Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJohanna Solveig Pettersson
1
Elektronisk affärskommunikation – del 2 Logistikprogrammet
2
Aktuella begrepp som även berör logistiken e-handel B2B Integration Visibilitet Transparens Molntjänster Digital transformering; jobba digitalt – papperslöst– baserat på nya affärsmodeller, smartare processer och mha big data Appar
3
e-Affärer inom inköp
4
Strategiska inköp Samarbete runt utveckling och kvalitet Delad information Hela kedjan av betydelse Indirekt material och tjänster Hitta bästa pris Förenklade inköpsrutiner Intern samordning Lätt att byta leverantör Olika inköp - olika lösningar
5
Användningsområden för inköp Upphandlingsprocessen (pre award) – komma fram till avtal o Hitta och utvärdera nya leverantörer o Stöd för processen från annonsering och förfrågan fram till avtal o Finns tjänster för e-upphandling samt marknadsplatser Inköpsprocessen (post award) o löpande hantering, order to payment (OTP) o Löpande inköp via e-handel o EDI eller annan metod för B2B-handel
6
Tillämpningar på nätet för att dela och utbyta information Webb- tillämpning Affärskommunikation Säljare Köpare Portaler Publika – privata Breda – specialiserade Företagslösningar Webbshoppar Intranät, Extranät Marknadsplatser Vertikala eller ”öppna” Köpar- eller säljardrivna Geografiska Molntjänster Inköp, ekonomi, logistik, m.m. Portal Molntjänst
7
Effekter med portaler Tvingas arbeta i många kundportaler Jobbar i två system dubbelarbete Kan bli bra i vissa fall, t.ex. mellan stora kunder och små leverantörer. Gäller att få acceptans! Undersök möjlighet till integration Effektivare när det är många kunder och många leverantörer i portalen
8
Kataloghantering, exempel
9
Marknadsplats; gemensamt system med många köpare och många leverantörer Handel många till många Upphandlings- processen, RFI, RFP, etc Auktioner/omvända auktioner Leverantörsregister Stort på kontinenten, marginellt i Sverige
10
B2B-Marknadsplatser + Många köpare/säljare på samma ställe + Stöd för flera processer - För många marknadsplatser - Svårt förändra beteenden - Kostnader - Inte slagit igenom ordentligt i Sverige
11
Nätauktioner Anbudsförfrågan Bud Order
12
Nätauktioner B2B Reverse auctions eller OLQ, Online Quoting Business Process Ett webbaserat verktyg för realtidsupphandling med leverantörsbasen Många och geografiskt spridda leverantörer kan delta i anbudsprocessen samtidigt Ickekritiska varor/tjänster Passar både små och stora volymer
13
Principer omvänd auktion Köparen skapar auktion Auktionstid, förlängning Välja auktionstyp Utgångsbud (anbud, statistik etc) Bjuda in leverantörer Dölja bud? Budsteg, valuta, enhet etc
14
Grunder i logistik och e-Affärer
15
Lite övergripande Globalisering, kostnadspress och miljöhänsyn driver på utvecklingen Lagerkostnader ökar igen hos många Outsourcing fortfarande högst aktuellt, men viktigare kunna visa på nytta Informationslogistik, integration av tjänster Mycket stora skillnader i branschen Svenska transportföretag långt framme inom IT- logistik, men talar inte om det för kunderna Många branscher fortfarande logistik-omogna
16
SCM Logistik MA Logistik e-Logistik Supply Chain Management Virtual Chain Management Strategic Chain Management e-Collaboration Alla dessa begrepp...
17
Milstolpar Logistik & IT Första standarden för e-fraktdokument (SWECOM); 1979 Fösta T/A-systemen (BOL och Pilot); 1982 Internationell EDI-standard för transport; 1991 Spåra på Internet; 1996 Pharos med standardsystem och stöd för små kunder; 1997 STE (transportetikett); 1998 och STILL 2009 Mobilkommunikation; Mobitex, GSM, GPRS, 3G, 4G…..
18
Logistikrelation Kommersiell relation 18 Speditör Leveransmottagare Leverans Sändning Godsavsändare Godsmottagare Transportinstruktion VaruleverantörKundOrder Logistiksäljare Logistikköpare Transportföretag Transport management, relationer och begrepp Kollin TPL Logistikcenter
19
Drivkrafter vid transporter Transportköpare Senare hämtning Slippa avgifter Rationellare process, tidsbesparing Uppföljning, avvikelser, underlag för statistik och leta flaskhalsar Snabbare kundfaktura Mindre sökande efter ”saknat” kolli Transportföretaget Kan planera Snabbare och säkrare flöde, sparar arbetstid och ledtid Färre fel ger färre felleveranser och strul
20
Transportmeddelanden - Pharos Avvikelserapport Statusfråga Statusrapport Leveransbesked Avvikelserapport Statusfråga Statusrapport Ankomstavisering Bokning Bokningsbekräftelse Transportinstruktion Debiteringsbesked Faktura Debiteringsbesked Faktura Gods- avsän- dare Trans- portör Gods- mot- tagare Bokning Bokningsbekräftelse Transportinstruktion Före Under Efter Gods- avsän- dare Trans- portör Gods- mot- tagare
21
Aktuella trender och frågeställningar Komplexare logistikupplägg och transportkedja, t.ex. fler aktörer Nya krav från kunder och främst mottagare Ökad intermodalitet Ökade krav på miljö inkl rapportering av miljödata Ökade krav på trafiksäkerhet, t.ex. farligt gods Snabb utveckling i ökade möjligheter att inkludera fordon och gods i informationsflödet
22
Aktörer, ansvar och flöden
23
Samordnade transporter, exempel från Nacka kommun Varumottagare Leverantörer Distributions- center Kan lika gärna vara andra områden, t.ex. bygglogistikcenter (BLC
24
Effekter Nacka kommun Minst 75% minskade utsläpp Högre trafiksäkerhet Lägre kostnader Enklare godsmottagning Leverans en gång per vecka, inte varje dag Svårt för leverantörerna att ställa om (i alla fall mentalt)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.