Lärares arbetsuppgifter Skellefteå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Förskolan Lodet
Advertisements

In The Rotary Spirit: Service Above Self Mitt volontärarbete på Infância Feliz Linda Tvilling Theander 8 Januari 2010.
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Från vaggan till graven med talböcker
INTERNFAKTURERINGINTERNFAKTURERING 1.Skräckexempel 2.Hur det önskvärt borde fungera 3.Vinsterna av ändrade rutiner.
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hjuviksgården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Karl Johansskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lerlyckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Askims Montessoriskola - Åk F-3 - Göteborgs Stad.
Sjumilaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kungsladugårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Assaredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bärbyskolan F-6 - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gärdsmosseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Sisjöskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björkåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björsaredsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Ånäs-Bagaregårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Flatåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Amhultsgården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Ramsdalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lindåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Skinteboskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Montessoriskolan Centrum - Åk Göteborgs Stad.
Gamla Långedragskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Bjurslättsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Skogomeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Talldungeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Österöd - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Tångenskolan F-6 - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillebyn - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Emmaskolan - Åk Göteborgs Stad
Högenskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Kärralundsskolan - Åk Göteborgs Stad
Kålltorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Ramsdalsskolan - Åk Göteborgs Stad
Donsö - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
Material. Mål om pappersanvändning Allt papper som används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och behöver inte.
Pedagogisk personal Fixar maten……. 2,75 tjänst på en förskole-fritidsavdelning 7,5 timmar/vecka används för att fixa frukost! 5 timmar/vecka används för.
Bergums skola - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
Presentationens avskrift:

Lärares arbetsuppgifter Skellefteå Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största fackförbund (efter Kommunal, Unionen och IF Metall). Det gör oss till en aktör att räkna med och en tung opinionsbildare. Vi har aldrig varit så många medlemmar som nu. Under det senaste året har vi fått 5000 fler medlemmar och vi fortsätter att öka!

Lärares arbetsuppgifter! Att låta lärare vara lärare är smart politik. Idag toppar olika lärargrupper mätningar om stress och arbetsbelastning. Lägg inte på en arbetsuppgift utan att ta bort någon annan Minska administrationen, så att lärare hinner med undervisningen. (Dokumentation ska vara för lärande inte för kontroll…)Kanske finns något lokalt/kommunalt system som kan ifrågasättas? Satsa på kringstödet– SYO, vaktmästeri, administration mm Läs mer och hämta argument och fakta här: http://lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00415AD7?OpenDocument

Kvalificerande arbete Kvalificerat arbete = sånt arbete som bara du som utbildad lärare kan göra Semikvalificerat arbete = sånt arbete som någon annan kan göra men måste förberedas/bistås mm av utbildad lärare Okvalificerat arbete = enklare arbete som ej kräver en utbildad lärare Carola Aili - Forskare Kristianstad

Grupparbete Skriv ner alla arbetsuppgifter ni gör under en vecka i vanliga fall! Skriv ner ”tillfälliga arbetsuppgifter” på besök då och då! Sortera alla arbetsuppgifter. Ge dem siffror 1, 2 eller 3. 1 = Kvalificerade 2 = Semi kvalificerade 3 = Okvalificerade

Frågor? Skriv vilken del av skolan du arbetar i! Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!

Grundskolan Okvalificerade Felanmälan Posthantering Skolfoto Lunchvakt Kopiera Laga kopieringsmaskinen Skapa trivsel genom att ”pynta” Vikarie-anskaffning Leta material Kaffeautomaten ”Städa” ”Plocka bort” Teknikproblem ”Leta” elever Lunchvakt Rastvakt Köpa in material Pappersinsamlingen Felanmälan Ekonomi/ fakturor Posthantering Skolfoto Sätta upp stolar Knyta skor/pjäxor Låna ut utrustning Julshower Frukthantering Släcka/låsa Skolteknikerjobb ”Vårda” sjuka barn Medicinering Boka datorer/lokaler Städa skolgården Okvalificerat arbete = enklare arbete som ej kräver en utbildad lärare

Grundskolan Hemsidan Konfliktlösning Informera ”nya” vikarier Semikvalificerade Närvaro Incidentrapporter Beställa böcker Elevsamtal av kuratorstyp Informera ”nya” vikarier Hemsidan Skriva protokoll Konfliktlösning Anmälan till soc. Temadagar/ friluftsdagar Lägga schema Brandskydd Semikvalificerat arbete = sånt arbete som någon annan kan göra men måste förberedas/bistås mm av utbildad lärare

Grundskolans tidigare år Fråga? Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!

Grundskolans senare år Fråga? Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!

Modersmål/Syv/Särskola Fråga? Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!

Ta hand om lekutrustning Fritidshem Okvalificerade Låsa/Låsa upp Larma av/på Ställa upp stolar Vattna blommor Dammtorka Städa Ekonomi Skotta/sanda Tvätta Rastvakt Lunchvakt Returpapper Soporna Posthantering Frukthantering Fixa vikarier Ta hand om lekutrustning Skolgården Hemsidan Klädhantering Medicinering Skolteknikerjobb Okvalificerat arbete = enklare arbete som ej kräver en utbildad lärare

Fritidshem Inköp Tillbudsrapporter Frukost Fixa tolk Mellanmål Semikvalificerade Schemahantering Fixa tolk Tillbudsrapporter Inköp Frukost Mellanmål Närvaro Semikvalificerat arbete = sånt arbete som någon annan kan göra men måste förberedas/bistås mm av utbildad lärare

Fritidshem Fråga? Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!

Förskolan Ställa upp stolar Blöjbyten Städa Sophantering Skolgården Okvalificerade Skotta/sopa Klädvård Tvätt Bortplockning Disk Vaktmästarjobb Teknikstrul Sophantering Påklädning Blöjbyten Söva Ställa upp stolar Städa Skolgården Laga mat Medicinering Skapa trivsel genom att ”pynta” Vattna blommor Instruera ”nya” vikarier Kaffehantering Vikarieanskaffning Okvalificerat arbete = enklare arbete som ej kräver en utbildad lärare

Förskolan Semikvalificerade Fotohantering Mellanmål Schemaläggning Närvaro Hemsidan Schemaläggning Fotohantering Mellanmål Beställningar Föräldraaktiviteter Semikvalificerat arbete = sånt arbete som någon annan kan göra men måste förberedas/bistås mm av utbildad lärare

Förskola Fråga? Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!

Gymnasiet Inventeringar ”Saknade” elever Teknikstrul Felanmälningar Okvalificerade Frånvarouppföljning Kaffeansvarig Ekonomi/fakturor Kopiering Teknikstrul Friluftsdagar Inventeringar Felanmälningar ”Saknade” elever Institutionsarbete Skrivvakt Plocka bort Pappersinsamlingen PRASO åk 8 Okvalificerat arbete = enklare arbete som ej kräver en utbildad lärare

Gymnasiet Semikvalificerade Bokbeställningar Materialinköp Inköp Nationella prov – rättning Vikarieanskaffning Inköp Materialinköp Bokbeställningar Kontakter med företag Individuella studieplaner Marknadsföring Semikvalificerat arbete = sånt arbete som någon annan kan göra men måste förberedas/bistås mm av utbildad lärare

Gymnasiet Fråga? Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!

Vux Fråga? Skriv ner tre (okvalificerade – semi kvalificerade) arbetsuppgifter du har idag som du skulle kunna lämna/överlåta!