Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avElias Ingemar Sundberg
1
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103 svarande/7992 mottagare)
2
Innehåll Om undersökningen Resultat NöjdMedarbetarIndex (NMI) Engagemang Ledarindex Attraktivitet Index per frågeområde Resultat per fråga Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport2 Korrelationsanalys
3
Om undersökningen Undersökningen har genomförts av samtliga verksamheter inom AcadeMedia. Metoden som använts har varit webblänk via mail. Totalt genomfördes tre påminnelser till de som inte svarat. Undersökningen genomfördes 18 januari - 7 februari år 2016. Undersökningen genomfördes av Markör Marknad & Kommunikation AB (Peter Linsér 070-697 85 05). Ändringar i frågor Frågorna i området Organisatorisk effektivitet har omformulerats, vid jämförelser med tidigare år bör detta tas hänsyn till. Tidigare års indexvärden för områdena ”Organisatorisk effektivitet”, ”Påverkansmöjligheter” och ”Hälsa och välbefinnande” har räknats om och baseras nu på de frågor som ingår i årets undersökning. Ett nytt frågeområde har lagts till som behandlar hur uppföljningen av tidigare års medarbetarundersökning används, ingen indexberäkning görs för detta frågeområde. Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport3
4
Resultat övergripande index NMI, Ledarindex, Engagemang och Attraktivitet 4Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport
5
Förklaring av index Alla index har beräknats som ett medelvärde av samtliga svar (1-10) för de frågor som ingår inom respektive område och medelvärdet har sedan indexerats 0-100. Index för respektive frågeområde baseras på samtliga frågor inom respektive område om inget annat anges. Som exempel baseras NöjdMedarbetarIndex (NMI) på tre frågorna nedan som besvarats på en 10-gradig skala: Om du tänker på din arbetsplats i sin helhet. Hur nöjd är du med den? Skala: Inte alls nöjd – I högsta grad nöjd Är din arbetsplats lika bra som du hoppades att den skulle vara? Skala: Inte alls så bra som jag hoppades – Bättre än jag hoppades Tänk dig en perfekt arbetsplats. Hur nära en sådan arbetsplats är din arbetsplats? Skala: Mycket långt ifrån – Mycket nära Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport5
6
Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport6 NöjdMedarbetarIndex (NMI) Ledning (Ledarindex) EngagemangAttraktivitet
7
Resultat övergripande index per enhet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport7
8
Index per frågeområde Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport8
9
NöjdMedarbetarIndex (NMI) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport9
10
Ledning (Ledarindex) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport10
11
Engagemang Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport11
12
Attraktivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport12
13
Organisatorisk effektivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport13
14
Påverkansmöjligheter Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport14
15
Mångfald och likabehandling Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport15
16
Medarbetarsamtal Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport16
17
Lönesättning och villkor Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport17
18
Krav i arbetet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport18
19
Hälsa och välbefinnande Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport19
20
Fysisk arbetsmiljö Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport20
21
Arbetsrelaterad ohälsa Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport21
22
Resultat per fråga Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport22
23
Förklaring av diagram Alla frågor har besvarats på en 10-gradig skala (1 = Instämmer inte alls, 10 = Instämmer helt). Det har också funnits möjlighet för respondenten att svara ”Vet ej”. Resultat beräknas som andelen nöjda, dvs. andelen (%) som angett alternativen 7-10 på en 10-gradig skala. Resultat beräknas exklusive ”vet ej-svar” vilket innebär att summan av betygen 1-4, 5-6 och 7-10 uppgår till 100% (obs, avrundningar kan förekomma). Medelvärdet per fråga beräknas som ett medelvärde av samtliga svar som avgivits på den aktuella frågan (exklusive ”Vet ej”, som redovisas separat). OBS! Inga resultat redovisas för grupper om mindre än fem personer. Resultat redovisas inte heller för frågor som mindre än fem personer besvarat (ex. följdfrågor och frågor som enbart ställs till vissa personalkategorier) om inget annat anges. Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport23
24
NöjdMedarbetarIndex (NMI) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport24
25
Ledning (Ledarindex) Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport25
26
Engagemang Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport26
27
Attraktivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport27
28
Organisatorisk effektivitet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport28
29
Påverkansmöjligheter Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport29
30
Mångfald och likabehandling Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport30
31
Medarbetarsamtal Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport31
32
Lönesättning och villkor Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport32
33
Krav i arbetet Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport33
34
Hälsa och välbefinnande Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport34
35
Fysisk arbetsmiljö Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport35
36
Arbetsrelaterad ohälsa Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport36
37
Hot och våld Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport37 Resultaten redovisas enbart om minst 50 medarbetare har besvarat frågan
38
Nedvärderande beteenden Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport38 Resultaten redovisas enbart om minst 50 medarbetare har besvarat frågan
39
Stöd vid hot, våld och nedvärderande beteenden Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport39
40
Uppföljning av medarbetarundersökningen Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport40 Resultaten redovisas enbart om minst 5 medarbetare/chefer har besvarat frågan
41
Frågor för jämförelse mot kundundersökning Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport41
42
Frågor för jämförelse mot kundundersökning Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport42
43
Korrelationsanalys På nästa sida redovisas en tabell över de frågor som starkast samvarierar (korrelerar) med medarbetarnas vilja att rekommendera sin arbetsplats till andra (”Jag kan rekommendera min arbetsplats till andra”) Korrelationer över 0,4 betraktas som starka. Ju högre korrelation desto starkare samvariation Tabellen visar även andelen medarbetare som besvarat respektive påstående med betyget 7-10 på den 10-gradiga skalan Korrelation är ett begrepp inom statistik som anger styrkan av ett samband mellan två variabler. Korrelationen uttrycks som ett värde mellan 1 och -1, där 0 anger inget samband, 1 anger maximalt positivt samband och -1 anger maximalt negativt samband. För att ta ett exempel, säg att vi vill uttrycka sambandet mellan rikedom och lycka, och att vi har lyckats mäta dessa företeelser i en numerisk skala. En stark positiv korrelation, till exempel 0,9, betyder då att ju rikare man är, desto lyckligare är man. En stark negativ korrelation, som -0,9, betyder i stället att ju rikare man är, desto mindre lycklig är man. En korrelation på eller nära 0 betyder att det inte finns något linjärt samband mellan de två variablerna. En korrelation säger ingenting om orsakssamband, eller kausalitet. I det ovan nämnda exemplet säger en stark positiv korrelation alltså inte att man är lycklig på grund av att man är rik. Det kan lika gärna vara så att man är rik på grund av att man är lycklig, eller att en tredje variabel (till exempel social bakgrund) orsakar både lycka och rikedom. Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport43
44
Korrelationsanalys för medarbetarnas vilja att rekommendera Februari 2016Medarbetare 2016 Verksamhetsrapport44
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.