Buller? Icke önskvärt ljud, eventuellt Störande ljud.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvantmekanikens rötter
Advertisements

Akustik eller läran om Ljud
Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Tryck I en bomb använder man sig av tryck-kraft för att skapa förstörelse. Nu kommer förklaringen på vad tryck är. Tryck är en kraft – tryckkraft. Tryck.
Värmelära.
OPTIK Läran om ljuset Kap 9, s Vad är ljus?  För att förklara vad ljus är behövs två modeller: 1. Ljus är partiklar som kallas fotoner 2. Ljus.
Akustik Läran om ljud.
Elektroniska filter William Sandqvist En verklig signal … Verkliga signaler är svårtolkade. De är ofta störda av brus och brum. Brum.
Risker och förebyggande åtgärder Avsnitt 6 a Fall, ras, belastning m m
Ljud.
Vilka egenskaper har ljud
Ljudisolering Akustisk Planering VTA070 Infrastruktursystem VVB090
Akustik.
Ljud – spridning.
Meteorologi Läran om vädret.
Ljudets fysik och psykoakustik
Ljud.
1. Sätt ut örats delar Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7.
Resonans, eko, ultraljud, infraljud, ljudets hastighet
Varför är det bra att ha just två öron?
LJUD OCH ANDRA MEKANISKA VÅGOR
Repetition Ljudvågor kan bara spridas i materia. Därför hörs inga ljud i rymden. Ljud sprids olika snabbt i olika ämnen. Ljudets hastighet är högre ju.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Ljud.
Tre demonstrationer... 1.”Skiftnyckel”-gem 2.Magneter i kopparrör 3.Gausskanon Bilda grupper 3-5 pers, välj en demontration, diskutera er fram till en.
Ljud.
OPTIK Läran om ljuset Kap 9, s
Ljud.
Hörselvård.
Quiz om ljud och hörsel.
AKUSTIK - läran om ljud.
GÅ I FÖRSVAR.
Ljud Hur sprids ljud? Del 2.
Njutning eller plåga Del 1
Metoder för att studera den glottala vågformen
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Ljud = vågrörelse En rörelse som sprids genom ett medium, tex luft
Hörseln.
Vilka egenskaper har ljud
Akustik Läran om ljud.
Örat.
Talperception 2 Något lite om psykoakustik Psykoakustik Psykoakustiken är en gren av psykofysiken. Det låter kanske konstigt och svårt, men är egentligen.
- En inblick i ljudets värld
Talperception ”Studiet av talperception handlar om lyssnarens förmåga att uppfatta den akustiska signalen som en talare producerar som en sekvens av meningsfulla.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Akustik (ljud) Ljud sprids med hjälp av molekyler. Ljud kan t.ex. spridas med hjälp av luftmolekyler och vattenmolekyler.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Ljus I den här genomgången: Ljusets egenskaper Reflektion Färger
Förra föreläsningen: Historisk utveckling av elektromagnetismen Vektorer Koordinatsystem.
Buller? Icke önskvärt ljud, eventuellt Störande ljud.
Förra föreläsningen: Historisk utveckling av elektromagnetismen Vektorer ─ Läs på, ni kommer att behöva denna kunskap! Koordinatsystem ─ Dito. Kapitel.
Vilka egenskaper har ljud
Optik.
Lågfrekvent ljud- Vindkraftens akilleshäl. Vindkraftsbuller påverkar livsmiljön Erfarenheter av storskalig vindkraft är begränsad till mindre än ett decennium.
Dag Glebe - SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut Bo i Ro
Akustik är läran om ljud
Genomgång 1: mål Känna till hur ljud bildas och hur det sprids i luften 2. Känna till att ljud kan beskrivas som en vågrörelse 3. Veta vilken.
OPTIK Läran om ljuset.
Mälarhöjdens skola åk 8 Ht 16 Ljud. Vad är ljud Ljud är en svängning i materia. För att ljud ska uppkomma behövs det en ljudkälla. Tex våra stämband eller.
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.
Genomgång 2: mål Veta vad som menas med frekvens 6. Veta i vilken enhet man mäter frekvens 7. Känna till hur tonhöjd och ljudstyrka påverkar utseendet.
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Grundläggande signalbehandling
Buller.
Mathias Hallquist, Vålbergsskolan, Vålberg –
Presentationens avskrift:

Buller? Icke önskvärt ljud, eventuellt Störande ljud

Ljud Tryckvågor som fortplantar sig i ett medium Vibrationer i mediet Ljud uppkommer från vibrerande ytor luft- och vätskeströmning, särskilt vid turbulens Frekvensområde 20-20000 Hz anses hörbart

Decibelbegreppet dB är en logaritmisk enhet och anger förhållandet mellan två effekter, som i vårt fall representeras av ljudstyrkor. Ett värde i dB anger alltså ett logaritmiskt värde för en faktor. Om vi använder ljudintensiteten (i W/m2) kan vi använda grundformeln för dB:   Li =10lg(I/I0) där I och I0 representerar de två ljudintensiteterna, och Li anger decibeltalet (här ljudintensitetsnivån). Li =10lg(I/I0) Lp=10lg(P2/P02)  Lp =20lg(P/P0)

Decibelbegreppet Li =10lg(I/I0) Lp=10lg(P2/P02)  Lp =20lg(P/P0) 0 dB Hörtröskeln 3 dB Energimässig linjär faktor 2 (10lg 2 = ca 3) 6 dB Energimässig linjär faktor 4 (6=3+3, som motsvarar 22=4) (tryckmässig faktor 2) 9 dB Energimässig linjär faktor 8 (9=3+3+3, 222=8) 10 dB Energimässig linjär faktor 10 (10lg 10 = 10) (8-10 dB Upplevs subjektivt som en fördubbling av ljudets styrka) 20 dB Energimässig linjär faktor 100 (20=10+10, 1010=100) 23 dB Energimässig linjär faktor 200 (23=10+10+3 10102=200) 30 dB Energimässig linjär faktor 1000 (30=10+10+10  101010=1000)

Hörnivå och ljudnivå (i motsats till ljudtrycksnivå)

Oktavbandsanalys A-filter Utan filter Infraljud?

Ekvivalent ljudnivå Ett effekt- eller energibaserat medelvärde av ljudnivån under en viss (valfri) tid Det är den konstanta ljudnivå som under denna tid energimässigt svarar mot det varierande bullret

Bullers inverkan 1. Hörselskador 2. Stressreaktioner av höga ljud 3.    Maskering 4.    Irritation och koncentrationssvårigheter 5.    Sömnsvårigheter

Föreskrift om buller: AFS 1992:10 Riktlinjer för maximalt tillåten exponering i arbetslivet för hörselskadande buller: (Formellt inte gränsvärden, men betraktas ofta som sådana) Ekvivalent ljudnivå under en 8-timmars arbetsdag 85 dB(A) *)  Maximal ljudnivå (med undantag för impulsljud) 115 dB(A) *)  Impulstoppvärde 140 dB(C)**) *) Angivet värde för ekvivalent ljudnivå innefattar även eventuellt förekommande impulsljud. Ekvivalent och maximal ljudnivå avser A-vägd ljudtrycksnivå. **) Impulstoppvärdet avser maximal C-vägd ljudtrycksnivå, mätt med ett instrument med stigtid mindre än 50 mikrosek. Exponeringsvärdet skall ej tillämpas vid skjutning inom försvaret.

Maskering Normal röst 1m: talmaskeringsvärde 60-65 dB(A) Vid telefonsamtal ej mer än 55-60 dB(A)

Irritation och koncentrationssvårigheter Detta är även ett viktigt stressmoment

Irritation mm Vi är inte alltid medvetna om ljudet, men kan påverkas ändå Värst vid uppgifter som är svåra och kräver koncentration Även trötthet, otrivsel mm. sänker toleransen Tal stör särskilt mycket – det är betydelsebärande Stressmoment – stress påverkar oss både fysiskt och psykiskt Individuell variation i känslighet

Ur AFS 1992:10

Bullerbekämpning Byte till tystare/mindre vibrerande utrustning/metod Hindra vibrationerna att bli ljud Hindra ljudets utbredning Stänga in människan Hörselskydd

Byte av metod Långsamma förlopp ger mindre vibrationer Minska resonanserna

Hindra vibrationer att bli ljud Undvik stora sammanhängande ytor De flyttar mycket luft och ger högt ljud De ger svårdämpat lågfrekvent ljud Avståndet till kant eller hål avgör lägsta frekvens genom akustisk kortslutning Mindre avstånd till kant eller perforeringshål ger mindre låga frekvenser. Jfr högtalarlåda

Luft- och vätskeljud Stora hastighetsdifferenser ger turbulens, som ger buller Tryckluftsmunstycke Jetmotor (Dammsugarmunstycken ibland hög turbulens) Omge kärnstrålen med en ström med lägre hastighet

Hindra utbredning Högfrekvent ljud absorberas lättare än lågfrekvent, i alla medier Ljud går runt föremål som är klart mindre än våglängden, medan föremål som är längre än våglängden ger ljudskugga. Högfrekvent ljud kan skärmas av lätt Infraljud nästan hopplöst att bekämpa

Absorbenter Porösa material som luft kan pressas igenom – mineralull, filt, skumplast Tunt lager räcker för höga frekvenser Högsta verkan ¼ våglängd ut från reflekterande yta – här rör sig luftmolekylerna starkast En fristående skärm måste ha en tät och tung kärna, t ex plåt el spånplatta