Program. Symboliska samband Symboliska beteenden Matematisk kausalitet (orsak – verkan) 2x = y, y = x^2, y = kx + l.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utveckla en applikation Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Advertisements

Avlusning Debugger (”avlusare”) Breakpoints Watch.
Vad är en databas? “En databas är en delad samling logiskt relaterade data som designats för att möta informationsbehovet i en organisation eller för.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
1 Docentföreläsning. Torsdag 8 oktober 1998 Programvaruteknik - en ingenjörsdisciplin ? Campus Norrköping ITN Bengt Lennartsson kl. 15:29.
Klasser och objekt.
Programstruktur: C för enchipsdatorer
SQL-miljö Standard SQL *Interaktiv *Embedded -statisk -dynamisk -moduler CLI (Call Level Interface) JDBC, SQLJ Java Interface.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 11: Funktionella språk Funktioner och variabler i matematiken Funktionella.
De fundamentala datatyperna
Datatyper C# C/C++ Java VB Fortran Pascal bool boolean Boolean
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
Föreläsning 1.
PICKit2 programmer-to-go
Att programmera i språket Java
Introduktion Logikprogrammering HT-02 Staffan Larsson.
Next previous Lite mer om CGI-programmering Innehåll Vad är CGI? Vad är Forms? Vad är Perl? Forms, CGI och Perl Internetprogrammering F 14 Läs också: Kursboken.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 1.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 1.
IT för personligt arbete F6
ISBN Kapitel 2 Evolutionen av de viktigaste programmerings- språken.
Programspråkssemantik Hur programspråk ska tolkas.
Prolog PROgramming LOGic (programmation en logique)
Java. Kortfattat om Java Syntaxen påminner i hög grad om C++ Stöd för objektorientering Kod kan köras i en virtuell maskin som finns tillgänglig för nästan.
Programmering B PHP Lektion 2
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Programmeringsbegrepp
Logikprogrammering och Prolog
Programmering B PHP Lektion 3
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: Trådprogrammering i Java - Avbrott (”interrupts”) - Metoden join() -
Styrteknik: Programmering med MELSEC IL PLC2A:1
1 Programmeringsmetodik, 8p ML-delen Programmering Programmeringsmetodik Programspråk NR 1.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 6: Semantik Statisk semantik Attributgrammatiker Dynamisk semantik Axiomatisk.
1. En infrastruktur för programutveckling
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 8: Underprogram Underprogram Räckvidd Parameteröverföring.
Internet A Javaskript.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning ‏ Innehåll: Högnivå objekt för trådprogrammering: - Trådgrupper (”Thread pools”)‏ - Exekverare (Executor.
Objektorientering.
Databehandling Ett datorprogram består i huvudsak av
1. Konnektionism – grunderna
Objektorienterad programmering i Java
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 11: Funktionella språk Funktioner och variabler i matematiken Funktionella språk LISP, ML och.
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 1: Inledning administrativt o dyl kursens mål varför programspråksteori? språkkategorier användningsområden.
Objektorienterad Programmering i C++ I
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Introduktion till klasser, objekt och BlueJ Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
DATORKUNSKAP Introduktionsföreläsning
Formell logik Kapitel 9 Robin Stenwall Lunds universitet.
Föreläsning 1. Innehåll Introduktion till objektorientering –OOP (objektorienterad programmering) –Objekt, instanser, klasser C++ –OO i C++ –Standardbibliotek.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Presentation of I. Name: Disputerat nu vår Forskningsintresset är:
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 4 ( ) INNEHÅLL: -Logiska operatorer och logiska uttryck -Referenstyper.
Digitalteknik 7.5 hp distans: Realisering av logik med PLD och VHDL1.4.1 En kretsrealisering med VHDL består av fyra huvudmoment Specifikation Beskrivning.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 2: Variabler och datatyper Variabler Bindning Typkontroll Några viktiga datatyper.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 1 ( )‏ Innehåll: Introduktion till paralellprogrammering (“concurrent programming”)‏ Introduktion till parallellprogrammering.
Anders Broberg, Programspråksteoridelen DVA Moment 2 1 Epost: Hemsida: Tel: Rum: D438.
Föreläsning 14 Logik med tillämpningar Innehåll u Cuts och negation u Input/output u Extralogiska predikat u Interaktiva program, failure-drivna.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 6 ( )‏ Innehåll:  Att designa parallella program - manuell vs. automatisk parallellisering.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
Föreläsningsanteckningar Kortfattat om programmeringsmetodik Ola Ågren Hur det går till att göra ett program.
Logikprogrammering ons 4/9 Rebecca Jonson.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Religionsfilosofi.
Behaviorism och intentionalitet
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
RMI Av: Josefina & Sarah DS04.
Presentationens avskrift:

Program

Symboliska samband Symboliska beteenden Matematisk kausalitet (orsak – verkan) 2x = y, y = x^2, y = kx + l

Programmering i)Programmet definierar, representerar (beskriver) det avsedda beteendet ii)Programmet orsakar beteendet (enligt ovan)

Tidiga program Jaquardvävstolen (hålkort) Pianolan (hålkort) Speldosan ? Räknas dock ej som datorer då korten orsakar fysiska beteenden och inte symbolmanipulation.

Programmet uttrycks i ett (formellt) språk Språk = systematiskt representationssystem Högnivåspråk ger att programmeraren inte behöver fundera på beteendet utan kan koncentrera sig på ’orsakandet’

Generalitet & Portabilitet Generalitet betyder att en processor kan exekvera olika program Portabilitet betyder att ett program kan exekveras av flera olika processorer Portabilitet begränsas av processorarkitektur oftast (Intel/AMD – x86, Sparc, Motorola)

Programspråk Imperativa / Manipulativa Funktionella och Relationella Objektorienterade och Agentorienterade

Imperativa / Manipulativa C Fortran Cobol Basic Pascal

Funktionella och Relationella Funktioner av funktioner LISP ML Matematiska/Logiska relationer Prolog

Objektorienterade Objekt med dess egenskaper och beteenden i (den riktiga) världen. C++ Java