Class Application{private GUI theGUI;private boolean debug;private final String startText= "WELCOME TO NetWorker YOUR HANDELBAR ON THE NET\n +++++++++++++++++++++++\n”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Imperativ Programmering
Medieteknik.
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Att programmera i språket Java
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
Datasamlingar och generiska enheter
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
OOPJ I, 5p Objektorienterad Programmering i Java.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Föreläsning 5, Kapitel 5 Använda Java-bibliotek för att få avancerad funktionalitet Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Java paket och jar-filer
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
1. Ett problem/uppgift.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Introduktion till programmeringsspråket Java -Den allmänna.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Programmering i C# Laborationer.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305 Kursinformation Introduktion till UNIX Introduktion till Emacs Introduktion till Matlab.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
William Sandqvist Funktionsbibliotek När man utvecklat en funktion så långt att den är "färdigutvecklad" kan man lika gärna spara den på.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 3: Abstrakta datatyper Algebror Abstrakta datatyper Inkapsling och informationsmaskering.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface klasser igen tillämpat.
innan vi börjar öppna din Ruby-interpretator puts ”Hello Friggin’ World!”
Bildbehandla med gratis programvaror Picasa, Gimp och Polarr editor.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
TEKNIK HT17 – ÅK 7.
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Course info.
TEKNIK HT17 – ÅK 9.
Formal Languages, Automata and Models of Computation
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Föreläsning 12: Exempel och problemlösning
Repetitionsföreläsning 1: Lite rekursion & problemlösning
Presentationens avskrift:

class Application{private GUI theGUI;private boolean debug;private final String startText= "WELCOME TO NetWorker YOUR HANDELBAR ON THE NET\n \n” ;private Networker myNet =new Networker();public Application(boolean debug) {this.debug=debug;theGUI=new GUI(this,this.debug);theGUI.centerClear(startText); theGUI.centerPrint (myNet.localIP(debug));}public void clear(){theGUI. centerClear(startText);}public void go(String A,String B,String C,String D){//Testa om Ipnummer är validString myIP=A+"."+B+"."+C+"."+D;if (myNet.checkIP(A,B,C,D)) {String name=myNet.getName(myIP);theGUI.centerPrint(name)if(!name.substring(0,5).equals("ERROR")){theGUI.centerPrint(myNet.check WWW(myIP,80,5));} }else{theGUI.centerPrint("Ipnumber "+myIP+" is not valid");}if (debug) {System.out.println (myNet.localIP (debug));System.out.println("IPnummer in "+A+"."+B+"."+C+"."+D);}public void nogo(){if (debug){System.out.println ("nogo");}System.exit(0);}} class Application{private GUI theGUI;private boolean debuI:\PHOTO\CLIPART\IMG20009.JPGg;private final String startText= "WELCOME TO NetWorker YOUR HANDELBAR ON THE NET\n \n” ;private Networker myNet =new Networker();public Application(boolean debug) {this.debug=debug;theGUI=new GUI(this,this.debug);theGUI.centerClear(startText); theGUI.centerPrint (myNet.localIP(debug));}public void clear(){theGUI. centerClear(startText);}public void go(String A,String B,String C,String D){//Testa om Ipnummer är validString myIP=A+"."+B+"."+C+"."+D;if (myNet.checkIP(A,B,C,D)) {String name=myNet.getName(myIP);theGUI.centerPrint(name)if(!name.substring(0,5).equals("ERROR")){theGUI.centerPrint(myNet.check WWW(myIP,80,5));} }else{theGUI.centerPrint("Ipnumber "+myIP+" is not valid");}if (debug){System.out.println(myNet.localIP (debug));System.out.println("IPnummer in "+A+"."+B+"."+C+"."+D);}public void nogo(){if (debug){System.out.println ("nogo");}System.exit(0);}} class Application{private GUI theGUI;private boolean debug;private final String startText= "WELCOME TO NetWorker YOUR HA..\..\..\images\apple.JPGNDELBAR ON THE NET\n \n” ;private Networker myNet =new Networker();public Application(boolean debug) {this.debug=debug;theGUI=new GUI(this,this.debug);theGUI.centerClear(startText); theGUI.centerPrint (myNet.localIP(debug));}public void clear(){theGUI. centerClear(startText);}public void go(String A,String B,String C,String D){//Testa om Ipnummer är validString myIP=A+"."+B+"."+C+"."+D;if (myNet.checkIP(A,B,C,D)) {String name=myNet.getName(myIP);theGUI.centerPrint(name)if(!name.substring(0,5).equals("ERROR")){theGUI.centerPrint(myNet.check WWW(myIP,80,5));} }else{theGUI.centerPrint("Ipnumber "+myIP+" is not valid");}if (debug){System.out.println(myNet.localIP (debug));System.out.println("IPnummer in "+A+"."+B+"."+C+"."+D);}public void nogo(){if (debug){System.out.println ("nogo");}System.exit(0);}} class Application{private GUI theGUI;private boolean debug;private final String startText= "WELCOME TO NetWorker YOUR HANDELBAR ON THE NET\n \n” ;private Networker myNet =new Networker();public Application(boolean debug) {this.debug=debug;theGUI=new GUI(this,this.debug);theGUI.centerClear(startText); theGUI.centerPrint (myNet.localIP(debug));}public void clear(){theGUI. centerClear(startText);}public void go(String A,String B,String C,String D){//Testa om Ipnummer är validString myIP=A+"."+B+"."+C+"."+D;if (myNet.checkIP(A,B,C,D)) {String name=myNet.getName(myIP);theGUI.centerPrint(name)if(!name.substring(0,5).equals("ERROR")){theGUI.centerPrint(myNet.check WWW(myIP,80,5));} }else{theGUI.centerPrint("Ipnumber "+myIP+" is not valid");}if (debug){System.out.println(myNet.localIP (debug));System.out.println("IPnummer in "+A+"."+B+"."+C+"."+D);}puI:\PHOTO\CLIPART\IMG20009.JPG..\..\..\images\apple.JPG "Those who seek understanding in words are fools who believe that they can catch the moon with a stick or can scratch their itchy foot through a leather shoe. ( Mumonkan ) "

OOP - teori2 Team Teori  Lars Rauer Javastöd Dejan Cokorilo Laborationer Anders Gran It03, Labbhandledare Fredrik Johnsson It03, Labbhandledare Monica Richter It03, Labbhandledare Pontus Stalin It03, Labbhandledare OOP Personal

OOP - teori3 MåndagTisdagOnsdagTorsdagFredag Datorgrund Datasal Illustrator/ Photoshop Datasal Introduktions föreläsning lär 03 (LR) Illustrator/ Photoshop Datasal OOP Schema vecka 37 verktygsintroduktion

OOP - teori4 MåndagTisdagOnsdagTorsdagFredag Dreamweaver Datasal Portfolio uppgift Datasal Introduktion programmering lär 03 (LR) Portfolio uppgift Datasal OOP Schema vecka 38 verktygsintroduktion

OOP - teori5 Information och övningar finns på Krav för godkänt på íntroduktionen: Redovisa uppgifterna på laborationstillfället Ladda upp uppgifter ”zippade” i din map till: Redovisning introduktion

OOP - teori6 MåndagTisdagOnsdagTorsdagFredag Övnpass 1 Datasal Övnpass 2 Datasal Teori lär 03 (LR) Javasupport Övnpass 3 Datasal Din java-vecka Totalt för del 1: 18 teori timmar ~21 laborations timmar ~20 timmar/vecka OOP Schema vecka 39-42

OOP - teori7 Information och övningar All information runt kursen finns på Krav för godkänt på kursen: 100% närvaro på föreläsningarna, 1 missad laboration, godkänd på tentamen Kursliteratur del 1 Torkel Fransén, Java från grunden ISBN: OOP Praktiskt

OOP - teori8 OOP Redovisning av uppgifter Det finstilta Redovisning av uppgifterna sker genom att laborationshandledaren får titta på uppgifterna. Om du inte hinner med alla uppgifter på en laboration kan du lägga upp lösningarna som en zipp-fil på Webzone. Uppgifterna lämnas i då i din mapp som du når via projektet webzone.k3.mah.se/projects/IDkY1_info. Skapa en mapp som heter oop i din mapp där du lägger veckans samtliga uppgifter zippade i en fil som heter java(veckonr).zip. Du har 1 vecka från senaste föreläsningen att redovisa lösningarna. Om du redovisar via nätet så skall vi ha dina lösningar senast söndag natt. Om du av någon anledning inte blir klar med en laboration till måndagen så diskutera med övningshandledaren om en lösning. Det krävs 90% närvaro vid laborationerna (detta betyder att du varje vecka skall redovisa någon eller alla uppgifter vid ett av laborationstillfällena). Av de 6 övningarna skall 6 lösas fullständigt om du redovisar via nätet annars räcker det med 5 samt att du visar övningshandledaren att du vet hur du principiellt löser den 6e uppgiften. OBS: Arbeta helst själv det lönar sig i längden!

OOP - teori9 VeckaTeoriLitteraturLAB nr. 37Introduktion 38Introduktion datorer och programmering skriva program kompilera Franzén kap 10,5 39Program, variabler, värde, typer, tilldelning Franzén kap Variabler, arrayer, strängarFranzén kap Aritmetiska operationer, typer, villkor (if,else, switch) Franzén kap (8)-93 42Metoder, While, ForFranzén kap Tenta OOP Preliminär planering del 1

OOP - teori10 OCH

OOP - teori11 OOP – Introduktion Kursplanen säger:  Skall ge kunskaper i objektorienterad programutveckling av interaktiva digitala system  ge en generell introduktion till programutveckling Kurs på tre delar under året.  Totalt 10 poäng  Del 1 vecka (6 veckor) 3p

OOP - teori12 DEL 1: Grundläggande programmering i språket JAVA DEL 2: Objektorienterad programmering med JAVA DEL 3 Grafiska användargränssnitt med JAVA och modellering med UML OOP – Introduktion v36-42

OOP - teori13 Interaktionsdesign ? neverlost.bit.mah.se

OOP - teori14 Varför programmering ? Kunna göra fungerande prototyper Kunna prata med tekniker Kunna fungera som projektledare Kunna fungera som designer Kunna fungera i större projekt Dörröppnare

OOP - teori15 Varför Java ? Modernt objektorienterat ”Enkelt” Portabelt Etablerat ”Inte så kommersiellt” Bra att utgå från när man skall lära andra språk

OOP - teori16 ? There is a difference between knowing the path and walking the path