Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSten Samuelsson
1
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM
2
Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt och utvecklande sätt att lära sig mer inom naturorienterande ämnen, matematik och teknik. Hittills har 200 000 barn deltagit i våra aktiviteter och fått inspiration och kunskaper, antingen via undervisning i Newton-rum eller genom att delta i FIRST® LEGO® League. Vi är glada att se vårt nätverk växa sig allt större i Sverige, Skandinavien och resten av världen. - Aliquid est possibile - Vem står bakom FLL i Skandinavien? Det är stiftelsen FIRST Scandinavia som står bakom FIRST LEGO League i Skandinavien
3
c FIRST Scandinavia c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin
4
Varför FLL? Det här ger erfarenhet med en arbetsmetod som används i vidareutbildning och i arbetslivet! 12 3 Vi på FLL vill bidra så att skolan kan motivera barnen att tycka om vetenskap, teknik och design Goda erfarenheter av teknik och arbete i projekt 4 En undervisningsform som passar bra för anpassat lärande Ökar intresset för vetenskap och teknik Ökar intresset för studier inom vetenskap
5
Vem kan delta? SKOLA – KLASS – FRITIDSKLUBB – KOMPISAR Alla mellan 10 och 16 år!
6
Vem kan delta? Vi vill att FLL ska vara förankrat i skolan. Alla delar i projektet utgår ifrån kunskapsmålen i svenska, norska och danska skolor. Projektet är tvärvetenskapligt med betoning på naturorienterande ämnen, svenska och matematik. 1 2 3 Det behövs inga förkunskaper för att delta, men lagen kan med fördel bestå av tjejer och killar med olika egenskaper och intressen. 4 Vi vill att FLL-deltagarna ska se att bästa resultat uppnås när man bygger vidare på varandras kunskap. Laget ska ha minst en vuxen handledare och vi rekommenderar 10 personer i laget. Åldersgränsen är 10–16 år.
7
Vem kan delta? Här uppskattas alla!!! Teknikern Programmeraren Forskaren Utredaren Underhållaren Konstnären Teoretikern Projektledaren För att få ett bra resultat i FLL krävs att alla olika typer av människor, med olika kvaliteter, samarbetar!
8
FIRST® LEGO® League i Skandinavia 2000. Pilot i Bodø- 13 lag 2001. 8 byer- 152 lag 2002. 16 byer - 253 lag 2003. 16 byer- 320 lag 2004. 21 byer - 385 lag 2005. 26 byer- 400 lag 2006. 31 byer-550 lag 2007. 34 byer - 669 lag 2008. 35 byer - 671 lag 2009. 39 byer - 620 lag 2010. 38 byer - 694 lag 2011. 40 byer - 715 lag 2012. 44 byer - 750 lag 2013. 45 byer - 845 lag 2014. 46 byer - 852 lag 2015. 47 byer - 903 lag 2016. 50 byer? - 1000 lag?
9
Viktiga datum 1 februari Första anmälningsdag 10 september Uppdrag 2016 offentliggörs kl. 13.00 1 oktoberSista anmälningsdag Vecka 37/38Lokala lagledarmöten Vecka 44/55Domarmöte 5/12 novemberRegionala turneringar 3 desemberSkandinavisk final i Bodø, Norge
10
FLL:s kärnvärden Vi jobbar tillsammans som ett lag. Vi jobbar tillsammans för att hitta lösningar, med vägledning från våra handledare. Det vi lär oss och upplever och våra erfarenheter är viktigare än att vinna. Vi delar våra erfarenheter med andra. Vi är goda konkurrenter. Vi är vänliga och professionella i allt vi gör. Vi har roligt!
11
FLL i skalen
12
Arbetsfördelning Ett förslag är att låta eleverna "söka" jobben o Teknikdelen med konstruktion av robot och programmering o Bygga utmaningssats o Forskningsdel o Profilering och marknadsföring o Foto o Projektinlämning
13
Samarbete mellan skola och hem Föräldrarnas roll: o Kunskap inom fackområden och vetenskap o Ansvar för några av grupperna o Arrangera egna FLL-kvällar, miljöarrangemang o Hjälpa till att hålla tidsschema på turneringsdagen o Supporter o Sponsorer?
14
Samarbete mellan skola och hem En resurs för lagen kan vara att ta kontakt med lokala organisationer och skaffa samarbetspartners som kan bidra med kunskap, ekonomiskt eller på andra sätt. Domarna i FLL kommer från näringslivet och utbildningsinstitutioner.
15
Årets uppdrag
16
Projektets uppdelning Marknadsföring och samarbete Teknik
17
Forskning Göra bakgrundsstudier om årets tema Definiera ett problem Finna en innovativ lösning Förbereda en presentation Projektinlämning
18
Teknik Rigga robotbanan (”challengeset”) Utveckla och bygga en robot Programmera roboten Välja strategi för robotbanan Förbered en teknisk presentation Projektinlämning
19
Marknadsföring & Samarbete Marknadsföra projektet Planera och utforma en monter Förbereda en marknadsföringspresentation Projektinlämning
20
Turneringsdagen Presentation av forskning og marknadsuppgiften för domarna
21
Turneringsdagen Tävla med sina robotar på robotbanor
22
Turneringsdagen Teknikpresentation för domarna
23
Turneringsdagen Samarbete i monter
24
FLL Jr. Några turneringar har också med FLL Jr. lag Dessa deltagare är mellan 6 och 9 år och har arbetat med samma tema som FLL lagen
25
FLL Jr. Några turneringar har också med Jr. FLL lag Dessa deltagare är mellan 6 och 9 år och har arbetat med samma tema som FLL lagen Svinga som en apa, flyg som en fladdermus eller hoppa som en groda till FIRST® LEGO® League Jr. Creature Craze-säsongen. Vi välkomnar alla djur, oavsett om de bor i djurparken, på en gård eller hemma. Under 2016 får över 40 000 FLL Jr.-lag bekanta sig med det fantastiska djurriket. Vad kan vi lära oss om våra vänner med päls, fjädrar och fenor?
26
Skandinavisk final Laget som vinner FLL-prisen i varje turneringsstad får delta. Den skandinaviska finalen äger rum 3 veckor efter de regionala turneringarna.
27
Funkar det?
30
Tillgängliga resurser På webbplatsen hjernekraft.org finns massor av resurser och hjälpmedel FILMERGALLERI TILL LÄRARENMARKNADSFÖRING TILL ROBOTEN VERKTYGSLÅDA
31
För mer information: hjernekraft.org FIRST LEGO League Skandinavia #hjernekraft
32
Tack för oss
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.