Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Forskningsmetodik HT04 Lektion 3
Forskningsmetodik HT04 lekt 3
Längden hos studenterna på forskningsmetodik 2003: Det blir litet överskådligare om vi ordnar I storleksordning: Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Frekvens En frekvenstabell kan öka överskådligheten
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Relativ frekvens Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Relativ frekvens % % % % % % Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Frekvens Binnade data Relativ frekvens Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Relativ frekvensAckumulerad frekvens
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Tabell 1. Mätt spänning och ström samt beräknad resistans för resistor 1-5. Tabeller Tabellhuvud för varje kolumn/rad med enheter. och kort beskrivning av data i tabellen ”Tabelltext” med numrering
Forskningsmetodik HT04 lekt 3
y=ae bx K=b log(e)
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Linear skala: - god överblick över detaljer kring toppen -nästan ingenting bortom 3 sigma Log-skala: -Dålig precision kring toppen -god överblick till för många sigma
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Grafer Välj lin- eller log-skala beroende på vad som är väsentligt i data Data Anpassad normalfördelning Figur 8. Längd (cm) hos manliga studenter på fysiklinjen VT 2002 Ge en tydlig titel och figurtext med numrering och kort beskrivning. Storheter och enheter skall märkas ut på axlarna Skalindelningen skall göras i steg om 1, 2 eller 5 och tiopotenser av dessa tal Finns mer än en kurva i samma graf skalldet framgå vilken som är vilken Välj skala så att grafen lagom fyller figuren ”litet luft”
Forskningsmetodik HT04 lekt 3