Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”"— Presentationens avskrift:

1 Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”

2 Du vill inte bli ”blåst” Förståelse för konsumtionssamhällets uppbyggnad så att du förstår vilka mekanismer som ligger bakom. Koll på din ekonomi (budget, kassabok) Känna till dina rättigheter men också dina skyldigheter. (lagar och regler) Kunna göra kloka val= Vad är det? H E M Hållbar utveckling för din och allas framtid. Vad är viktigt att tänka på för att göra ett klokt val? (bil, mat, elbolag, försäkringar…..)

3 Är det lättare eller svårare att shoppa idag jfr. med för 100 år sedan? Vad är skillnaderna?

4 Butik 1920

5 Shoppingcenter

6 Lockrop!

7 Marknadsföring Alla de åtgärder som säljaren tar till för att sälja en vara eller en tjänst. Exempel på reklam, varans utseende, förpackning, pris, lukt, varans placering.. (75 miljarder i Sverige/år )

8 Där du lägger dina pengar, Det tjänar någon annan på!

9 Jämförelse 1920 Oftast samma butik Öga mot öga Alla kände alla 2012 Nya inköpssätt Shoppingcenter Internethandel Mängden olika varor Komplicerade tekniska prylar Det är stor risk att vi helt enkelt blir lurade.

10 Konsumentskydd Det här fungerar inte!

11 Konsumentskyddet består av: 1.Konsumentinformation av olika slag (opartisk) 2.Konsumentlagar

12 Konsumentens rättigheter och skyldigheter Vilken är den största skillnaden för dig som konsument ?

13 Konsumentverket och Konsument Europa  Myndigheter som drivs av skattepengar och ser till att lagarna efterlevs.  Utbildar kommunens konsumentvägledare  Bedriver konsumentinformation

14 Ord och begrepp att förstå och kunna förklara

15 Avtal = Överenskommelse Muntligt avtal = samma sak men svårare att bevisa. Kvitto= Bevis på att du har köpt något. Reklamera = Klaga på Reklamationstid = Den tid du har på dig att klaga.

16 Bytesrätt= Lämna tillbaka det man köpt och få byta till något annat som kostar lika mycket. (kvitto) Det är frivilligt konsumentskydd /service av butiken.(ingen lag) Befintligt skick= Ett uttryck som används vid köp av begagnade varor. Det betyder att säljaren inte lämnar några garantier om varans skick och kvalitet. ARN= Allmänna ReklamationsNämnden = ARN kan i tvist bestämma vem som har rätt om man inte kommer överens med säljaren. (Svarta listan, Plus)

17 Garanti= Ett löfte från säljaren att laga en vara som man köpt eller att erbjuda en ny vara om det man köpt gått sönder inom en viss tid. (Garantitiden) ”6-månaders regeln” Bevisbörda=

18 Frivilligt konsumentskydd Står inte i lagen.

19 Konsumentverkets sida http://www.konsumentverket.se/ skola åk.7-9 Hjälp och stöd för olika åldrar.


Ladda ner ppt "Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”"

Liknande presentationer


Google-annonser