Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig."— Presentationens avskrift:

1 U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson

2 Om mig

3 Projekt

4 Tre utmaningar

5 Att motivera BFL

6

7

8 SR L BFL

9 Att motivera BFL Information från bedömning ANVÄNDS för att stödja undervisning/lärande.

10 Att motivera BFL

11

12

13 Tre utmaningar

14 Att implementera BFL

15 Formativ bedömning Mål Bedömning Återkoppling Utvärdering Kamratrespons Självbedömning Information som används av… …läraren …klasskamrater…eleven själv Undervisning/ uppgifter

16 Mål Bedömning Återkoppling Utvärdering Kamratrespons Självbedömning Information som används av… …läraren …klasskamrater…eleven själv Undervisning/ uppgifter Lärar-orienterad formativ bedömning

17 Att implementera BFL

18 Poäng: 12 Max. poäng: 23

19 Att implementera BFL ”Pseudo-formativ bedömning” typisk för summativ och prestations-orienterad kontext

20 Att implementera BFL Är det ens möjligt att arbeta med ”riktig BFL” i en summativ och prestations-orienterad kontext?

21 Att implementera BFL

22

23

24

25

26

27

28 Tre utmaningar

29 Återkoppling Återkoppling = 0,73 REVERSE Developmental Effects Typical Teacher Effects ZONE OF DESIRED EFFECTS 0 0,15 0,40 Från Hattie (2009): Visible learning 0,73 Baserat på 23 metastudier (totalt 1287 studier)

30 Återkoppling Svårigheter med återkoppling: 1.All återkoppling är inte lika bra. 2.Det är tidskrävande att ge återkoppling. 3.Många elever använder inte sin återkoppling.

31 Återkoppling Värderande Positiv/negativ Personlig Beskrivande Specificerande/Konstruktiv Uppgiftsrelaterad

32 Återkoppling Form av bedömning AntalEffekt Svag återkoppling310,16 Endast återkoppling480,23 Svag formativ bedömning490,30 Medel formativ bedömning410,33 Stark formativ bedömning160,51

33 Återkoppling

34

35

36

37

38

39

40 Vanliga hinder: 1.Eleverna får återkoppling först när kursen /momentet är avslutad 2.Återkopplingen ligger på fel nivå

41 Återkoppling

42

43 Vanliga hinder: Eleverna ges ingen träning i hur de kan använda den återkoppling de får.

44 Återkoppling Vanliga hinder: 1.Eleverna får oftast bara tillgång till ord – inte exempel. 2.Eleverna ges sällan möjlighet att diskutera sin återkoppling (eller bedömningskriterier).

45 Återkoppling

46

47

48

49


Ladda ner ppt "U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig."

Liknande presentationer


Google-annonser