Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avNils Hellström
1
Sökmotoroptimering Daniel Larsson – Expandtalk.se En introduktion till
2
Kontakta mig? https://twitter.com/larssondaniel https://se.linkedin.com/in/larssondaniel daniel@expandtalk.se https://twitter.com/larssondaniel https://se.linkedin.com/in/larssondaniel daniel@expandtalk.se Public Profile https://se.linkedin.com/in/larssondaniel Public Profile https://se.linkedin.com/in/larssondaniel
3
Agenda Målsättning & Strategi Vad är sökmotoroptimering Optimering Mätning och organisation Verktyg
4
Är sökmotoroptimering bra?
5
Diskussion SEO 1.Du ska bygga en ny webbplats – vilka sökord använder du? 2.När man söker på företagsnamnet är det negativ kundkritik. Hur agerar du? 3.Du ska lansera en ny webbplats som har 80% av sin trafik från det organiska söket. Hur byter du webbplats utan att tappa alla besökare. 4.Din webbplats tappar 30% av dina besökare hur felsöker du? 5.Du får inga leads - hur agerar du?
6
Problem att övervinna - Inhouse problem: Från taktik till strategi - Byrå problem: ”Corporte antibodies” Tid Synlighet Högt förtroende
7
Marknadsföringsgurus Philip Kotler – tradtionell marknadsföring Seth Godin – Inbound marketing/permission marketing Chris Anderson – Long tail & makerrevolutionen Rand Fish – Moz.com ”Whiteboard Friday” Matt Cutts och Maile Ohye - Google
8
Tjäna pengar Konkurrenter Varumärkes- byggande Leads Rekrytering Ryktes- spridning Syftet med sökmotoroptimering Utvecklingen från fula metoder till SXO Exempel – Postkodlotteriet, SMS Guld
9
Sökresultat – mer och mer är betalda Google annonser 62% klickar på första resultatet. 90% på de första 3. Sökresultatet varierar från land, mobil-desktop
10
Serpen Knowledge graph - förändring med bilder, video, kartor, appar, Google Business SEM vs SEO Mobilsöket och mobile assistenter (SIRI) Lokal söket
11
Hur fungerar en sökmotor? Google, Bing, Duckduckgo Facebook, Youtube, Appstore, Linkedin, Twitter Rankbrain, rankingfaktorer och Google filter http://www.browseo.net/
12
Vad är sökmotoroptimering? Sökbeteendeanalyser och nyckelord Onsite optimering av landningssidor Offsite optimering och outreach Infrastruktur Ranking och rapporter
13
Long-tail 15% av alla sökningar har aldrig gjorts tidigare 25% använder bara ett ord I genomsnitt används tre ord Slutsatser: Bygg landningssidor mot de olika orden Gör en sökbeteendeanalys av kundsökning Gör en gap-analys av konkurrenter
14
Sökbeteendeanalys Googles sökordsplanerare i Adwords kombinera med Excel (pivottabeller)
15
Sökord - CTR – position – genomsnittliga sökningar
16
Verktyg för sökordsanalyser Google trends Keywordtool.io Keyword.io Google Keyword Planner Excel
17
Diskussionsfråga 1.http://www.incomingscandinavia.se/ som erbjuder utländska affärsresenärer tjänster. Han har ingen budget men en WordPress sida hur ska han marknadsföra den?http://www.incomingscandinavia.se/
18
Vad är onsite optimering? Titlar, metabeskrivning, brödtext, bilder, rubrik, länkar CTR Rankingfaktorer
20
Bygga landningssidor Optimera för sökorden
21
Design Lång klick och kort klick Använd professionella teman
22
Google Filter
23
EAT -formeln och kvalitetsgranskning Expertize, Authority och Trustworthy Google Search Quality Rating Program – Confidential
24
Länkar Betydelsen av länkar? Trustflow, Citationflow och risknivåer
25
Indexering Google Search Consol och att sajten indexeras korrekt 30% av allt innehåll på Internet visas inte!
26
Teknisk SEO Inte ovanligt med flera hundratusen fel på en stor webbplats!
27
Pagespeed http://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
28
Mobil SEO Responsiv sajt ASO (App Store Optimization)
29
Migreringar av webbplatser Vanligt att tappa sajtens kraft Behåll innehåll om möjligt Behåll URL:erURL:er Peka om till nya sidor Mät allting (nyckelordsranking, trafiknivåer, crawlings problem, seo-violations)
30
Benchmarka mot konkurrent
31
Viktigt att kombinera SEM med SEO Kvalitetsresultat, sökordsrapporten
32
Rankingverktyg Viktigt att följa upp positioner och ranking
33
KPI:er
34
Leadsgenerering Besökare på webbplatsen Passiva och aktiva leads Konverteringsoptimering Program ex. ProspectEye, Prospectfinder, Google Analytics
35
Black hat tekniker Negativ SEO Content autmation och spinning Spamlänkar, robotar och bots Maskar (conficker) SEO hacking – Zero day vulnarabilities
36
Hur ser ett projekt ut?
37
404:or 301 ompekningar 302 tillfälliga sidor
38
Verktyg SEO Frog – onsite optimering SEO Tools for Excel – kolla länkar SEM Rush/SEOLytics – se sökordsranking Google Analytics – hur sajten mår Google Search Consol Google Keyword Planner - se sökvolymer http://keywordtool.iohttp://keywordtool.io – Brainstorming Diverse tillägg i Chrome SearchMetrics/BrightEdge Moz (tidigare SEOmoz) Scrapebox Linkreserchmanager – to find bad links Ahref Google docs tools
39
SEO Frog Scanna igenom en sajt – förslag på sajt?
40
SEO for excel Kolla igenom en sajt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.