Information till föräldrar Klassresa i ÅK6 till Ängsholmen september 2015
Ängsholmen är en friliggande lagunö i Stockholms mellanskärgård. Drivs av en ideell förening (sektion under KFUM). Vi tar oss dit lördag morgon och hem söndag eftermiddag, med SL-buss och hyrd båt. OBS! På vägen dit på lördag morgon kan vi behöva ordna med egen biltransport till Boda Brygga på Värmdö (ca 45 min från Sjöstaden). Eleverna bor i stugor (10 elever i varje) i ”Norrabyn”, Södrabyn” och ”Arken”. Planeringsgruppen har delat in eleverna i de olika stugorna innan vi åker. Det finns ett brett utbud av aktiviteter som vi kommer ta del av, ledda av både Ängsholmen personal och av föräldrar. Elever kommer hjälpa till med vissa måltider och städning av stugor. Kostnaden beräknas till ca 900:-/elev och medföljande föräldrar, i det ingår: Transport till och från Ängsholmen Helpension (lördag: lunch, middag samt kvällsfika. Söndag: frukost och lättare lunch) 2 aktiviteter och kanotpaddling Disco, bastu och lägerbålsplats Idrottsutrustning, basket- beachvolley- och fotbollsplan Olycksfallsförsäkring ingår. Om Ängsholmen och vistelsen september
Resan går till Ängsholmen, lördag till söndag, September Alla elever i nuvarande Sjöstadsskolans klasser 5:1, 5:2, 5:3, 5:4 är välkomna att följa med, likaså ev. nya elever som börjar i ÅK6. Det är helt frivilligt att följa med, det är ingen skol-aktivitet. Resan planeras av planeringsgruppen (bestående föräldrarepresentanter från 5:1, 5:2, 5:3, 5:4), se sista sidan. Vi har valt att göra en gemensam resa med alla ca 100 elever på inrådan av skolan då klasserna kan komma att grupperas om. Utöver personal från Ängsholmen kommer ca 20 föräldrar följa med och finnas på plats under resan. Finansiering sker på olika sätt för 5:1/5:2 och 5:3/5:4. För 5:1/5:2 finansieras resan av de insamlingsaktiviteter som skett senaste åren. Medföljande elever i 5:3/5:4 betalar in 800 kr senast 1 juni till angivet konto på anmälningsblanketten. Inbetalt belopp= anmäld plats. Klasskassan med insamlade medel bidrar med 100 Kr/barn. Information om resan har presenterats till föräldrar på föräldramötet 5 maj och kommer även mailas ut och läggas upp på skolans blogg. Information ges till eleverna vid ett tillfälle (under skoltid) under maj. Anmälan till klassresan måste lämnas in före 31/5 Anmälan till klassresan måste lämnas in före 31/5. Se separata anmälningsblanketter för 5:1/5:2 och 5:3/5:4. Allmänt
Planeringsgruppen Har ni frågor eller funderingar, ta kontakt med någon i planeringsgruppen.