Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avPeter Fransson
1
SISU Idrottsutbildarna Sköndals IK
2
Innehåll Barns utveckling Att förebygga skador Två vanliga fotbollsskador
3
Barns utveckling Fysisk och motorisk utveckling Tillväxt – längd, skelett, nervsystem, sinnesorgan, muskelstyrka, kondition, rörlighet, koordination, balans mm. Psykisk och Social utveckling Intellektuellt, känslomässigt, självet - gruppen, koncentrationsförmåga, regler och normer.
4
5-6 åringar Fysiskt - Motoriskt Stort rörelsebehov Slutar gå på tå Kastar boll med hela kroppen Sämre balans Stort huvud i förhållande till övriga kroppen Längre reaktionstid
5
5-6 åringar Psykiskt - Socialt Kan ta enkla instruktioner Tänkandet bygger på kroppsliga erfarenheter Behöver tre gånger så lång tid på sig att bearbeta beslut och intryck Väldigt stort trygghetsbehov Mycket nyfikna, svårt att sitta still Självcentrerade Vill ha rättvisa
6
5-6 åringar Hur ska de tränas? Omväxlande och allsidig träning – I LEKFORM Träning av grundfärdigheterna krypa, springa, kasta, fånga, klättra mm Kroppsuppfattningsövningar Kasta och fånga övningar Balansövningar Kombinationsmotorik Smålagsspel 1-1, 2-2
7
7-9 åringar Fysiskt Stor längdtillväxt Motoriska brister Liten muskeltillväxt Låg anaerob kapacitet Skört skelett Rörelser börjar att automatiseras Stort rörelse- och lek behov
8
7-9 åringar Psykiskt Egocentriska -Svårt att se sig själva som en del av laget Dålig social förståelse Behov av fasta rutiner och stark rättvisekänsla Trygghets- och kontakt behov Kan följa regler, träningsvilliga Svårt med komplicerade instruktioner och kort tålamod Begränsat minne, börjar kunna lösa problem?!
9
7-9 åringar Hur ska de träna? Rytmträning gärna med musik Lekfullt Kombinationsmotorik med grundfärdigheterna Koordinationsövningar och balansträning Träna rätt teknik då rörelsen automatiseras
10
10-12 åringar Fysiskt Långsammare tillväxt Bättre balans Grundfärdigheterna förbättras Koordinationsförmågan utvecklas Cirkulationsorganen utvecklas Bearbetning och tolkning av sinnesintryck.
11
10-12 åringar Psykiskt Ökat socialt medvetande Samarbetsvilliga Disciplinerade Positivt inställda till träning Tar tid att fatta beslut Ökat tävlingsintresse Grunderna i logiskt tänkande
12
10-12 åringar Hur ska de träna? Teknikinlärning Balansträning Enklare individuell taktik Smålagsspel Problem och lösningar Spelförståelse
13
Varje barn har sin egen tidtabell!
14
Att förebygga skador Våra grundfärdigheter – allsidig träning Kost/vätska vila/sjukdom
15
Våra grundfärdigheter gåspring rulla kasta hoppafånga stödja balansera hängaklättra
16
Kost Hur många mål om dagen äter ditt barn? Poängtera mellanmål för alla oavsett ålder. Fem mål om dagen, från hela kostcirkeln och försök lära barnen tallriksmodellen. GRÖNSAKER ÄR GOTT FÖR HJÄRNAN! Alltid äta före och direkt efter träning.
17
Vätska Drick innan du är törstig. Våra törstsignaler fungerar inte som de ska om vi inte är vana att dricka. Är du törstig har du redan hamnat i vätskebrist. Hård träning förlorar vi vätska motsvarande 1-2% av kroppsvikten. Drick vanligt vatten, längre träningspass än 60 min och i de äldre åldrarna rekommenderas sportdryck. Drick före, under och efter träning.
18
Vila och Sjukdom Hur vet du att barnen i träningsgruppen är friska? Tror du att barnen tränar ”sjuka” för att få vara med på matchen till helgen? Har något barn ont i halsen så ska barnet inte träna. Sover barnen ordentligt? Sömnbrist leder till ouppmärksamhet som kan leda till idrottsskada. Idrottar barnen i flera idrotter? Se till att barnen får vila ordentligt.
19
Fotledsvrickning Utsida – Ofta stor svullnad och snabb läkningstid. Insida – Mindre svullnad men ofta lång läkningstid. Förebygga – mycket balansträning för fotlederna. Behandla - tryck, högläge,vila, (kyla)
20
Benhinneinflammation Vanlig orsak är byte av underlag, hårt underlag, dåliga fotvalv eller trötta hårda muskler. Akut behandling - vila och is för smärtan Det viktigaste är att förebygga istället för att behandla.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.