Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sweden&Norway 2016 1 Euro 2016 i Sverige & Norge Presskonferens 29 september.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sweden&Norway 2016 1 Euro 2016 i Sverige & Norge Presskonferens 29 september."— Presentationens avskrift:

1 Sweden&Norway 2016 1 Euro 2016 i Sverige & Norge Presskonferens 29 september

2 Sweden&Norway 2016 2 EM-ANSÖKAN  15 februari 2010 ska ansökan om att få arrangera EURO 2016 vara inlämnad till UEFA... ...det är 20 veckor dit... ...och 34 veckor tills UEFA utser värd för EURO 2016, världens tredje största idrottsevenemang

3 Sweden&Norway 2016 3 EM-ANSÖKAN  Norges Fotballforbund överlämnade till norska regeringen en ansökan om statstillskott för arenauppgraderingar den 2 september  SvFF och företrädare för Stockholm, Solna, Göteborg, Malmö och Helsingborg träffade den svenska regeringen den 8 september  Dialog om samarbete  Gemensamma poänger: - Bra samhällsekonomisk affär - Mycket mer än ett idrottsevenemang - Måste investera för att göra vinster

4 Sweden&Norway 2016 4 6 ÅR LÅNG REKLAMKAMPANJ  Vid sidan av alla positiva samhällseffekter som själva genomförandet av EURO 2016 har, så finns det naturligtvis massor av positiva effekter även före och efter evenemanget: - 6 års gratis global reklamkampanj för Sverige och Norge från beslut till mästerskap - Sysselsättning - Kompetensutveckling - Stolthet och identitet - Mängder av affärsmöjligheter för lokala företagare – och för hela näringslivet - Turism

5 Sweden&Norway 2016 5 STÖRSTA EVENEMANGET I NORDEN NÅGONSIN  EURO 2016 skulle bli det största idrottsevenemanget i Norden någonsin  Siffror från EURO 2008: 1.050.000 biljetter såldes, 4,2 miljoner besökare räknades in i Fan Zones, 8.000 mediarepresentanter ackrediterades och 4,8 miljarder TV-tittare i 231 territorier såg matcherna  Det är ingen tillfällighet att de stora europeiska nationerna konkurrerar om att få arrangera EM!  EURO 2016 blir dessutom 65% större  EURO 2016 i Sverige-Norge innebär 55% av evenemanget i Sverige, 45 % i Norge

6 Sweden&Norway 2016 6 EURO 2016 – ANGELÄGENHET FÖR HELA LANDET  EURO 2016 är inte bara intressant för 5 orter i Sverige och 4 i Norge – de deltagande ländernas totalt 24 base camps kan spridas runt om i båda våra länder  SvFF har inbjudits att diskutera basläger med många kommuner i regioner som även ligger utanför matchorterna, i t.ex. Norrbotten, Jämtland/Härjedalen, Dalarna, Blekinge och Skåne  Träff med Åre Kommuns presidium – EURO 2016 skulle driva på fotbolls- och anläggningsutvecklingen i kommunen  "Vi skulle gärna se en EURO 2016-base camp i Åre. Det skulle var ett spännande tillskott i Åres åretrunt-satsning och vi kan erbjuda goda kommunikationer, många bra hotell och ett varierat aktivitetsutbud.” Eva Hellstrand, kommunstyrelsens ordförande i Åre kommun

7 Sweden&Norway 2016 7 EURO 2016 – ANGELÄGENHET FÖR HELA LANDET EN HÄLSNING FRÅN NORRBOTTEN  "Det känns härligt att Sverige kan komma att stå som arrangör för fotbolls-EM 2016. Det vore enormt stort för den svenska fotbollen och inte minst för vår region om vi får möjlighet att bli ett så kallat Base Camp. Här finns ett stort fotbollsintresse och att på hemmaplan få se sina stora idoler från Europa skulle vara fantastiskt för både ungdomar och andra fotbollsintresserade.”  "Fotbolls-EM är också mycket intressant ur ett besöksperspektiv. Vår region slår nya besöksrekord varje sommar med framförallt nordiska gäster. Även många internationella besökare hittar hit varje år och vi skulle med glädje ta emot ännu fler i samband med att vi skulle få stå som värd för ett Base Camp. Vi är redo och hälsar alla välkomna till Swedish Lapland!” Helen Wiklund-Wårell Hans Hansson Leif Nordström Fritidschef Luleå Fritidschef Piteå Fritidschef Boden

8 Sweden&Norway 2016 8 SAMHÄLLSEKONOMISKA EFFEKTER  Ossian Stiernstrand  Chef för Forskning och Utveckling på Göteborg&Co  Doktor i ekonomi  Bland annat ansvarig för samhällsekonomiska utvärderingen av VM i friidrott 1995 och EM i friidrott 2006

9 Sweden&Norway 2016 9 EURO 2016 SVERIGE-NORGE Ekonomisk Analys 6 perspektiv:  Samhällsekonomiska effekter  Nationalekonomiska effekter  Regionalekonomiska effekter  Skattefinansiella effekter  Branschekonomiska effekter  Företagsekonomiska effekter

10 Sweden&Norway 2016 10 EURO 2016 SVERIGE-NORGE Ekonomisk Analys NORGE 2016 (estimering)  OMSÄTTNING UTLÄNDSKA TURISTER  Låg4.080 miljarder NKR  Medel6.120 miljarder NKR  Hög8.160 miljarder NKR  Trolig7.000 miljarder NKR ”Netto-Skatteeffekt” = + 4 miljarder NKR

11 Sweden&Norway 2016 11 EURO 2016 SVERIGE-NORGE Ekonomisk Analys SVERIGE (estimering)  Hur man än räknar blir effekterna större i Sverige än i Norge  SLUTSATS - Mycket bra samhällsekonomisk affär för Sverige - Det skapas direkt mer än 7.000 helårsjobb bara genom de utländska turisternas konsumtion (direkt, indirekt och inducerat minst 12.000 helårsjobb) - ”Låg alternativkostnad”


Ladda ner ppt "Sweden&Norway 2016 1 Euro 2016 i Sverige & Norge Presskonferens 29 september."

Liknande presentationer


Google-annonser