Sångrösten
Sång, tal (liksom dans, instrumentspelande) kräver snabbhet, som kräver precision Precisionen kräver automatik som kräver mycket övning (barnets joller) Tidskrävande att lära
… Störst känslighet för frekvensskillnader under 1000 Hz (minsta intervall 1–3 Hz) Här ligger också grundtonsfrekvensen (F0), tal: 100–500 Hz, sång: 100–1000Hz
… Storskaliga och regelbundna variationer: Vibrato: F0 varierar mjukt och regelbundet med max 10% avvikelse runt ett frekvensvärde 5–7 ggr/sekund Intonation: F0 varierar (stiger) mjukt men mindre regelbundet 1–2 ggr/sekund omfånget ofta 50–100 Hz (varierar med individ, sinnestillstånd mm)
Tonhöjden Tal - kontinuerliga förändringar, variation Sång - abrupta förändringar. Konstanta, precisa lägen, stora krav på röstkontroll F0-variationer: variationer i stämläpparnas spänning och vibrerande massa. Vissa larynxmuskler men även tryckfall över glottis (måste kompenseras av sångare)
Artikulationsapparatens roll Sammanfaller en viktig resonansfrekvens med en deltonsfrekvens blir formanten i fråga starkare än annars Större chans vid låg F0 (mansröster) Ligger två resonansfrekvenser nära varandra förstärker resonanserna varandra och ljudet som helhet blir starkare Gäller både sång och tal
Sångformant Manliga operasångare för ihop formanter (F3-F5) för att öka styrkan för att höras (vidgar svalget genom struphuvuds-sänkning) De överstiger orkesterns intensitetsnivå i området 2000-4000 Hz och sångrösten hörs därmed tydligt
Sångformant Sångerskor kan ibland ha en F0 (400Hz -) som är för hög för F1. Också långt mellan deltonerna. Se till att F0 kommer nära F1. Kontinuerligt Höja intensiteten på vokalen genom att höja F1, genom att sänka käken. T ex [i]:s kvalitet ändras förstås
Samband med röststyrka När röststyrkan ökar, ökar även tonhöjden Eftersom hela andningsapparatens aktivitet ökar KAN separeras, av skickliga sångare Falsett, nasal, viskning försvagade Knarr varierar i styrka