER 100% I PULSGRUPPEN LYCKADES PÅ 13 MINUTER.
8
B RAIN B REAK
9
VAMMARSKOLAN, VALDEMARSVIK Svenska: Stanine snitt 4,5 gick upp till 6,5. Engelska: Från fem F i åk6 till ett F. Matematik: Vissa förbättringar men fortfarande fem elever på F. EN TERMINS RESULTAT TRE TERMINERS RESULTAT Svenska: Alla klarar sig. Engelska: Alla klarar sig. Matematik: Alla klarar sig. Svenska: Alla klarar sig. Engelska: Alla klarar sig. Matematik: Alla klarar sig. OCH!!! Samtliga elever fick betyg i alla ämnen utom ett F i Tk. AVSLUTAT ÅR NIO
10
MER INFORMATION www.johnratey.com Se Braingains Ratey J (MD) (2008) SPARK – The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain Little, Brown and Company, Hachette Book Group USA, New York, USA. Torkel Klingberg – Karolinska institutet OCH Den lärande hjärnan Hjärnbyggarna HB – Facebooksida där vi kontinuerligt uppdaterar med exempel www.learningreadinesspe.com Naperville Centre Highs hemsida www.forskning.se Hjärnan och lärande ”Går det att stimulera hjärnan till bättre skolprestationer ?” 2011-12 http://www.svtplay.se/klipp/2739995/pulstraning-gav- skolresultaten-ett-lyft
11
Pulsträning Ökad inlärning genom daglig pulshöjande fysisk aktivitet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.