OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Advertisements

Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Klassarv och inkapsling
OOP Objekt-orienterad programmering
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Arv.
Inkapsling.
Polymorfism.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Alice in Action with Java
Föreläsning 13 Polymorfism, Paket och JAR-filer. Polymorfism Ordet härstammar från grekiskan Poly – många Morf – form Polymorf – många former Någonting.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Objektorienterad programmering i Java
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering i C# 3. Klasser.
Föreläsning 2, Kapitel 2 Att förstå klassdefinitioner Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael.
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
int res2=Math.max(tal1,tal2);
4. Arv och dynamisk bindning
Föreläsning 10 Minnesbilder. Minnesbilder steg 1 char ch; int[] vek; Bil bilen; Bil int[] char ch vek bilen.
Programmering i C# 5. Structer.
Programmeringsteknik för Media1 & K1
1. En infrastruktur för programutveckling
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Java paket och jar-filer
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Introduktion till klasser, objekt och BlueJ Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
OOP F14:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 14 Repetition Tips inför inlämningsuppgift 2.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
1. Ett problem/uppgift.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
7. Delegerare och notifierare
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Funktionsmall template void myfunc(Type * arr, int n) { // kod; // objekt av typ Type kan deklareras.
Föreläsning 5 Klasser och instanser
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
OOP&M - teori1 OOP&M del II– Föreläsning 5 vecka 50 OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7231, 4 poäng Referensvariabel Klass och konstruktorer Klass med set- och get-metoder Klass och fält Fler metoder.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Sista föreläsning del II Kapitel 21 plus paket Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface klasser igen tillämpat.
OOP&M - teori1 OOP2– Föreläsning vecka 0507 OBJEKT Mer om ärvning... Paket...
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
Föreläsning 2: Typer, klasser, tilldelning
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken

OOP&M - teori2 Jarfiler

OOP&M - teori3 JavaDoc

OOP&M - teori4 Kompileringsenhet Alla filer som ingår vid kompileringen de som ligger i samma mapp de paket som importerats java.lang Vad som ingår i kompileringsenheten anges av systemvariabeln ClassPath.

OOP&M - teori5 Systemvariablen ClassPath Kompileringsenheten begränsas av systemvariabeln ClassPath

OOP&M - teori6 ClassPath och JCreator I JCreator kan man utöka ClassPath genom Required Libraries. Här kan man antingen ange klasser eller jar-filer som man vill importera till projeket.

OOP&M - teori7 Anrop från annan fil filen Human.java public class Student{ int born; String name; } Klassen Student Human kalle; kalle = new Student(); kalle.born = 1972; kalle.name = ”Karl”; kalle objekt av typen Student born name 1972 Karl

OOP&M - teori8 Objekt OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String JOptionPane

OOP&M - teori9 Objekt Kalle är en Människa som har ett födelseår och har ett namn och har en far och har en mor och har en skostorlek. public class Human{ int born; String name = ”okänt”; int shoeSize; Human mother; Human father; }

OOP&M - teori10 Instansvariabler Instansvariabler (born,name, shoeSize,Mother,Father) lagrar data för det aktuella objektet. Det finna en unik uppsättning instansvariabler för varje objekt man skapat. Instansvariabler når man genom syftningsoperatorn punkt. Kan initialiseras automatiskt eller explicit (men detta görs ofta i en så kallad konstruktor).

OOP&M - teori11 Konstruktor Används för att initiera instansvariabler mm. Döljer lokala variabler Ser ut som en metod men –Har samma namn som klassen (Versal förstabokstav) –Har ingen returtyp Anropas automatiskt då ett objekt skapas med new Kan överlagras Tom defaultkonstruktor finns om ej egen definierad.

OOP&M - teori12 Instansmetoder Kan finnas flera i varje klass Definierar vad man kan göra med det aktuella objektet Ser ut som en vanlig metod utan static Har returtyp (void,int etc)

OOP&M - teori13 UML Unified modelling Language Används för objektorienterad notation. Är oberoende av vilket språk implementationen sker i.

OOP&M - teori14 ?