Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngegerd Åkesson
1
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren HANDELNS HISTORIA OCH FRAMTID
2
När du har lyssnat på det här föredraget bör du ha fått kunskaper om: hur handeln har växt fram några viktiga händelser och platser som haft historisk betydelse för handeln hur Sverige har gått från självhushållning till informationssamhälle framtida trender
3
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren HANDEL Handel är en övergripande benämning för verksamheter som omsätter varor, tjänster och kapital mellan människor, länder och regioner. Vanligtvis bygger handel på ett avtal mellan köpare och säljare. Handel bygger på efterfrågan och tillgång på en vara eller tjänst och sammanför säljare och köpare.
4
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren Handeln innan 1900 talet Självhushåll Byteshandel Skråväsendet Näringsfrihet Industriella revolutionen
5
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren VIKTIGA EPOKER Vikingatiden Hansan Ostindiska kompaniet Triangelhandeln Kolonierna
6
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren KRIGSÅREN De båda världskrigen, 1914 – 1918 1939 – 1945 innebar att gränserna stängdes. Det rådde brist på många varor. Ransonering Återanvändning
7
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren 50-talet Framtidstro Stor efterfrågan Nya varor Plast Snabbköp Charterresor Ungdomskultur Tv EU bildas Engångsförpackningar Konsumentupplysning
8
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren 60-talet Högkonjunktur Slit och släng Syntet Varudeklaration Varuhus Stormarknader utanför städerna
9
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren 70-talet Oljekris – lågkonjunktur Vänstervindar Gröna vågen Varuhusens storhetsperiod Hemelektronik - fickprodukter Stormarknader - stora matvarubutiker Butiksnedläggningar på landsbygden
10
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren 80-talet Överhettning av ekonomin Datorteknik Fackhandelns specialistkunskaper efterfrågas Varuhus lägger ner – byggs om till gallerior Fler stormarknader och lågprisbutiker Video, mikro, bärbara telefoner
11
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren 90-talet Sammanbrott för öststatsekonomierna Lågkonjunktur och hög arbetslöshet Sverige går med i EU Näthandeln kommer igång Återvinning Kvalitetssäkring Färre varuhus Shopping – nöje
12
Bransch- och produktkunskap Karin Hultgren 2000-talet Internationalisering – mat, trender, varumärken Datorer, mobiler, E-handeln ökar – kraschen! Många kedjor inom handeln
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.