Utveckling av Spel i Symbian OS
Historia – 1961 Spacewar – 1970 Pong – 1989 Game Boy – Idag Mobiltelefoner Utveckling av Spel i Symbian OS
Vad är datorspel? – Roliga – Utmanande – Involverande – Multiplayer Utveckling av Spel i Symbian OS
Uppkopplade spel – GPRS, EDGE, WCDMA – Bluetooth Problem – Latens – Bandbredd Utveckling av Spel i Symbian OS
Symbian OS – Fungerar enligt klient-server-modellen – Gränssnitt kan utvecklas av många företag – Gränssnitt Series 60 Series 80 Series 90 UIQ
Utveckling av Spel i Symbian OS Java MIDP + Enkelt + Kan köras på många plattformar + Går snabbt att utveckla spel - Går ej att optimera spel bra - Kan ej accessera Symbian OS APIs - Begränsad spelstorlek C++ + Man kan optimera spel bra + Man har tillgång till alla Symbian OS APIs + Man kan skapa stora och komplexa spel - Svårare att lära sig - Går bara att köra på en plattform - Tar lång tid att utveckla spel
Utveckling av Spel i Symbian OS Begränsningar och fördelar + Man kan spela spel var man än befinner sig + Globala multiplayer-spel över internet + Lokala multiplayer-spel över Bluetooth - Begränsat minne och lagringsutrymme - Begränsad skärmstorlek - Begränsad processorkraft - Begränsad batteritid - Avbrott