Program
Symboliska samband Symboliska beteenden Matematisk kausalitet (orsak – verkan) 2x = y, y = x^2, y = kx + l
Programmering i)Programmet definierar, representerar (beskriver) det avsedda beteendet ii)Programmet orsakar beteendet (enligt ovan)
Tidiga program Jaquardvävstolen (hålkort) Pianolan (hålkort) Speldosan ? Räknas dock ej som datorer då korten orsakar fysiska beteenden och inte symbolmanipulation.
Programmet uttrycks i ett (formellt) språk Språk = systematiskt representationssystem Högnivåspråk ger att programmeraren inte behöver fundera på beteendet utan kan koncentrera sig på ’orsakandet’
Generalitet & Portabilitet Generalitet betyder att en processor kan exekvera olika program Portabilitet betyder att ett program kan exekveras av flera olika processorer Portabilitet begränsas av processorarkitektur oftast (Intel/AMD – x86, Sparc, Motorola)
Programspråk Imperativa / Manipulativa Funktionella och Relationella Objektorienterade och Agentorienterade
Imperativa / Manipulativa C Fortran Cobol Basic Pascal
Funktionella och Relationella Funktioner av funktioner LISP ML Matematiska/Logiska relationer Prolog
Objektorienterade Objekt med dess egenskaper och beteenden i (den riktiga) världen. C++ Java